ممنوعیت ورود خودرو به خیابان مسجد جامع یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) شهرداری یزد موظف شده است که تا پایان دی‌ماه جاری، طرح ممنوعیت ورود خودرو به خیابان مسجد جامع را اجرا و مدیریت این طرح را با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان به بخش‌خصوصی واگذار کند.شهرداری اگرچه با اجرای سنگفرش، قصد توسعه پیاده‌راه و کاهش تردد خودروها در خیابان مسجد جامع را داشت، اما حضور کمرنگ پلیس راهور برای برخورد با توقف در حاشیه خیابان، مانع تحقق این هدف شد.بسیاری عقیده دارند تا زمانی که پارکینگ به اندازه نیاز در حوالی این خیابان تعبیه نشود، امکان محدود کردن ورود خودرو و توقف در حاشیه و محوطه جلوی مسجد جامع کبیر، امکانپذیر نیست؛ این در حالی است که پارک در حاشیه خیابان با توجه به کاهش عرض سواره‌رو، فرصت عبور را از سایر خودروها سلب و ترافیک نامنظمی را در این خیابان ایجاد کرده است.

مشکلات ترافیکی خیابان مسجد جامع
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: کسبه خیابان مسجد جامع، بیشترین بهره را از پیاده‌راه شدن این خیابان برده‌اند، چرا که سطح بیشتری از پیاده‌روها را اشغال و خودروهایشان را همچنان مقابل مغازه‌هایشان پارک می‌کنند.«حسین توکلی» می‌افزاید: عریض شدن پیاده‌ راه در این خیابان موجب کاهش عرض مسیر سواره شده است به طوری که تنها یک خودرو می‌تواند از طول خیابان عبور کند. وی با اشاره به مشکلات ترافیکی ناشی از این وضعیت در خیابان مسجد جامع، مدیریت ترافیک و محدودیت ورود خودروها به ویژه خودروی کسبه را به این خیابان ضروری می‌داند.این شهروند تاکید می‌کند: سنگفرش‌های این خیابان و پیاده‌روهای ایجاد شده زیبایی خاصی به خیابان بخشیده که برای گردشگران جذاب است و توقف خودروها و عبور و مرور آنها، فرصت درک این زیبایی را از بیننده می‌گیرد.یکی دیگر از شهروندان یزدی به پارک خودروها در محوطه جلوی مسجد جامع یزد انتقاد می‌کند و می‌گوید: این محوطه همواره به شکل پارکینگ عمومی مورد بهره‌برداری است در حالی که سیما و منظر این مکان را بر هم ریخته است.«مائده رجبی» می‌افزاید: شهرداری باید به‌گونه‌ای برخورد کند که کسبه و مالکان خودروها از پارکینگ‌های درون محله‌ای که در حاشیه خیابان قرار دارد، استفاده کنند. وی می‌گوید: این میدان‌گاه باید به شکل سنتی نمایشگاهی برای آشنایی با صنایع دستی استان باشد، هر چند کاربری مغازه‌ها نیز عرضه صنایع دستی است، اما توقف خودروها مانع از به چشم آمدن این مغازه‌ها می‌شود.

بستن خیابان تا اواخر دی
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد اعلام کرد: شهرداری موظف است تا آخر دی به مسدود کردن مسیر ورود و خروج خودرو به خیابان مسجد جامع، اقدام کند.«محمدرضا شفیعی» می‌گوید: قرار است در مهلت تعیین شده با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به انتخاب بخش خصوصی توانمند برای کنترل ورود و خروج خودرو در مواقع اضطراری به این خیابان اقدام شود.وی ادامه می‌دهد: با اجرای این طرح، ساکنان و کسبه خیابان از ساعت ۲۴ تا ۶ فرصت دارند که با خودرو به خیابان وارد شوند، اما از ساعت‌6 دوباره ورودی خیابان برای ورود خودروها، با راه بند مسدود خواهد شد.
این مسئول با تاکید بر این‌که هیچ مجوزی برای ورود و پارک خودرو در این خیابان وجود ندارد، اظهار می‌کند: این محدودیت با همکاری پلیس راهور و مشارکت بخش‌خصوصی اجرا خواهد شد.شفیعی  ادامه می‌دهد: طی روز و در طول اجرای طرح، توقف در پارکینگ‌های حاشیه‌ای این خیابان امکانپذیر خواهد بود.معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری یزد با بیان این‌که ۴ پارکینگ در حوالی خیابان مسجد جامع، وجود دارد اظهار می‌کند: پارکینگ عمومی مقابل مسجد حظیره یزد، پارکینگ عمومی ورودی خیابان مهدی(عج) و پارکینگ‌های عمومی درون محله‌ای برای رفع این نیاز وجود دارد. وی همچنین از ساخت یک پارکینگ عمومی در ورودی خیابان مسجد جامع خبر می‌دهد و می‌گوید: شهرداری بعد از تملک این زمین، برای ساخت پارکینگ عمومی اقدام خواهد کرد.

