یزد در معرض آلودگی:

ادعای نرسیدن آلودگی نیروگاه به شهر یزد

نیروگاه سیکل ترکیبی، استان را در معرض آلودگی‌ قرار می‌دهد اما متاسفانه متصل نبودن مشاهده‌گر برخط (آنلاین) این نیروگاه به اداره کل حفاظت محیط زیست استان بعد از گذشت 8 سال از خریداری آن، کنترل آلودگی‌های این نیروگاه را ناممکن کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) نیروگاه سیکل ترکیبی یزد در اشکذر، واحد نیروگاهی مهم استان در زمینه تولید برق محسوب می‌شود اما همزمان یکی از منابع آلودگی به شمار می‌رود که در صورت کنترل نشدن آن، می‌تواند هوای   اشکذر و حتی   یزد را نیز آلوده کند.
این نیروگاه دارای مشاهده‌گر آنلاینی است که باید به اداره کل حفاظت محیط زیست استان وصل باشد؛ این اتصال آنلاین، نظارت لحظه‌ای محیط زیست بر میزان انتشار آلاینده‌های نیروگاهی را فراهم می‌کند.
این سیستم مشاهده‌گر از سال ۸۶ خریداری و در نیروگاه سیکل ترکیبی یزد نصب شده اما هنوز در این سال‌ها به اداره کل حفاظت محیط زیست استان متصل نشده است.
به این ترتیب مدیریت آلایندگی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد نه از سوی کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان بلکه از سوی مسئولان نیروگاه مدیریت می‌شود که کارآمد نیست. گاهی دودی قهوه‌ای رنگ از نیروگاه در هوا منتشر می‌شود که کارشناسان آن را ناشی از احتراق ناقص سوخت می‌دانند که باعث آلودگی محیط می‌شود، اما به دلیل متصل نبودن مشاهده‌گر آنلاین به اداره کل حفاظت محیط زیست شناسایی و کنترل این آلودگی‌ها از سوی کارشناسان محیط زیست ممکن نیست.
این آلودگی در برخی از روزهای سال،   اشکذر را فرا می‌گیرد اما متولیان نیروگاه عقیده دارند که آلودگی‌های این نیروگاه نصف میزان استاندارد است و این نیروگاه آلودگی ایجاد نمی‌کند.

نصب ایستگاه سنجش آلودگی در اشکذر
مسئول پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه شهر یزد در معرض آلودگی نیروگاه برق قرار دارد، گفت: بیشترین میزان آلودگی در نیروگاه‌های گازی، تولید اکسیدهای نیتروژن و مونوکسید کربن است.
«دامون سلیمانی‌زاده» افزود: اکسیدهای نیتروژن، گازهای قهوه‌ای رنگی هستند که گاهی اوقات در اشکذر به چشم می‌آید و گاز مونوکسیدکربن نیز گازی بی‌رنگ و بی بو  است که در اثر احتراق ناقص کربن در نیروگاه‌ها پدید می‌آید.
وی با بیان اینکه برخی از این آلودگی‌ها با چشم قابل مشاهده نیستند، ادامه داد: به همین دلیل لازم است که میزان آلایندگی این گازها با دستگاه‌های مخصوصی اندازه‌گیری شود.
این مسئول درباره انتقال آلودگی از نیروگاه‌ها به شهر گفت: در صورتی که آلودگی نیروگاه سیکل ترکیبی یزد کنترل نشود، بسته به حجم آلودگی و شرایط جوی از قبیل وزش باد، آلودگی تا شهر یزد نیز منتشر می‌شود.
سلیمانی‌زاده ادامه داد: نیروگاه‌ سیکل ترکیبی باید به دستگاه‌هایی برای مشاهده میزان آلودگی در محل دودکش‌های خروجی مجهز باشد و این سیستم به صورت آنلاین به اداره کل حفاظت محیط زیست استان متصل شود.وی افزود: مشاهده‌گر آنلاین آلودگی این نیروگاه در سال ۸۶ خریداری شده اما تا به امروز به اداره کل حفاظت محیط زیست استان متصل نشده است از این رو میزان آلودگی که از این نیروگاه منتشر می‌شود، مشخص نیست.
سلیمانی‌زاده اظهار کرد: انتشار دود قهوه‌ای رنگ در  اشکذر، موید انتشار آلودگی از این نیروگاه است اما به دلیل رصد نشدن آلودگی، کنترل آن نیز دشوار است.
وی بر ضرورت نصب ایستگاه سنجش آلودگی در اشکذر با توجه به فعالیت واحدهای آلاینده و نیروگاه سیکل ترکیبی  تاکید کرد و افزود: قطعا مشاهده برخی از آلودگی‌ها از جمله اکسیدهای نیتروژن در هوای اشکذر، موید انتشار آلودگی از این واحد نیروگاهی است.
مسئول پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان همچنین بر ضرورت تجهیز نیروگاه به فیلتر تاکید کرد و افزود: برای کنترل آلودگی‌های این نیروگاه‌ها باید از فیلترهای مخصوص استفاده شود. وی ادامه داد: استفاده از فیلتر در شرایطی که کنترل آلودگی آلاینده‌های نیروگاهی با استفاده از فیلترهای معمولی ممکن نیست، لازم و ضروری است.
سلیمانی‌زاده تاکید کرد: فیلترهای نیروگاه نیز باید مطابق جدیدترین فناوری‌های روز باشند و هر چند وقت یکبار تعویض شوند.

