مشکلات شهروندان یزدی در استفاده از کارت اعتباری بلیت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) طرح استفاده از کارت اعتباری به جای بلیت اتوبوس حدود ۶ سال پیش در شهر یزد به اجرا درآمد و تاکنون ۵۰۰ هزار کارت اعتباری برای جابه‌جایی شهروندان یزدی با ناوگان اتوبوسرانی صادر شده است.
بسیاری از مسافران اتوبوس‌های درون شهری یزد، هزینه جابه‌جایی بین نقاط مختلف شهر را به‌شکل الکترونیکی پرداخت می‌کنند و شهرداری برای تقویت این رفتار شهروندی، بهای بلیت اتوبوس با کارت را ۳۷۵ تومان و بهای نقدی بلیت را ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرده است تا شهروندان به استفاده از کارت تشویق شوند. شهروندان یزدی کم کم به استفاده از کارت به جای بلیت و شارژ مکرر آن عادت کرده‌اند اما تبعیت نکردن از این روال از سوی برخی از مسافران، سبب شده که عملکرد ناوگان برای دریافت بهای الکترونیکی جابه‌جایی با اتوبوس‌های شهری تغییر کند.
اگرچه همه اتوبوس‌های شهر به ۲ کارت‌خوان برای دریافت بهای الکترونیکی بلیت اتوبوس‌ها مجهز است اما دشواری مدیریت ورود و خروج بانوان، باعث شده که برخی از رانندگان همه مسافران را به استفاده از کارت‌خوان جلوی اتوبوس ملزم کنند. به این ترتیب بانوان باید برای پرداخت بهای جابه‌جایی با اتوبوس از کارت‌خوان‌های بخش ورودی مسافران مرد استفاده کنند و این وضعیت برای بسیاری از بانوان خوشایند نیست.

مشکلات شهروندان در استفاده از کارت اعتباری بلیت
یکی از شهروندان یزدی با بیان این مشکل می‌گوید: بانوان برای استفاده از اتوبوس باید بهای بلیت را در کارت‌خوان جلوی اتوبوس پرداخت کنند که این کار با مشکلات و محدودیت‌هایی همراه است.
«زهرا ایزدی» می‌افزاید: البته یکی از دلایل این اقدام رعایت نکردن حقوق شهرداری و پرداخت نکردن بهای بلیت از سوی برخی از مسافران است اما سایر بانوان نباید چوب اشتباه این محدود مسافران را بخورند.
وی با اشاره به ضرورت نظارت رانندگان بر پرداخت بهای الکترونیکی بلیت اتوبوس، ادامه می‌دهد: رانندگان باید به راحتی پرداخت کردن یا نکردن بلیت را رصد کرده و با متخلفان برخورد کنند.
به گفته این شهروند، بستن کارت‌خوان عقب اتوبوس و الزام بانوان به حضور در جلوی اتوبوس برای پرداخت بهای بلیت، راهکار این مشکل نیست. یکی دیگر از شهروندان یزدی عقیده دارد که شهروندان یزدی باید آموزش‌های لازم را درباره استفاده از کارت‌خوان اتوبوس‌های واحد شهری به درستی فراگیرند.
«اقدس رسولی» با بیان این‌که هنوز برخی از بانوان هنگام سوار شدن به اتوبوس، از نحوه پرداخت بهای بلیت آگاهی ندارند و با انتقاد رانندگان مواجه می‌شوند، از شهرداری می‌خواهد با نصب بنرهای اطلاع‌رسانی این آموزش‌ها را به همه شهروندان ارائه کند.
وی با بیان این‌که همه رانندگان باید به دریافت کارت به جای بلیت ملزم باشند، ادامه می‌دهد: برخی از رانندگان هنوز به جای بلیت وجه نقد از مشتریان دریافت می‌کنند که این باعث تداخل در فرهنگسازی و الزام شهروندان به استفاده از کارت اعتباری می‌شود.
یکی دیگر از شهروندان یزدی هم به دشواری‌های شارژ کارت‌های اعتباری بلیت اتوبوس خبر می‌دهد و خواستار تقویت مراکز شارژ این کارت‌ها در مسیر خطوط اتوبوسرانی و به ویژه پایانه‌های درون شهری می‌شود.
«علی نجفی» می‌افزاید: دسترسی مردم به کارت‌ها و شارژ آنها باید به قدری آسان شود که شهروندان ترجیح دهند به جای استفاده از وجه نقد، بهای بلیت را به‌صورت الکترونیکی پرداخت کنند. وی با اشاره به ناآشنایی بسیاری از مسافران اتوبوس‌های شهر با نحوه شارژ اینترنتی و غیرنقدی، از سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد می‌خواهد باجه‌های شارژ کارت را تقویت کند.

