گزارش عجیب خبرگزاری مهر ازآرایش سیاسی کاندیداها دریزد:

مهد اصلاح‌طلبها در فضای خاکستری/اصولگراها کم تعداد اما متحد!!

در حوزه‌های انتخابیه استان یزد، آرایش سیاسی کاندیداها چندان پیچیده نیست و با نگاهی گذرا بر اسامی کاندیداهای هر حوزه و با مروری کوتاه بر سوابق افراد می‌توان به دسته‌بندی‌های سیاسی آنها پی برد.

به گزارش یزدی نیوزآنچه کار را در استان یزد پیچیده کرده، تغییر موضع برخی نامزدها است به نحوی که اغلب آنها تلاش می‌کنند خود را کاندیدای مستقل بخوانند و از اینکه نام آنها در فهرست اصولگراها، اصلاح طلبان یا حامیان دولت باشد، سخت آشفته می‌شوند.

بازار داغ لیست‌های نامعتبر و تکذیب‌ نمایندگان

همین امر سبب شده تا طی چند روز گذشته، هم بازار لیست‌های نامعتبر و هم بازار تکذیبیه‌های کاندیداها در استان یزد داغ باشد و در نهایت نیز تاکنون تنها ائتلاف اصولگرایان لیست نهایی خود را اعلام کرده‌اند و اصلاح‌طلبان هنوز هم به اجماع نرسیده‌اند و لیست آنها هر روز دست‌خوش تغییر می‌شود.

از کاندیداهای حامی دولت نیز خبر چندانی در دست نیست و هیچ تحرک خاصی از سوی آنها در استان یزد به چشم نمی‌خورد و حتی در شبکه‌های اجتماعی نیز اعلام حضور پررنگی نداشته‌اند.

گرچه استان یزد را مهد اصلاح‌طلبان می‌دانند اما به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان اقبال چندانی در زادگاه خود ندارند و همین امر هم سبب شده تا این گروه نتواند لیست قدرتمندی از کاندیداهای مورد حمایت خود به نمایش بگذارد.

چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان یزد تایید صلاحیت نشده‌اند

 غلامعلی سفید، رئیس شورای مشورتی اصلاح‌طلبان استان یزد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: ما در سه حوزه از چهار حوزه انتخابیه استان یزد، مجبور هستیم با چهره‌های ناشناخته به میدان برویم و کاندیداهای اصلاح‌طلب در مقابل چهره‌های شناخته شده اصولگرا کار بسیار سختی پیش رو دارند.

تنها در شهرستان اردکان «محمدرضا تابش» به واسطه اینکه خواهرزاده رئیس دولت اصلاحات است و به این دلیل اینکه چند دوره نمایندگی مردم این شهرستان را به عهده داشته، شانس خوبی دارد و مسیر هموارتری را باید طی کند که البته تابش نیز مورد نقد برخی اصلاح‌طلبان استان یزد و اردکان است و به نظر می‌رسد او نیز اکنون از جایگاه چند دوره قبل خود برخوردار نباشد اما به هر ترتیب اصلاح‌طلبان در اردکان لیست خود را با محمدرضا تابش بسته‌اند.

در حوزه انتخابیه یزد و اشکذر نیز «سید ابوالفضل موسوی بیوکی»، کاندیدای مورد حمایت اصلاح‌طلبان معرفی شده که این فرد از جمله همان افراد گمنامی است که تازه به میدان آمده اما مورد حمایت برخی از معاونان وزرا، چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب یزد است.

در حوزه انتخابیه مهریز، هیچ امیدی به اصلاح‌طلبان نیست و تاکنون نامی از این حوزه در فهرست اصلاح‌طلبان قرار نگرفته گرچه که برخی از داوطلبان اقدام به انتشار تصاویر خود در کنار رئیس دولت اصلاحات و پخش آن به صورت گسترده کرده‌اند اما شورای مشورتی اصلاح‌طلبان هنوز آنها را به رسمیت نپذیرفته است.

در حوزه انتخابیه تفت نیز «کمال دهقانی»، آن هم به عنوان چهره‌ای گمنام و ناشناخته در فهرست اطلاح‌طلبان جای گرفت تا رقابتی سخت با رقبای اصولگرا و حتی مستقل خود آغاز کند.

اصولگرایان کم‌تعداد اما شاخص

اما اصولگراها در یزد به نظر می‌رسد با اطمینان بیشتری حرکت می‌کنند و گرچه آمار نامزدهای آنها زیاد نیست، اما همین چند نفری که در فهرست‌ قرار گرفته‌اند، افراد شاخصی هستند و سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان نیز در مصاحبه‌ها و بیانیه‌های مختلف از وضعیت خوب افراد داخل فهرست خبر می‌دهند.

