بهره‌برداری از فاز نخست مرکز فرهنگی دفاع مقدس یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) استاندار یزد و معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس از مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان یزد بازدید کردند.

 سردار "محمد تقی عصار" معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صبح امروز در جریان بازدید از موزه فرهنگی دفاع مقدس یزد، از تلاش این بنیاد برای حفظ و نشر ارزش‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس خبر داد و گفت: خوشبختانه در همین راستا مصوبه‌ی ساخت مراکز فرهنگی دفاع مقدس برای تمام استان‌ها در دستور قرار گرفت و همینک در تمام استان‌های کشور این قبیل مراکز مورد بهره‌برداری قرار گرفته یا با پیشرفت فیزیکی بین ۹۰ تا ۹۵ درصد در حال ساخت است.

وی با بیان این که فاز نخست موزه دفاع مقدس استان یزد نیز تا پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، ایجاد این مرکز فرهنگی را هویت‌بخش استان یزد در رابطه با ارزش‌های دفاع مقدس دانست.

عصار استان یزد را استانی تاثیرگذار در دفاع مقدس خواند که شهدای زیادی را در راه نظام مقدس جمهوری اسلامی نثار کرده است و ضرورت دارد که این فداکاری‌های امروز در قالب مراکز فرهنگی دفاع مقدس به ویژه به جوانان و نسل‌های جدید منتقل شود.

وی با تشکر از تعامل استان با بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در یزد، لزوم تعامل بیشتر در سطح استانی و ملی را برای سرعت بخشیدن به تکمیل مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان مورد تاکید قرار داد.

معاون بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس در پایان با تاکید بر فراگیر بودن مقوله دفاع مقدس و مختص نبودن آن به قشری خاص از جامعه، حمایت همه جانبه در جهت حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را خواستار شد.

"سید محمد میرمحمدی" استاندار یزد نیز در جریان این بازدید به اهمیت ایجاد این مرکز برای انتقال ایثارگری‌ها و ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان و نسل‌های آینده اشاره و از تلاش‌های صورت گرفته در این رابطه قدردانی کرد.

وی این مرکز را مرکزی بزرگ و ارزنده برای نسل‌های بعدی انقلاب خواند و گفت: امیدواریم با گشایش اعتبارات مجموعه نظام، هر چه زودتر این مصوبه‌ی سفر مقام معظم رهبری آماده بهره‌برداری شود.

سرهنگ "محمد رجبی" رئیس بنیاد حفظ  آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد نیز با اشاره به وسعت دو هزار و ۸۰۰ مترمربعی ساختمان اصلی و کتابخانه مرکز فرهنگی دفاع مقدس یزد که در زمینی به مساحت بیش از ۲۰ هزار مترمربع ایجاد شده است، ابراز امیدواری کرد که ساختمان اصلی و کتابخانه مرکز تا پایان سال‌جاری آماده بهره‌برداری شود.

وی میزان پیشرفت فیزیکی فاز نخست محوطه‌سازی این مرکز را نیز تقریباً ۹۰ درصد ذکر کرد و افزود: نقشه‌های فاز دوم طرح نیز آماده و تایید شده و آماده عملیات اجرایی است.

رجبی با اشاره به تخصیص تاکنون ۷.۵ میلیارد تومان برای اجرای این طرح از محل اعتبارات استانی، مصوبه سفر مقام معظم رهبری به استان یزد و اعتبارات بنیاد حفظ آثار، گفت: امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبارات مجموعه این مرکز حداکثر تا دو سال آینده از لحاظ فیزیکی آماده بهره‌برداری شود هر چند کگه دغدغه مهمتر در مورد این مرکز تامین محتوی و موزه آرایی برای نمایش نقش یزدی‌ها در دفاع مقدس است.

وی در همین رابطه به شناسایی ۲۵۰ مورد سوژه در همین رابطه اشاره کرد که در کارگروه مربوطه تایید شده است.

این مسئول در همین رابطه از اجرای طرح السابقون به منظور جمع‌آوری آثار و خاطرات رزمندگان استان یزد در دوران دفاع مقدس خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه علی رغم ثبت حضور ۴۰ هزار رزمنده از استان یزد در دوران دفاع مقدس، تاکنون تنها خاطرات و آثار دو هزار رزمنده ثبت و جمع آوری شده و هیچ مصاحبه‌ای با ۳۸ هزار رزمنده دیگر استان صورت نگرفته است.

رجبی با بیان این که این طرح براساس پیش‌بینی نیازمند ۱۰ میلیادر تومان اعتبار است، از مسئولان خواست علی رغم پیگیری‌ها و رایزنی‌های بنیاد حفظ آثار استان با بخش‌های دولتی و خصوصی برای تامین این اعتبار، حمایت‌های لازم را در این باره از بنیاد داشته باشند.

گفتنی است؛ حکم انتصاب "سید محمد میرمحمدی" استاندار یزد به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی و رئیس هیات امناء مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان یزد که به امضاء سردار "بهمن کارگر" رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس کشور رسیده است، توسط سردار "محمدتقی عصار" معاون بنیاد به استاندار اعطاء شد.
 

منبع: ایسنا

۱ دیدگاه

  • محمد علی

    نام و یاد و خاطره همه شهیدان عزیز و محترم است و همه مردم یزد قدردان فداکاری های این عزیزان هستند. اما قطع آن همه درخت کهن سال (یک سوم پارک آزادگان) در منطقه کویری یزد برای ساخت چنین مرکزی باعث تاسف است و احساسات مردم را جریحه دار کرد. مسئولین میتوانستند مکان مناسب تری را انتخاب کنند. گناه قطع آن همه درخت کم نیست و موجب آزردگی خاطر خانواده شهدا و مردم یزد شد. لطفا به گوش مسئولین برسانید.