دستفروشان در جای جای شهر:

پدیده دستفروشی در یزد جدی شده است

ساماندهی دستفروشان و وانت‌بارهای ورودی پارک مارکار یزد با جابه‌جایی آنها در فصل تابستان به فضای پارکینگ پارک و حضور آنها در محل فعلی در فصل سرد سال از سوی شورای شهر یزد دنبال می‌شود. اعضای کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد با بازدید از پارک مارکار یزد که نام پارک بزرگ شهر را نیز بر خود دارد، مشکلات د...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: وانت‌بارها فضای پارک خودروها و عبور و مرور شهروندان را اشغال کرده‌اند و حتی با خودروهایی که جای آنها پارک کنند، برخورد می‌کنند.
«ابراهیم حسنی» می‌افزاید: فضای پارکینگ حاشیه پارک، به فضای عرضه انواع و اقسام اجناس از جمله مواد غذایی تبدیل شده در حالی که چنین شرایطی برای عرضه مواد غذایی، مناسب و بهداشتی نیست. وی با اشاره به آلودگی‌هایی که به‌ویژه در فصل تابستان متوجه مواد غذایی عرضه شده در پیاده‌روهای پارک است، ادامه می‌دهد: کیفیت سایر اجناس از جمله پوشاکی که این وانت بارها می‌فروشند نیز چندان رضایت‌بخش نیست.
یکی دیگر از ساکنان بلوار دهه فجر هم، فعالیت دستفروشان در حاشیه پارک را مورد انتقاد قرار می‌دهد و از شهرداری می‌خواهد تا با ایجاد کانکس‌های ثابت، این افراد را در داخل محوطه پارک، ساماندهی کند.«احمد رضایی‌زاده» می‌افزاید: داخل پارک مارکار، دکه‌هایی وجود دارد که می‌تواند به محل عرضه انواع مواد غذایی و سایر اجناسی که در وانت‌بارهای ورودی پارک به فروش می‌رسد، تبدیل شود.
وی می‌گوید: وانت بارها ظاهر پارک را نازیبا کرده و برای مردم ایجاد مزاحمت می‌کنند و مهم‌تر از همه اینکه فضای پارکینگ مردم را نیز تصاحب می‌کنند و بسیاری از شهروندان به دلیل نبود جای پارک خودرو نمی‌توانند از فضای پارک بهره‌مند شوند. این شهروند با اشاره به وجود مشکل پارکینگ برای پارک بزرگ شهر اظهار می‌کند: شهرداری می‌تواند این افراد را به فضای پشت پارک منتقل کند تا هم سیما و منظر پارک نازیبا نشده و هم فضای پارکینگ خودروها اشغال نشود.
وی با بیان اینکه برخی از این وانت‌بارها حتی برای خود سرقفلی نیز تعیین می‌کنند، می‌گوید: زمانی که دستفروش جدیدی وارد محیط پارکینگ پارک مارکار می‌شود، باید به دیگران سرقفلی پرداخت کند که اگر این وضعیت مدیریت نشود، چالش‌برانگیز خواهد بود.
یکی دیگر از شهروندان یزدی هم عقیده دارد که دستفروشان، آسیبی جدی برای فضای کسب و کار استان محسوب می‌شوند و شهرداری باید با جدیت با این افراد برخورد کند. «صادق رضوی» می‌افزاید: کاسبان باید هزینه‌های بسیاری از جمله اجاره بها، عوارض، مالیات و سایر هزینه‌های کسب و کار را پرداخت کنند اما این افراد به دلیل نپرداختن حقوق دولت و سازمان‌ها اجناس خود را با قیمت کمتری عرضه می‌کنند و مردم نیز خرید از آنها را ترجیح می‌دهند.  وی می‌گوید: این روزها شاهد ازدحام دستفروشان در بسیاری از نقاط پرجمعیت شهر هستیم و با برخورد سطحی و مماشات شهرداری به نظر می‌رسد برنامه‌ای برای جمع‌آوری دستفروشان وجود ندارد.
این شهروند ادامه می‌دهد: اگر دستفروشان دارای شرایط اقتصادی نامناسبی هستند، باید به گونه‌ای دیگر توانمند و حمایت شوند و ادامه دستفروشی راهکار مناسبی برای حل مشکلات اجتماعی این دسته افراد نیست. اما یکی از شهروندان یزدی عقیده دارد که بسیاری از دستفروشان نه تنها افراد بی‌بضاعت و نیازمندی نیستند، بلکه خودشان از کسبه‌ای هستند که اجناس باقی‌مانده در مغازه‌هایشان را به این شکل به فروش می‌رسانند.
«سیدرضا میرجلیلی» ادامه می‌دهد: برخی دستفروشان حتی در زمان خرید، کارت مغازه خود را به مشتریان ارائه می‌کنند تا مردم خرید مطمئنی انجام دهند. وی خواستار برخورد با این کسبه که بازار کسب و کار استان را با چالش مواجه کرده‌اند و نظم آن را به هم می‌ریزند، می‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری یزد با تاکید بر اینکه این کمیسیون هنوز برای ساماندهی دستفروشان، برنامه‌ریزی خاصی نکرده است، می‌گوید: با پیشنهاد خود دستفروشان پارک مارکار، جابه‌جایی آنها در فصول خاص سال دنبال می‌شود.
«سپنتا نیک‌نام» می‌گوید: به این ترتیب این وانت‌بارها و دستفروشان در فصل تابستان در فضای پارکینگ پشت پارک و در نیمه دوم سال که استقبال از پارک کاهش می‌یابد در جلوی پارک فعالیت می‌کنند. وی می‌افزاید: هنوز پیشنهادی از سوی شهرداری برای ساماندهی دستفروشان نقاط مختلف شهر از جمله ورودی پارک مارکار به شورای شهر ارائه نشده است.
این عضو شورای شهر می‌گوید: نظرات متفاوتی برای ساماندهی دستفروشان مطرح است و برخی خواهان برخوردهای قهری و برخی نیز خواهان مساعدت با آنها هستند.وی ادامه می‌دهد: نمی‌توان دستفروشان را به کلی از چهره شهر پاک کرد چرا که پدیده دستفروشی در بسیاری از کشورهای دنیا مرسوم است.
نیک‌نام با اشاره به معضلاتی که دستفروشان برای شهر و شهروندان ایجاد می‌کنند، می‌افزاید: ظاهر شهر با دستفروشان نازیبا و زشت و مشکلات امنیتی و ترافیکی شهر نیز تشدید می‌شود.
به گفته او، اگرچه کیفیت اجناس عرضه شده از سوی دستفروشان زیر سوال است اما شهروندان یزدی از حضور این افراد استقبال می‌کنند.
وی با بیان اینکه خرید از دستفروشان حتی به یک تفریح تبدیل شده است، می‌گوید: خرید از دستفروشان به دلیل تنوع و تفاوت قیمت برای مردم جذابیت دارد.رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد می‌گوید: کاسبانی که هزینه‌های کسب و کار را پرداخت می‌کنند از این وضعیت ناراضی هستند اما در مقابل عده‌ای عقیده دارند که این دستفروشان، عوامل برخی از کسبه هستند.
این عضو شورای شهر اظهار می‌کند: برخی از دستفروشان از افراد نیازمند و بی‌بضاعت هستند که از این طریق، امرار معاش می‌کنند و از این رو جمع‌آوری آنها و برخورد قهری با آنها، تبعات اجتماعی بسیاری دارد. وی با بیان اینکه دستفروشان سود کلانی از فعالیت خود به دست نمی‌آورند می‌افزاید: بررسی همه این شرایط و ارائه یک راهکار مناسب برای پوشش همه زمینه‌های دستفروشی، نیازمند انجام کار تخصصی و برنامه‌ریزی است. نیک‌نام می‌گوید: کمیسیون خدمات شهری شورای شهر یزد برای حل این مشکل، جابه‌جایی دستفروشان پارک مارکار در نیمه نخست سال به پشت پارک و در نیمه دوم سال به جلوی پارک را به پیشنهاد خودشان دنبال کرده است تا راهکاری اساسی برای این وضعیت باشد.