عبور و مرور خودروها در خیابان مسجد جامع
رئیس پلیس راهور استان هم عقیده دارد از زمانی که خیابان مسجد جامع به یک پیاده‌راه تبدیل و سنگفرش شده است، عبور و مرور خودرو در این خیابان معنایی ندارد.«منصور جمشیدی» اظهار می‌کند: شهرداری با افزایش عرض پیاده‌روها، مسیر سواره را محدود و سنگفرش کرده است و از این رو مشابه سایر شهرهای کشور اعمال ممنوعیت ورود و خروج خودروها برای این خیابان الزامی است. وی درباره حضور کمرنگ پلیس راهور در این خیابان برای برخورد با پارک‌ خودروها در حاشیه‌ خیابان نیز می‌افزاید: شهرداری به نصب علائم ترافیکی مانند «توقف ممنوع» اقدام کرده است در حالی که خیابانی که سنگفرش شده نیازی به نصب این علائم ندارد.
رئیس پلیس راهور استان با تاکید بر این‌که خیابان مسجد جامع دیگر یک خیابان پر ترافیک نیست، بلکه به یک پیاده‌راه برای تماشای بافت تاریخی و زیبایی‌های آن تبدیل شده است، می‌گوید: باید مسیری برای موارد اضطراری از جمله عبور و مرور خودروهای امدادی در این خیابان ایجاد شود.

اجرای طرح ساماندهی خیابان مسجد جامع یزد
شهرداری در سال جاری در بازه زمانی مناسبی به ساماندهی خیابان مسجد جامع با اولویت تعریض پیاده‌راه‌ها و کاهش عرض مسیر سواره اقدام کرد. یکی دیگر از اقدامات شهرداری تعویض مبلمان خیابان و نصب چراغ‌های روشنایی، نیمکت‌ها و سطل‌های زباله متناسب با بافت در خیابان مسجد جامع بود. شهرداری در گام بعدی، بدنه سازی این خیابان را در دستور کار قرار داده است.

همشهری

۳ دیدگاه

  • ياشار

    بنظرم اين ديگه واقعأ يك معضل فرهنگيه. فرهنگ يك فرد بايد اونقدر بالا باشه كه بدونه ديگه اين خيابون جاي ماشين و موتور روندن نيست حتي اگه هيچ پاركينگي نباشه اون حوالي! متاسفانه عادت كرديم پليس بالا سرمون باشه تا قانونمند باشيم كه منو ياد مثل معروف تا نباشد چوب تر فرمان نبرد ……!! سريعأ هم شهرداري رو مقصر ميدونيم و يا يك جاي ديگه. بيايد قبول كنيم فرهنگمون پايينه و مقصرش ارگان خاصي نيست.

  • همشهری

    سلام برای پارک خودرو جانبازان و معلولین که مثلا به کتابخانه می روند چه فکری شده است؟

  • vebsa

    سلام
    پیاده راه کردن این مسیر یک از بهترین کارهایی بود که شهرداری باید قبلا انجام میداد
    مکانی که میتونه محلی برای تجمع انسان ها باش چرا باید با چهارچرخ ها، چهره ی زشتی رو به خودش بگیره.
    تجربه پیاده راه سازی شهرهایی مثل کاجانی فنلاند و کپنهاگ دانمارک نشون داده که علاوه بر زیباتر شدن چهره منطقه باعث درآمدزایی بیشتر برای مغازه دارهای اون خیابان ها و میادین شده،
    و همچنین محل برای تعامل انسان ها با یکدیگر.
    البته ممکنه در اوایل ترافیک سنگینی رو داشته باشن اما زیاد طول نمیکشه که مردم و کسبه به این درک میرسن که بهترین کار بود و به دنیال خیابان های دیگه برای رسیدن به مقصد میرن یا خودرو در پارکینگها پارک میکنن و یا اینکه جایگزینی برا خودرو مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و استفاده از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

    مرسی شهرداری

    یا علی