جابه‌جایی همه مسافران با کارت اعتباری
مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد از صدور ۵۰۰ هزار کارت اعتباری بلیت اتوبوس در شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: ناوگان اتوبوسرانی شهرداری یزد به طور کامل تحت پوشش کارت‌های اعتباری است.
«محمدجواد کریمی» می‌افزاید: همه مسافرانی که با اتوبوس‌های واحد شهری جابه‌جا می‌شوند، بهای بلیت را به صورت غیرنقدی با کارت اعتباری پرداخت می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: البته تعداد محدودی از مسافران تک سفره برای جابه‌جایی محدود با ناوگان، کارت تهیه نمی‌کنند و بهای بلیت را به صورت نقدی پرداخت می‌کنند. این مسئول با بیان این‌که بهای بلیت اتوبوس با کارت ۳۷۵ تومان و بدون کارت ۵۰۰ تومان است، اضافه می‌کند: مسافران همه پایانه‌های شهری از خدمات کارت برای پرداخت بهای بلیت استفاده می‌کنند.
وی ادامه می‌دهد: استفاده مسافران خطوط اتوبوسرانی در نقاط مختلف استان از کارت اعتباری متفاوت است به‌طوری که بیشترین کارت‌های اعتباری بلیت اتوبوس در شهر یزد در پایانه‌های دولت‌آباد، امام علی(ع) و شهدای محراب استفاده می‌شود. کریمی‌مسافران پایانه‌های درون شهری دروازه‌قرآن و فضای سبز را نیز در جایگاه بعدی معرفی می‌کند و می‌گوید: برخی از مسافران حتی چند کارت اعتباری برای پرداخت بهای بلیت اتوبوس دارند. مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری یزد درباره مشکلات بانوان برای پرداخت بهای غیرنقدی بلیت اتوبوس می‌گوید: در برخی از مسیرهای شهر به دلیل پرداخت‌نشدن بهای بلیت از سوی مسافران در ساعات پیک مسافر، بانوان باید از کارت‌خوان جلو اتوبوس استفاده کنند. وی با بیان این‌که رانندگان امکان بررسی پرداخت الکترونیکی بلیت اتوبوس را دارند، ادامه می‌دهد: بعضی از مسافران در ساعات پیک مسافر از کارت اعتباری استفاده نمی‌کنند و رانندگان برای مدیریت این وضعیت، این محدودیت را اعمال کرده‌اند.
به گفته کریمی‌این مشکل به ویژه در ساعت ۷ تا ۸ صبح، ۱۱ تا ۱۳ بعدازظهر و ۱۶ تا ۱۸ عصر بروز می‌کند، از این‌رو رانندگان در این ساعت‌ها در عقب اتوبوس را می‌بندند و بانوان باید از در جلو اتوبوس‌ها وارد و خارج شوند. وی می‌گوید: این مشکل به ویژه در انتهای مسیر خیابان امام خمینی(ره)، حسن‌آباد، بلوار دهه فجر و بلوار استقلال بروز می‌کند.

همشهری

۳ دیدگاه

  • علی

    خدا قوت برای همه دستندر کاران این کارت بلیط اتوبوسها .واقعا که عالیه تشکر .

  • حسین

    واقعا باید به دست دستندر کاران کارت شهروندی یزد بوسه زد .خدا قوت به شماها.بانک انصار واقعا نماد خدمت واعتباره .شیراز که من زندگی میکنم واقعا داغونه تازه اونم بانک شهره

  • احمد

    ممنون از مسولین کارت شهروندی انصار