برگزاری مناقصه برای اتصال آنلاین مشاهده‌گر
  کارشناس محیط زیست نیروگاه سیکل ترکیبی یزد درباره آلودگی این نیروگاه گفت: سیستم مشاهده‌گر نیروگاه با هدف مشاهده میزان آلودگی خروجی نیروگاه در سال ۸۶ با هزینه ۲۰۰ میلیون تومان خریداری و نصب شد.
«رقیه دستخوان» ادامه داد: نیروگاه یزد، اولین نیروگاه کشور بود که به این سیستم مجهز شد، این مشاهده‌گر تا سال ۹۲ بدون هیچ مشکلی فعال بود تا اینکه تاریخ مصرف یکی از حسگر‌های آن به پایان رسید. وی ادامه داد: امکان جایگزینی این قطعه به دلیل تحریم‌ها، فراهم نشد اما این قطعه امسال خریداری شده و مشاهده‌گر دوباره فعال شده است.
این مسئول درباره اتصال این مشاهده‌گر به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: این سیستم فعال است و از سوی نیروگاه کنترل می‌شود اما هنوز اتصال آنلاین آن با اداره کل حفاظت محیط زیست ممکن نشده است.
وی ادامه داد: برای اتصال این مشاهده‌گر به اداره کل محیط زیست استان، مناقصه‌ای برگزار شده و با توجه به پیش‌بینی‌ها تا پایان امسال، اتصال آنلاین برقرار خواهد شد. دستخوان درباره تجهیز این نیروگاه به فیلترهای مخصوص نیز گفت: با توجه به اینکه جنس آلاینده‌های این نیروگاه، گاز است، فیلتری برای کنترل این آلودگی‌ها وجود ندارد.
وی تاکید کرد: اما برای کاهش آلودگی باید از مشعل‌هایی که در اثر احتراق آلودگی کمتری تولید می‌کنند، استفاده شود.
کارشناس محیط زیست نیروگاه سیکل ترکیبی یزد با بیان اینکه نیروگاه تولید برق استان از سوخت گاز استفاده می‌کند و دارای سیکلی ترکیبی است گفت: این سیکل جزو پاک‌ترین سیکل‌ها از لحاظ تولید آلودگی است. وی افزود: آلودگی‌های تولید شده این نیروگاه پایین‌تر از حد استاندارد است، به عنوان مثال استاندارد اکسید نیتروژن که مهم‌ترین و آلوده‌ترین آلاینده در نیروگاه‌ها است در نیروگاه سیکل ترکیبی یزد پایین تر از استانداردها است.
دستخوان ادامه داد: میزان تولید اکسیدهای نیتروژن در نیروگاه‌ها ۳۵۰ ذره در یک میلیون ذره است در حالی که حداکثر میزان گزارش شده در نیروگاه سیکل ترکیبی یزد، ۱۷۰ ذره در یک میلیون ذره است.
وی افزود: همچنین استاندارد مونوکسیدکربن واحدهای نیروگاهی، ۳۰۴ ذره در یک میلیون ذره  است که میزان این آلودگی در نیروگاه سیکل ترکیبی یزد ۳۰ ذره در یک میلیون ذره است.

ادعای نرسیدن آلودگی نیروگاه به شهر یزد
«رقیه دستخوان» کارشناس محیط زیست نیروگاه سیکل ترکیبی یزد با بیان اینکه تحقیقاتی برای مشخص شدن محدوده اطراف نیروگاه که تحت تاثیر آلودگی نیروگاه هستند، انجام شده است، افزود: بر اساس نتایج این تحقیقات، آلودگی نیروگاه برق به شهر یزد نمی‌رسد.

همشهری

۱ دیدگاه

  • کارگر

    سلام دوست عزیز
    اگر نگران آلودگی شهر می باشی یک سری به کنار نیروگاه بزن مخصوصا شبها تاببینی فولاد آلیاژی و کارگاهای تاسیس شده چگونه آلودگی تولید که حتی درهوای تاریک مشخص می باشد
    ضمنا پرسنلهای زحمتکش در این بیابان که دارند خدمت رسانی شبانه روزی برای عموم انجام می دهند هر روز در معرض این آلودگی هستند اما متاسفانه محیط زیست………………. خدامی داند
    با تشکر