مهاجرت معکوس با تکمیل زنجیره تولید در روستاهای یزد

no-thumbs

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استان یزد گفت: روستاهای این استان با تنوع آب و هوایی و اقلیمی و پتانسیل گردشگری نقش متفاوتی در این منطقه دارند و دولت یازدهم با فعالیت های خود نقش بسزایی در مهاجرت معکوس در این مناطق با تکمیل زنجیره تولید دارد.

به گزارش یزدی نیوزهادی مقیمی  در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به نگاه امیدوارانه دولت یازدهم به بحث روستاها و لزوم ماندگاری و حتی مهاجرت معکوس روستاییان فعالیت های خوبی در استان یزد انجام شده که مهمترین آنها ایجاد شرکتهای تعاونی دهیاری ها ، طرح ایجاد اشتغال پایدار با مشارکت روستاییان و ماموریت محور کردن روستاهاست.
وی درباره وضعیت شرکت های تعاونی دهیاری های استان اظهار کرد: در طول سالهای گذشته با برنامه ریزی صورت گرفته دفتر امور روستایی به صورت تخصصی اداره شده و هم اکنون ۳۶۸ دهیاری و شورای اسلامی روستایی را زیرپوشش دارد.
مقیمی اضافه کرد: با هدف انسجام بخشی به فعالیت ها ، هماهنگی فعالیت های روستایی، اجرای طرحهای عمرانی ، کمک به فعالیت های بخش کشاورزی ، گردشگری روستایی و خدمات تاکنون ۱۷شرکت تعاونی دهیاری با عضویت دهیاری های استان فعال کرده ایم تا بتوانند ضمن ایجاد اشتغال پایدار در روستاها ،درآمدزایی نیز داشته باشند .
وی با اشاره به رشد ۵۰درصدی اعتبارات عمرانی روستایی استان یزد در دولت تدبیر و امید یادآور شد: امیدواریم با تکمیل زنجیره تولید در روستاها شاهد کاهش آسیب های اجتماعی و ماندگاری جمعیت در روستاها به عنوان مهد و محور تولید کشور باشیم.
این مسئول همچنین با اشاره به کاهش ۱۷درصدی ساخت و سازهای غیرمجاز و غیرقانونی در روستاها با فعالیت کمیسیون ماده ۹۹ خاطرنشان کرد: از زمان فعالیت در این کمیسیون تاکنون ۲۵۰۰مورد رسیدگی داشتیم ؛ در برخورد با تخلف بویژه در تخریب باغات و درختان به شدت برخورد می کنیم.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری یزد درباره موفقیت های متعدد استان در حوزه روستایی گفت: حضور روستاهای ابراهیم آباد و شمسی در میان ۱۰ روستای برتر دوستدار کتاب ، حضور شرکتهای تعاونی اردکان و میبد در میان پنج تعاونی روستایی کشور، پیشتازی استان در طرح های مشارکت روستاییان در تولید با تصویب ۴۱طرح و انتخاب طرح دهیاری کمکوئیه بهاباد به عنوان طرح برگزیده کشور و بازگشت ۲۰خانوار روستایی به منطقه با اجرای این طرح از عمده این موفقیت هاست.
به گفته مقیمی از جمعیت یک میلیون و ۶۰ هزار نفری استان یزد نیز در حال حاضر تنها حدود ۱۸ درصد در ۱۱۴۳ روستای استان ماندگار شده اند که برخی از این روستاها به لحاظ بافت تاریخی دارای جذابیت های منحصر بفردی است.
وی یادآور شد: از این تعداد روستاها نیز ۱۰۲۵روستا دارای سکنه دائمی و ۱۱۸روستا سکنه فصلی دارند که در ۷۰۳ روستا جمعیت زیر ۲۰ خانوار ساکن است و حتی در ۴۶۵ روستا از تعداد یاد شده تنها یک تا چهار خانوار جمعیت زندگی می کنند و در بقیه روستاها که ۴۴۰ روستاست جمعیت خانوارها بیش از ۲۰خانوار است.

۱ دیدگاه