شیخ نازنین شهر ما

در کوچه پس کوچه های نجف آباد یزد به سراغ مردی رفتیم که در این دوران شهر یزد کمتر روحانی به این خوشنامی، تدین، مردم داری و حسن خلق به خود دیده است.

داستان زندگیش را بیش از هر کس اهالی با صفای نجف آباد می دانند. زندگی ای توأم با تلاش، سخت کوشی و در جهت رضایت خالق و خلق! همین سختی ها بود که از او یک انسان وارسته و مستقل ساخته بود.

حاج شیخ غلامحسین ابویی، فرزانه زمانۀ ما که سال ها در کسوت امامت جماعت محلۀ نجف آباد به راهنمایی و هدایت اهالی می پرداخت و بی هیچ ادعایی در جهت حل مشکل مردم همت می گماشت، یار و غمخوار آنان بود و در مجالس روضه خوانی و … در جای جای شهرمان بی هیچ تکلفی حاضر می شد و سخنان نغز و نصایح پدرانۀ خود را از ایشان دریغ نمی کرد.

بارها و بارها از شوق دیدار او به مسجد جامع نجف آباد و گاهی به منزل ایشان می رفتیم و دقایقی را رودررو به کلام دلنشین و خدایی اش گوش می دادیم. و تا مدت ها از فیض آن دیدار سرمست می شدیم.

مرحوم آقای ابویی را در این مصاحبت ها فردی جامع الاطراف، متفکر و با اندیشه ای ژرف یافتم.

او خود را از ملازمان و همراهان شهید صدوقی بزرگ می دانست و همواره از این عزیز دیارمان به نیکی یاد می کرد و مشی و راه این فقیه را می ستود.

حرکات و سکنات زنده یاد حجة الاسلام والمسلمین ابویی می تواند برای همۀ ما بویژه طلاب علوم دینی و فضلای روحانی الگو و سرمشق قرار گیرد. نگاه معرفتی او به دین و کارکرد تفکر دینی در جامعه، شناخت بالا و گسترده او از انقلاب و راه امام شهدا، حس مردم دوستی و نیت خیرخواهانۀ او برای مواجهه با مشکلات مردم و اهالی، پرهیز از زخارف دنیایی و مناصب دولتی و …. از او یک انسان دوست داشتنی، مهربان و خدایی ساخته بود. خانه محقر و ساده او در حوالی مسجد جامع نجف آباد گویای نگاه ارزشی او به دنیای پر زرق و برق و زودگذری است که اکثر ماها را فریفته است!؟

سخنان کوتاه و ارزشمند او در روزهای ماه مبارک رمضان که با یک روز تأخیر از صدای مرکز یزد پخش می شد تنها دریچه ای بود که مردم استان یزد می توانستند از وجود چنین شخصیتی در یکی از مناطق شهرستان خبردار شوند.  نصایح و گفتار ساده و صمیمی او یاد مرحوم حاج شیخ غلامرضا فقیه خراسانی را در اذهان تداعی می کرد.

اینک حاج شیخ غلامحسین ابویی در سن ۹۶ سالگی به دیدار معبود شتافته است و در خوان گسترده مولا و مقتدایش حسین بن علی (ع) متنعم است. راستی اگر ما بخواهیم از شخصیت او قضاوتی داشته باشیم جز این هست که بگوییم:          "اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا و انت اعلم به منا"  

خدایا این روحانی جلیل القدر و نیک اندیش را که درجاتش عالی است متعالی بفرما و سلوک و گفتار و مرام او را برای همۀ ما تا سالیان سال مجسم و الگو قرار ده.

آمین یا رب العالمین

محمدجواد اولیاء

منابع استفاده شده:
یزدان نیوز

۱ دیدگاه

  • جعفری

    سلام
    ممنون از مطلبتون در مورد این عالم بزرگوار و فاضل و وارسته، خداوند رحمتشان کند:(
    فکر نم ایشان در سن ۸۶ سالگی به رحمت ایزدی پیوستند…
    از دست دادن ایشان بر عموم مردم یزد تسلیت باد و خداوند به بازماندگانشان صبر عنایت فرماید
    یا علی