گزارش تصویری از روستای زیبای خرانق و منارجنبان تاریخی آن

وستای خرانق مرکز بخش خرانق در شهرستان اردکان است . این روستا در ۸۵ کیلومتری شهر یزد واقع شده است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز  وجود معادن سنگ آهن چادرملو-اورانیم ساغند- باریت-روی وگرانیت وهمچنین منطقه ی حفاظت شده ی دره انجیر با دارا بودن حیواناتی چون: کل ، بز ، میش، قوچ ، گربه وحشی ، سیاه گوش، یوز پلنگ وهوبره این منطقه را خاص ومورد توجه ساخته است .روستای خرانق در ناحیه کوهستانی استان یزد واقع شده‌است. امروزه دارای دو بخش جدید و قدیم است که جمعیت روستا امروز در بخش جدید ساکن است.

    قلعه خرانق

قلعه خرانق یکی از بزرگترین قلعه‌های مسکونی روستایی استان یزد و یکی از چندین قلعه های دارای خانه های دو سه و چند طبقه در جهان است و همانند نمایشگاهی است که غرفه‌های آن از خشت و گل ساخته شده است[۱].

    حمام خرانق

حمام تاریخی خرانق در کاروانسراو در نزدیکی کشتزار و برای سهولت دستیابی به آب قنات در محلی گود واقع شده است. این حمام از سطح مجموعه قلعه پایین تر و از سطح متوسط خود روستا بالاتر است و بنابر این،فاضلاب آن را می توان به زمینهای اطراف قلعه هدایت کرد.

    کاروانسرای خرانق

از دیگر آثار تاریخی روستای خرانق کاروانسرای روستا است که قدمت آن به دوره ساسانی بر می گردد.

    آب انبار خرانق

'این بنا در روستای ساغند – از توابع خرانق – و در مسیر خراسان و نیم فرسخی رباط زیر زیرآب واقع گردیده و منسوب به شاه عباس اول صفوی است.[۲]

    پل خرانق

این پل هیچ گاه محل عبور و مرور فرد یا احشام نبوده است. هدف از ساخت این پل تنها انتقال آب از یک ساحل به ساحل دیگر رودخانهٔ کال می‌باشد. با توجّه به سازهٔ پل، شما با یک پایه سنگی ساروجی در امتداد پل روبرو می‌شوید که احتمال بند یا سیل شکن بودن پل را نیز می‌دهد. سازه آبی خرانق به روایت تاریخ در یک سیل ویرانگر، طاق‌های دهانه‌ها و نیز بخش عمده‌ای از سیل بند خود را ازدست داده و در ادوار بعد با افزودن یک سیستم انتقال آب جدید و کمی مهندسی تر از قبل به کار خود ادامه داده است. در ضمن در بعضی اسناد نشان دهنده این هستند که این پل مربوط به دوران اشکانیان است [۳]

    مسجد جامع و حسینیه خرانق

این مسجد و حسینیه متصل به آن در وسط روستا قرار دارد و معماری منحصربه‌فردی دارد.

    منارجنبان خرانق

یکی از سه منارجنبان قابل تکان خوردن در ایران در درون قلعه وکنار مسجد، منارجنبان قرار دارد و آنچه باعث شگفتی همگان می شود جنبیدن آن است که به وضوح مشاهده می شود.

    بقعه مشهدک

این بقعه در گورستان روستا قرار دارد و از گل و خشت ساخته شده است این بقعه را محل نماز امام رضا علیه السلام می دانند[۴].

    مزار بابا خادم

این مزار مربوط به خادم امام رضا(ع)می باشد است که در طی مسیر این امام بزرگوار مریض شد و در گذشت این بنا به صورت گنبدی شکل ساخته شده است. این بنا در سال ۱۳۹۰ مورد بازسازی قرار گرفت.
مسیر دسترسی

روستای تاریخی خرانق در شمال یزد و در ۵۰ کیلومتری شهرستان اردکان و در مسیر جاده اردکان به طبس قرا ر گرفته است

۲ دیدگاه