در دومین نقد کتاب از سری نشست های تفسیر موضوعی نهج البلاغه صورت گرفت؛

نقد کتاب اخلاق حرفه ای با تاکید بر نهج البلاغه

نقد دومین کتاب در نخستین نشست سال 95 از سری نشست های تفسیر موضوعی نهج البلاغه در یزد توسط حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری سه شنبه 17 فروردین در مسجد امام حسین (ع) آغاز شد.

به گزارش یزدی نیوز  در این نشست کتاب «بود انسانی و بهبود اجتماعی؛ اخلاق حرفه ای با تاکید بر نهج البلاغه» نوشته دکتر بخشعلی قنبری از انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی مورد نقد قرار گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین انصاری ابتدا ضمن معرفی نویسنده وی را استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و فردی معتدل ارزیابی کرد و با معرفی کتاب یاد شده مزیت های آن را برشمرد.
وی از دسته بندی دقیق مباحث و فصل های کتاب به عنوان نخستین مزیت کتاب بود انسانی و بهبود اجتماعی یاد کرد و اظهار داشت: مولف طی این دسته بندی دقیق سطحی از آگاهی را که یک فرد بدون آگاهی لازم نیاز برای خواندن کتاب نیاز دارد به خواننده می دهد.
این پژوهشگر دینی تدوین درسی و کلاسی کتاب یاد شده را مزیت دیگر آن دانست و گفت: این که کتابی به گونه ای تدوین شود که قابلیت تدریس کلاسی داشته باشد، مزیت برای آن کتاب است و برای یک نظام آموزشی چنانچه کتاب مورد تدریس این ویژگی را نداشته باشد یک ضعف محسوب می شود.
انصاری نو بودن و کاربردی بودن موضوع اصلی کتاب را از دیگر مزیت های کتاب بود انسانی و بهبود اجتماعی معرفی کرد و ضن ارائه نمونه هایی ازعناوین و متن کتاب افزود: مقاله ها و کتاب های زیادی داریم که به اخلاق در نهج البلاغه پرداخته اند و در حد کلی گویی است و ضرورت دارد به مباحث کاربردی به صورت ریز پرداخته شود.
وی ضمن نو و کاربردی دانستن موضوع اصلی کتاب یاد شده و یادآوری نکاتی از نهج البلاغه در عین حال میزان نوآوری در بند بند فصول کتاب را بسیار محدود دانست و خاطرنشان کرد: اینکه کتاب از فصل پنجم وارد اصناف حرفه ای می شود عنوان موضوع نو و کاربردی است اما در جزئیات آنچنان نوآوری ندارد و مولف با توجه به مباحث جدید روز می توانست نکات نو و تازه زیادی را ذیل عناوین و سرفصل های کتاب مطرح کند که جای آن بسیار خالی است.
نقد «کتاب بود انسانی بهبود اجتماعی؛ اخلاق حرفه ای با تاکید بر نهج البلاغه» در نشست بعدی که سه شنبه ۲۴ فروردین برگزار می شود ادامه دارد و به کاستی ها و نقاط ضعف این کتاب پرداخته می شود.
گفتنی است نخستین کتاب که در سری نشست های تفسیر موضوعی نهج  البلاغه توسط حجت الاسلام والمسلمین انصاری طی سه جلسه مورد نقد قرار گرفت، کتاب «کارنامه سیاسی امام علی(ع) در نهج البلاغه» نوشته ابراهیم منهاج (دشتی) بود.
شایان یادآوری است سری نشست های تفسیر موضوعی نهج البلاغه توسط حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری در یزد بیش از ۷ سال قدمت دارد که این سری از نشست ها عصر روزهای سه شنبه یک ساعت پیش از اذان مغرب در تالار داخلی مسجد امام حسین(ع) واقع در خیابان انقلاب روبروی بانک صادرات کسنویه برگزار می شود.

محمد امامی
 

۱ دیدگاه