خانه رسولیان یزد اولین خانه موقوفه در حوزه آموزش

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) سنت حسنه وقف در رفع بسیاری از نیازهای جامعه کارایی دارد. یکی از نمودهای حسنه وقف در استان وقف برای آموزش و آگاهی‌بخشیدن به جامعه است.
وقف همواره در بین مردم استان جایگاه مطلوبی داشته و خانه‌های قدیمی همواره محل اجرای بسیاری از نیات واقفان بوده است. عمده موقوفات استان برگزاری مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) است اما در این میان موقوفاتی به چشم می‌آید که برای رفع سایر نیازهای شهر از جمله آموزش وقف شده‌اند. خانه رسولیان یکی از خانه‌های قدیمی بافت تاریخی یزد است که از سال ۶۹ تاکنون وقف شده و دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در آن مستقر است. سوق دادن موقوفات به سمت رفع نیازهای جامعه امری لازم و ضروری است به ویژه این‌که تامین نیازهای جامعه با سنت حسنه وقف، تاثیر بیشتری در ترویج سنت حسنه وقف دارد. در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری را با «حسن‌رسولیان» از خیران استان و از فرزندان واقف خانه رسولیان می‌خوانید.

  • لطفا پیشینه‌ای از خانه رسولیان بیان کنید؛ این‌که این خانه چند سال قدمت دارد و با چه هدفی وقف شده است.

خانه رسولیان از خانه‌های تاریخی دوره قاجار است که حدود ۱۱۰ سال قدمت دارد و جلوه‌ای از معماری سنتی و بومی ‌یزد است. این خانه متعلق به پدربزرگ پدرم حاج «عبدالرسول رسولیان» بوده که به وصیت ایشان به پدر بزرگ من حاج کاظم رسولیان رسیده بود. پس از این‌که وراث تصمیم گرفتند خانه را بفروشند، مرحوم پدرم حاج «میرزا احمد رسولیان» پیشنهاد کردند خانه وقف شود بنابراین خانه رسولیان از همه ورثه خریداری شد و برای دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد که تازه در حال راه اندازی بود وقف شد. خانه «سیما رسولیان»  دختر عموی پدرم هم بعد از وقف اولین خانه، باز هم برای راه‌اندازی دانشکده هنر و معماری وقف شد.

  • هدف پدر مرحوم شما از وقف این خانه چه بود؟

سنت حسنه وقف، باقیات و صالحات است. این‌کار هنوز فراموش نشده است و آثار خیر آن پا بر جاست. می‌توان گفت یکی از پایه‌گذاران امر وقف در آموزش عالی استان دارالعباده یزد شد چراکه این کار باعث شد خانه‌های اطراف هم به تبعیت کار پدر، وقف دانشکده شوند یا برخی خیران آنها را از صاحب ملک خریداری و برای دانشکده وقف کردند.

  • نظر شما در مورد سنت وقف به ویژه برای امر آموزش چیست؟

ترویج فرهنگ وقف در جامعه امروز برای رفع نیازهای جامعه، لازم و ضروری است، اما باید توجه داشت که ورود به عرصه وقف، باید با مراقبت‌های لازم همراه باشد. باید برای حفاظت و نگهداری از موقوفات و توسعه فرهنگ وقف تلاش کنیم بنابراین مدتی پیش با توجه به فرسوده‌شدن، به مرمت این خانه موقوفه اقدام کردم.

  • زمانی که وارد دانشکده می‌شوید، چه احساسی پیدا می‌کنید؟

انسان با حضور در محله‌های قدیمی، گذشت زمان را حس نمی‌کند و زمانی که می‌بینم دانشجویان و گردشگران با چه اشتیاقی به این خانه رفت و آمد می‌کنند، لذت می‌برم و از این کار احساس رضایت می‌کنم.

  • توقع شما به عنوان واقفی که ملک خود را در حوزه آموزش وقف کرده است، چیست؟

حفاظت از این خانه ارزشمند تاریخی مهم‌ترین خواسته من از مسئولان دانشگاه یزد و دانشکده هنر و معماری است و امیدواریم دانشجویان، استادان و مسئولان این دانشکده ارزش‌های این خانه تاریخی را حفظ کنند.

۱ دیدگاه