تحلیلی از انتخابات حوزه یزد و اشکذر( قسمت اول)

رقابت سردار و دیپلمات و یک چهره گمنام در حوزه یزد و اشکذر و تجربه دوباره یک تجربه

نتیجه انتخابات حوزه یزد واشکذر بعد از گذشت 18 ساعت از زمان پایان رای گیری به صورت رسمی تایید شد. نظر شما درباره این انتخابات چیست؟

به گزارش یزدی نیوز به نقل از تابناک یزد، انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی در حوزه یزد و اشکذر با کمترین حاشیه اما با نتیجه عجیب پایان یافت. نتیجه ای که کمتر کسی آن را پیش بینی می کرد. چرا که فرد پیروز این انتخابات، یک چهره گمنام و غیر ساکن در شهر یزد بود و ارتباط چندانی با بدنه جامعه شهری یزد نداشت. تحلیل شما از نتیجه این انتخابات چیست؟

سید ابوالفضل موسوی بیوکی

 سید ابوالفضل موسوی بیوکی گزینه گمنام اصلاح طلبان یزدی و حامیان دولت در این دوره از انتخابات بود. موسوی گزینه ای بود که از بعد ردصلاحیت و انصراف چهره هایی شاخص جریان اصلاحات در یزد معرفی شد. او روز ۲۲ بهمن یعنی یک هفته قبل ز آغاز زمان تبلیغات در رسانه ها به عنوان گزینه جناح حامی دولت و اصلاح طلب معرفی شد.

برخی ناظران سیاسی در ابتدا شانس وی را برای پیروزی در رقابت بسیار کم قلمداد می کردند اما با گذشت زمان و تقسیم کار در ستادهای چندگانه حامی دولت، اصلاح طلبان و همچنین برخی کاندیداهای رد صلاحیت شده، توانستند با تبلیغات خوب و استفاده از شیوه های تبلیغ چهره به چهره و … تا حدی این چهره وزارت کشوری را به مردم معرفی کنند.

اما گفته می شود قرار گرفتن نام و چهره او در کنار دکتر عارف و همچنین حمایت شخصیت ها از لیست امید نقش بسزایی در رای آوری او داشت.

شبیه چنین تجربه ای را یزدی ها در انتخابات مجلس هشتم با کاندیداتوری علی اکبر اولیا تجربه کردند. به نظر می رسد تیغ اصلاح طلبان در استان یزد در صورت عزم و همراهی می تواند "بریدنی " باشد.

محمدصالح جوکار

 جوکار که از نهاد سپاه پاسداران در دوره انتخابات مجلس نهم به فعالیت سیاسی روی آورده بود در دوره مذکور در غیاب گزینه جناح اصلاح طلب و حضور رقبایی همچون وزیری هامانه که البته خیلی دیر دست به کار تبلیغات انتخابات شد، توانست نماینده مردم در مجلس شود.

جوکار در دو سال پایانی کسوت نمایندگی کوشید با حضور منظم و رسانه ای در محلات مختلف حوزه انتخابیه سازمان رای خود را قوی و مستحکم کند.

حضور پررنگ او در محلات قدیمی و حاشیه ای حوزه انتخابیه باعث شده بود ناظران سیاسی از قدرت رای و استحکان بالای رای اوری او خاطر جمع باشند اما فراخوان اصلاح طلبان برای حضور حداکثری مردم باعث شد این سازمان عظیم رای، چندان به کار نیاید.

جوکار در مدت نمایندگی اش به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی ، مصاحبه های متعدد در خصوص موضوعات بین الملل داشت و البته در حوزه انتخابیه اش نیز مسئائل مختلفی را پیگیری کرد.

 محمد جواد آسایش

دیپلمات قدیمی وزارت خارجه از گزینه های احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات بود اما چون او در مرحله هیئت نظارت ردصلاحیت شد، از لیست گزینه ها کنار رفت. یک روز قبل از آغاز تبلیغات، خبر از تایید صلاحیت سفیر ایران در قطر رسید و همین مسئله و تمایل وی به جناح اصلاح طلب، واکنش های متعددی در پی داشت.