دستفروشانی که در ورودی پارک‌ها، کنار خیابان‌ها و پیاده‌روها و حتی مقابل واحدهای تجاری و مسکونی شهر یزد جا خوش کرده‌اند، این روزها به یک معضل شهری بزرگ تبدیل شده‌اند که نه می‌شود حذفشان کرد و نه می‌شود بی‌خیال از کنارشان گذشت.

همشهری

۳ دیدگاه

  • شهروند

    يادش بخير ميرفتيم شهرهاي ديگه تعجب ميكرديم كه دست فروش دارن چون واقعأ تو يزد نبود هيچ كجاش! ولي الان از بالاشهر تا پايينشهر پر شده از دستفروش! يك راسته خيابون يا يك پاركينگ براشون در نظر بگيرن اونوقت ميشه مثل كشورهاي ديگه كه آقاي نيكنام گفتن. ولي الان يك معضل بزرگه كه كنار بلوار شلوغ چندين وانت وايسادن و مثلأ زرد آلوي جون ميفروشن!

  • محسن

    سلام چرا مگه کسی ک زحمت می کشه تو این اجتماع گناهه حالا پول نداره مغازه بگیره با این اجاره ها و وضعیت باید بزن بمیرن

  • حسین

    سلام….من خودم ۳ سال تو پارک بزرگ شهر بودم با تک تک اونا زندگی کردم انگاری
    تمام اونها وضع مالیشون از منو شما بهتره تمامشون حداقل یه خونه دارن و چندتاشون حتی چندتا خونه بزرگ دارن تمامشون حداقل یه ماشین سواری و یه وانت برای کار دارن…و…….اونا پول ندارن خودشون میدونن مثلا شهرداری به ما گیر میده شما نباید حتی یه رگال بیرون مغازه بزاری این سده معبره در صورتی که پیاده رو مغازه ما خود مثل پارکینگه ولی این دست فروشا را که نه اجاره میدن نه مالیات هیچ کاریشون نداره…شهرداری اجاره کسب و پیشه از مغازه دار میگیره برا چی؟؟یکی از وضیفه هاش همینه که دست فروشا را جمع کنه پول ندارن برن کارگری این عدالت نیست اقای مسئول که یه رگال من تو پیاده جلو مغازم جایی که هیچ مزاحمتی نداره جمع بشه ولی این دست فروشا همینجور ازاد باشن…..خلاصه مطلب این عدالت نیست یاعلی مدد