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان استان یزد در گفتگو با خبرنگار مهر وحدت و یکپارچگی میان اصولگرایان را خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: با انسجام و یکپارچگی که در میان اصولگرایان وجود دارد، احتمال موفقیت کاندیداهای لیست اصولگرایان استان یزد بالا است.

مهران فاطمی عنوان کرد: دو چهره کاملا شاخص و دو چهره نه چندان معروف اما نه چندان گمنام در چهار حوزه انتخابیه استان یزد در فهرست اصولگرایان قرار دارند.

اصولگراها نیز به این باور رسیده‌اند که رقیب جدی در انتخابات ندارند اما این موضوع بیشتر برای حوزه انتخابیه یزد صادق است.

در حوزه انتخابیه یزد، «محمدصالح جوکار» که در دور قبل نیز نماینده بود، اقبال بسیاری برای راهیابی به مجلس دهم دارد و تقریبا می‌توان گفت رقیب جدی ندارد ضمن اینکه جوکار در طول چهار سال گذشته، مدام در جمع مردم محله‌های مختلف یزد و اشکذر حضور یافته و با جمع کردن مسئولان در محله‌ها، سعی در رفع مشکلات داشته به همین دلیل چهره‌ شناخته شده‌ای برای همه مردم است.

اوضاع حوزه انتخابیه مهریز کمی پیچیده است

در حوزه انتخابیه مهریز اوضاع کمی پیچیده است. گرچه «محمدرضا بابایی» که او نیز چهره شناخته شده‌ای برای مردم استان یزد به ویژه صاحبان صنایع است زیرا هشت سال، معاون برنامه‌ریزی دو استاندار یزد بود، اما حضور چهره‌های دیگر در مهریز موفقیت او را تهدید می‌کند.

حجت‌الاسلام دخیل‌عباس زارع‌زاده نماینده مردم مهریز و چهار شهرستان دیگر در مجلس نهم و کاظم فرهمند نماینده مردم همین حوزه در مجلس هشتم، رقبای اصلی بابایی اصولگرا به شمار می‌رود.

به بابایی نیز همچون تابش، نقدهایی بر عملکرد اصولگرایی اش وارد است و در شبکه‌های اجتماعی مباحثی از این دست درباره او رد و بدل می‌شود.

برخی بر این عقیده‌اند که دخیل‌عباس زارع‌زاده، مگر در میان عده‌ای محدود از همشهریان مهریزی خود اقبال چندانی ندارد اما به دلیل اینکه او نیز چهره‌ای شناخته شده است، یک رقیب جدی در این حوزه به شمار می‌رود.

رقیبی مستقل و بی‌هیاهو در مهریز

«کاظم فرهمند» رقیبی است که گرچه هیاهوی چندانی در این حوزه انتخابیه ندارد و مستقل و بدون حضور در هیچ لیستی وارد رقابت انتخاباتی شده اما، اختلافات محله‌ای در مهریز، نبودن چهره شاخص از بهاباد و بافق سبب شده تا فرهمند در این حوزه از شانس بزرگی برخوردار باشد.

در حوزه انتخابیه تفت نیز دو یا سه چهره شاخص وجود دارد که البته در این حوزه انتخابیه نه کاندیدای لیست اصولگرایان و نه کاندیدای لیست اصلاح‌طلبان چندان شاخص نیستند و در عوض از میان مستقل‌ها، «سیدناصر امامی میبدی» و «سیدجلیل میرمحمدی» برای مردم شناخته شده‌ هستند زیرا این دو در دولت‌های نهم و دهم از مدیران استان بوده‌اند.

در مجموع در استان یزد در مورد آرایش سیاسی نامزدها می‌توان به این جمع‌بندی رسید که در حوزه انتخابیه یزد و اشکذر، اصولگراها قدرتمند، اصلاح‌طلبان گمنام، حامیان دولت کم‌پیدا و مستقل‌ها پرشمار اما ناشناسند.

در حوزه انتخابیه اردکان، رقابتی جدی میان دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود دارد اما به نظر می‌رسد طیف اصلاح‌طلب نه مانند دوره‌های قبل اما به نسبت از جایگاه خوبی برخوردار باشد.

اقبال مردم تفت و میبد به مستقل‌ها

در حوزه انتخابیه تفت، وضعیت مستقل‌ها بهتر است و اصلاح‌طلبان و اصولگراها چهره‌های چندان شناخته شده‌ای ندارند و در حوزه انتخابیه مهریز نیز به نظر می‌رسد اقبال مستقل‌ها و بعد از آن اصولگراها بیشتر باشد و اصلاح‌طلبان و حامیان دولت حضور قابل توجهی ندارند.

مهر

۱ دیدگاه