اصلاح طلبان او را رقیب گزینه خود – موسوی بیوکی- می پنداشتند و تحلیل های مختلفی از خصوص جذب رای از سبد موسوی برای آسایش ارائه می شد.

او که در تبلیغات خود از عکس ظریف و عنوان " یار ظریف" وزیر امور خارجه بهره می برد گمان می کرد می تواند بدون عقبه جریان اصلاحات پیروز میدان یا حداقل برهم زننده معادلات اصلاح طلبان باشد.

چنین تفکری را اصلاح طلبان نیز داشتند به طوری که موسوی کاندیدای اصلاح طلبان بارها با او شخصا برای ائتلاف مذاکره کرد اما گویی آسایش بر خلاف ظریف، گزینه مطلوبی برای مذاکره با پایان خوش نبود و تلاش ها بی نتیجه ماند.

آسایش در انتخابات حوزه یزد رای بسیار کمی به دست آورده است و او را در حد یک گزینه معمولی با حجم تبلیغات بسیار زیاد قرار داد.

ادامه این گزارش به زودی منتشر می شود.

۷ دیدگاه

  • بی نام

    این تحلیلی سرشار از حب و بغض و در آن پختگی یک تحلیل سیاسی ناب را ندارد .موسوی پیروز شد چون نان نام اصلاح طلبی را خورد وی پیروز شد چون اکثر افراد برای نه گفتن به حزب مقابل وارد عرصه انتخابات شدند. وی پیروز شد چون جریان اصلاح طلبی یزد نه به دنبال گزینه ای شایسته برای مجلس بودند بلکه انتخابشان بر اساس حب و بغض های محلی قومی صورت گرفت. یقینا دیپلمات کهنه کار آور در حوزه تهران ثبت نام نموده به مجلس راه یافته بود.شتابزدگی جریان اصلاح طلبی در انتخاب فرد مورد حمایتش وی را به مجلس برد. وگرنه بسیاری را افرادی که به رای دادند وی را به درستی نمی شناختند و فقط به لیست مورد نظر شورای اصلاح طلبی یزد رای دادند. در واقع آنها به آزاده مهندس سفید رای دادند و به نه به حزب مقابل و نه به موسوي

  • معلم

    چرا نگفتید مهندس موسوی هم از نهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است؟!

  • یزدی

    مردم یزد نه به موسوی بلکه به لیست اصلاح طلبان یزد رای دادند اصلاح طلبانی که به دنبال روابط فاميليشان با مهندس و بغضهايشان به دکتر لیستی معرفی کردند که خودشان هم اذعان داشتند ما اگر به مردم یزد چوب هم معرفی کنیم آنها به او رای میدهند!

  • محمد

    باسلام این آقای موسوی در دانشگاه یزد این حرف را زد که اگر یک تیکه چوب بزارن وبگویند اصلاح طلب یزدیها به اورای میدهند

  • شهرستان اشکذر

    مردم یزد در واقع به آقای عارف رای دادند

  • بانو

    با نظر همه دوستان موافقم که همه مردم یزد به گزینه مورد انتخاب اصلاحات رای دادند نه به شخص موسوی و اگر اصلاح طلبان در گزینش خود عجولانه تصمیم نگرفته بودند میتوانستند گزینه شناخته شده وکارآمدتری را مثل آسایش انتخاب کنند و اگر در این چهار سال آقای موسوی نتواند عملکردی چشم گیر برای یزد داشته باشد قطعا اعتماد مردم به طیف اصلاح طلب پایین میآید.

  • علی

    اگر این سه کاندید دوروز مانده به انتخابات شایعه نمی کردند که اقای راعی به نفع من کنار رفته است. قطعا اسایش این رای را در سبد نداشت. ورای ان دونفر هم این نبود.