گفت و گو با زن خلبان ایرانی؛

در اعتراض به ابطال رای منتخب مردم اصفهان

این زن 30 ساله‌ی ایرانی خلبان شرکت «تابان» است در آخرین روزهای سال 94 و همزمان با خیزی که شورای نگهبان برای اعلام ابطال آرای خانم مینوخالقی، منتخب مردم اصفهان برداشت، گزارشی خواندنی درباره‌ی یک‌خلبان زن ایرانی منتشر‌شد.

به گزارش یزدی نیوز، این زن خلبان، که شورای نگهبان دستش نمی‌رسد تا او را رد صلاحیتِ هدایت هواپیمای مسافربری کند، و شاید روزی اعضای این‌شورا سرنشین هواپیمایی باشند که او خلبان و هدایت‌کننده‌ی آن‌است؛ «هاجر عسگری» نام‌دارد. (ثبت احوال ایرادی به‌نامش هم نمی‌تواند بگیرد!) هاجر عسکری متولد ۱۳۶۵ مشهد است، که درسال ۱۳۸۳ خلبان شده و اکنون در شرکت هواپیمایی تابان هدایت هواپیمای پرواز داخلی را برعهده‌دارد.

او در مورد دوران دشواری که طی‌کرد تا در جمهوری اسلامی خلبان شود در گفتگویی گفت: «پس از ۱۸ ماه دوندگی با گرفتن انواع استعلام‌ها؛ بالاخره متقاعد‌شدند که زن هم توانایی خلبان شدن دارد و به‌من اجازه‌ی پرواز دادند. تا آن‌زمان، طی ۱۷ سال پس از انقلاب هیچ‌زنی را برای خلبانی نپذیرفته‌بودند. در سال ۱۳۹۱ موفق به‌اخذ گواهینامه خلبانی هواپیماهای سبک شدم. من تا سال ۱۳۸۳ حتی به‌عنوان مسافر هم سوار هواپیما نشده‌بودم.

در سال ۱۳۸۸ هم‌زمان با گذراندن دوره‌های آموزش خلبانی، در هواپیمایی تابان مشغول کار شدم. طی این‌مدت برای استخدام به‌عنوان خلبان هواپیمای سنگین به‌شرکت‌های بسیاری درخواست‌دادم و به‌رغم آن‌که در امتحان‌ها نمره‌ی بالا می‌آوردم اما آن‌ها معتقد‌بودند گرفتن خلبان زن ریسک است.

زمانی‌که در شرکت تابان مشغول کار بودم آزمون استخدامی خلبانی برگزار‌شد که در آن شرکت‌کردم و نفر اول این‌آزمون شدم. پس از آن، دوره تایپ هواپیمای بوئینگ – مک‌دانل داگلاس ام ‌دی-۸۸ – را گذراندم و برای دوره‌ی شبیه‌سازی به‌بلغارستان رفتم و بعد از بازگشت رفتم روی هواپیمای مسافربری. اوایل که کار خلبانی را شروع‌کردم دید خوبی به‌من نداشتند و توانایی این‌کار را در یک‌زن نمی‌دیدند ولی پس از چند‌پرواز و نشان‌دادن قابلیت‌هایم راه هموار‌شد. فعلا شرکت «ایران ایر» که نماد هواپیمایی ایران در همه‌ی کشورها است خلبان زن ندارد.

شرکت هواپیمایی تابان هم با تفکر مدیر مجموعه، که فردی فرهیخته است، به زنان بها‌داد و در مهم‌ترین قسمت‌ها هم از خانم‌ها استفاده‌می‌کنند. آن‌چه مشخص است در‌حال حاضر مهمان‌داری رشته‌ای است که ۹۵‌درصد آن‌را زنان تشکیل‌می‌دهند. البته من فعلا کمک‌خلبان هستم اما دو‌ زن خلبان در کشور داریم که یکی بازنشست‌شده‌است.»

۱ دیدگاه

  • محمد علی رضائی09131593439

    لطفا بفرمائید بیوگرافی این حاجیه خانم خلبان چه ربطی با ابطال انتخابات خانم مینو خالقی دارد چرا از وزیر شدن یک زن مسلمان در جمهوری اسلامی سکوت میکنید