مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو:

یزد از دو هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بی‌نصیب ماند

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو گفت: از سال 92 تاکنون دو هزار میلیارد تومان از جیب این شرکت خارج شده و خروج این مقدار سرمایه از چادرملو به خارج استان و خزانه، در واقع به معنای بی‌نصیب شدن یزد از سرمایه گذاری‌های چادرملو بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محمود نوریان در جمع خبرنگاران استان یزد با اشاره ظرفیت تولید ۱۰.۵ میلیون تن کنستانتره در کارخانه فراوری جوار معدن چادرملو، اظهار کرد: ۳.۴ میلیون تن از این کنستانتره در گندله‌سازی اردکان به گندله تبدیل می‌شود.

 

وی با اشاره به مشارکت این معدن در دو طرح فولادی در شهرستان اردکان، از طرح‌های در حال توسعه این شرکت، فولاد ثامن، فولاد ابرکوه و کارخانه نورد را نام برد.

 

نوریان با بیان اینکه چادرملو علاوه بر این، در طرح‌های خارج از استان نیز مشارکت دارد، افزود: طرح آبرسانی از خلیج فارس به یزد، طرح دسترسی به آبهای شور دشت سپیدان و شیرین‌سازی آن برای استفاده در چادرملو و اجرای اولین طرح فاضلاب به روش بیع متقابل در شهرستان اردکان برای استفاده از پساب طرح در کارخانه فولاد، از دیگر طرح‌های در دست اقدام شرکت است.

 

وی با اشاره به مشکل کمبود آب برای طرح‌های توسعه این معدن، در مورد طرح آبرسانی از خلیج فارس به یزد اظهار کرد: این طرح در سه قطعه اجرایی خواهد شد که قطعه اول شامل انتقال آب به معدن گلگهر سیرجان به طول ۲۸۰ کیلومتر، قطعه دوم خط انتقال ۱۳۵ کیلومتری تا معدن مس سرچشمه و قطعه سوم نیز خط انتقال آب به یزد به طول ۳۴۰ کیلومتر است.

 

نوریان در مورد آب دشت سپیدان نیز بیان کرد: سختی آب دشت سپیدان بالا و در حدود ۲۰ هزار تی.دی.اس است لذا برای استفاده در بخش صنعت با عملیات تصفیه این میزان به ۱۰۰۰ تی.‌دی‌.اس تقلیل خواهد یافت.

 

مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی چادرملو با انتقاد از تصویب قانون بهره مالکانه، خاطرنشان کرد: متاسفانه براساس قانون بودجه ۱۳۹۲ و تصویب بهره مالکانه در بند ۵۵ قانون بودجه، به اشتباه حدود ۵۰ درصد فروش شرکت به عنوان بهره مالکانه باید به حساب خزانه واریز می‌شد که از این مقدار ۲۰ درصد سهم استان بود.

 

وی افزود: متاسفانه در جریان تصویب این قانون دریافت بهره مالکانه پنج درصد قیمت شمش در نظر گرفته شد که معادل ۵۰ درصد فروش بود و پرداخت نیمی از فروش یک شرکت به عنوان مالیات دور از انتظار و غیر قالب تصور بود لذا در سال ۹۳ با اعتراض و پیشنهاد مبنی بر ۱۵ درصد فروش، این میزان به ۲۵ درصد کاهش یافت.

 

نوریان گفت: البته برخی نمایندگان به کم شدن سهم استان‌ اعتراض داشتند ولی اصرار بر افزایش بهره مالکانه، نهایتاً منجر به حذف کامل سهم استان از حق انتفاع معدن شد و مقرر شد به صورت پلکانی یعنی به ازای سنگ دانه‌بندی ۲۵ درصد، کنستانتره ۲۱.۵ درصد، گندله ۱۸ درصد و اهن اسفنجی ۱۵ درصد پرداخت شود.

 

وی با اشاره به پرداخت ۵۱۳ میلیارد تومان بهره مالکانه از سوی این شرکت به خزانه، درباره علت تفاوت این رقم با مقدار اعلام شده از ایمیدرو تصریح کرد: حق انتفاع صرفا حاصل فروش سنگ آهن دانه‌بندی یا کنستانتره است و مشمول مقدار تولید فروخته نشده شرکت نیست و لذا بخش از اختلاف مربوط به کنسانتره‌ای است که در اردکان به گندله تبدیل شده است و بخشی نیز به ۱۰۰ میلیاردن تومان محصول باقیمانده از گذشته بوده که عوارض آن قبلاً پرداخت شده بود.

 

وی معتقد است اگر دیوان محاسبات این دو موضوع را مدنظر قرار دهد و رای را به نفع چادرملو صادر کند، این مبلغ درست است و چک‌هایی که برای ابتدای سال ۱۳۹۵ در خصوص این اختلاف صادر شده باید به معدن بازگردانده شود.

 

به گفته‌ی مدیرعامل چادرملو، از سال ۹۲ تاکنون دو هزار میلیارد تومان از جیب این شرکت خارج شده است و خروج این مقدار سرمایه از چادرملو به خارج از استان و خزانه در واقع به معنای بی نصیب شدن یزد از سرمایه گذاری‌های چادرملو است.

 

وی افزود: این در حالی است که شخصاً ۷۵ میلیارد تومان به طور مستقیم به استان پرداخت کرده‌ام که مسئولان استان تنها موفق به جذب ۴۰ میلیارد تومان از این پول از خزانه‌ی دولت شده‌اند.

 

نوریان ابراز امیدواری کرد که نمایندگان استان همانند دیگر استان معدن‌خیز کشورمان تمام قد از حقوق معادن خود دفاع کنند، هر چند که در استان یکی از نمایندگان چنین کرد.

 

وی از طلب ۱۲۰۰ میلیارد تومانی چادرملو از فولادی‌های کشور خبر داد و گفت: متاسفانه رکود بازار باعث شده که فولادها توان پرداخت بدهی خود را نداشته باشند که امیدواریم در پساتحریم با رفع مشکلات دولت و رونق گرفتن طرح‌های عمرانی کشور، شاهد رونق بازار فولاد و در نهایت رونق معادن آهن باشیم.

 

نوریان با اشاره به اشتغال مستقیم کنونی شرکت چادرملو در بخش‌های مختلف که اکثریت ان را نیروهای بومی استان تشکیل می‌دهند، گفت: علاوه بر بیش از ۲۹ هزار فرصت شغلی غیرمستقیم توسط این شرکت ایجاد شده است. امیدواریم با اجرای طرح‌های در دست اقدام چادملو شامل واحدهای فولاد، آهن اسفنجی و نیروگاه ۵۰۰ مگاوواتی و فولاد ابرکوه، بیش از ۱۴۰۰ فرصت شغلی جدید نیز به این تعداد اضافه شود.

 

این مسئول از مباحثی که در مورد آلودگی‌های زیست محیطی این شرکت بیان می‌شود، انتقاد کرد و در این باره تاکید کرد: با توجه به تکنولوژی بسیار پیشرفته شرکت‌های فولاد ارفع و فولاد اردکان هیچگونه مشکلی برای محیط زیست نداشته‌ایم و حامی محیط زیست هستیم. ایسنا

۱ دیدگاه