توضیحات موسسه امامیه مازندران به یزدی نیوز:

ثبت نام در انتخابات خبرگان یزد به دلیل شرایط رقابتی این استان صورت گرفت/ اگر تشابه نام با خانواده شهید صدوقی برداشت شود، عذرخواهی می کنیم/ شاید تغییر حوزه صورت گیرد

بعد از انتشار گزارش یزدی نیوز با محوریت معرفی حجه الاسلام محمد صدوقی مازندرانی به عنوان یک کاندیدا در مجلس خبرگان از یزد و تشابه فامیلی با فرزند بیت سومین شهید محراب آیت الله صدوقی در یزد، موسسه علمی و مذهبی امامیه مازندران وابسته به دفتر آیت الله صدوقی مازندرانی با ارسال نامه ای توضیحاتی ارائه کرد...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  بعد از انتشار گزارش یزدی نیوز با محوریت معرفی حجه الاسلام محمد صدوقی مازندرانی به عنوان یک کاندیدا در مجلس خبرگان از یزد و تشابه فامیلی با فرزند بیت سومین شهید محراب آیت الله صدوقی در یزد، موسسه علمی و مذهبی امامیه مازندران  وابسته به دفتر آیت الله صدوقی مازندرانی با ارسال نامه ای توضیحاتی ارائه کرده است.


توصیه می شود قبل از مطالعه توضیحات موسسه امامیه ه گزارش یزدی نیوز با عنوان"محمد صدوقی مازندرانی کیست که از یزد کاندید خبرگان شده است؟/ آیا قرار است از نام خانواده صدوقی در انتخابات استفاده شود؟ " را مطالعه کنید.
نامه توضیحات موسسه علمی و مذهبی امامیه مازندران  به یزدی نیوز عینا منتشر می شود.

مدیریت محترم سایت یزدی نیوز
با سلام و اکرام و تبریک اعیاد تولی و تبری ماه ربیع المولود خاصه ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع)
با عنایت به آنکه در تاریخ ۵/۱۰/۹۴ در رسانه وزین یزدی نیوز نسبت به کاندیداتوری حضرتحجه الاسلام آقای صدوقی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری مطالبی درج شد ، پیرو آن رقیمه ای تقدیم می گردد  پیرامون ادبیات و واژه هایی که در این خبر مهم به میان آمده، توضیحاتی ارائه می شود.

۱-  الف "محمد صدوقی ناشناس کیست که از حوزه یزد کاندید مجلس خبرگان شده است؟؟؟ "
     ب " استفاده غیر شرعی "
گرچه این ثبت نام در آن دیار باستانی و مقدس ، خلاف شرع و قانون نبوده – که در فراز بعدی بیشتر وضوح می یابد– اما به علت  بیوگرافی کوتاه و مختصر ارائه  شده ؛ توضیحاتی جامع تر در خصوص ایشان بیان می گردد.
حضرت حجه الاسلام آقای حاج شیخ محمد صدوقی در سال ۱۳۶۳ در شهر ساری متولد شده است. والد ایشان حضرت آیت الله حاج شیخ مرتضی صدوقی مازندرانی (مدظله) از علمای طراز اول شمال کشور ، علاوه بر زعامت حوزه علمیه مرکز مازندران ، صاحب کرسی درس خارج فقه و اصول هستند و اجداد پدری ایشان همگی از علمای متنفذ و با سابقه ی مجاهدت ، از زمان مشروطه تا انقلاب اسلامی اند که سیر تاریخ علمای دیار مازندران گواهی بارزی است که مرحوم علامه شیخ مصطفی صدوقی مازندرانی (ره) موسس حوزه علمیه ساری ، اولین نماینده امام خمینی (ره) در مازندران و امام جمعه ساری بودند.
وی از طریق امی نیز منسوب به علمای بزرگ شیعه می باشد ،والده ی ایشان صبیه مرحوم آیت الله حاج آقا ضیاء الدین آملی و از نوادگان مرحوم آیت الله عظمی حاج آقا حسین طباطبایی قمی و آیت اللهعلامه شیخ محمد تقی آملی و نیز خاله زاده مرحوم امام موسی صدر می باشند.
تحصیلات اولیه جناب آقای صدوقی در ساری آغاز شد و با علاقه شخصی و تاثیر از خانواده ، وارد حوزه علمیه شده و تحت سرپرستی والد خود دروس حوزوی را آغاز و اکنون مشغول تعلّم خارج فقه و تدریس دروس عقائد و نهج البلاغه می باشد. مضافاً تحصیلات دانشگاهی را در کنار دروس حوزوی توامان کرده و فی الحال دانشجوی دوره کارشناسی ارشد فقه و حقوق در دانشگاه بابل بوده و بعضی از دروس را در دانشگاه پیام نور تدریس می کنند.
از ویژگی های وی روحیه مدنی و اجتماعی است که بخاطر جایگاه بیت صدوقی مازندرانی ارتباط گرمی بااقشار مختلف مردم و حل مشکلات آنان دارد ، از این رو علاوه بر ریاست دفتر والد معظم شان ، صاحب امتیاز و مدیر مسئول موسسه امامیه مازندران می باشد . این نهاد ، فعالیت های مختلف علمی مذهبی و خیریه را عهده دار است که نمونه ای از آن ، برگزاری نشست های علمی و نیز چاپ و نشر موسوعه ۲۰ جلدی علامه ابن شهرآشوب ساروی و مجموعه آثار ۳۰ جلدی فقهی و اصولی علامه شیخ محمد تقی آملی جد بزرگوار ایشان است- وفّقه الله تعالی لما یحب و یرضی –

۲- الف " تشابه فامیلی
"ب-" غیرعمدی بودن
" ج-"واکنش بیت شهید صدوقی
"د- " استفاده غیر شرعی
" هـ- " قرار است از نام خاندان صدوقی در انتخابات استفاده شود ؟ "
درج این عناوین و واژه ها فی الواقع علت اصلی این نامه به آن نهاد خبری است که شرح آن را بیان می داریم.
دوستان عیب من بی دل حیران نکنید
گوهری دارم و صاحب نظری میجویم
اولاً ممکن است این سوال بوجود آید که چرا جناب آقای صدوقی از موطن خود نامزد انتخابات نشده اند؟ علت عدم حضور از مازندران بنا به دلائل و مصالحی بود که مِن جمله حضور برخی رجال که از زمره اساتید ایشان بودند باعث شدحجت الاسلام صدوقی رقابت با آنان را برای رعایت ادب صحیح ندانند ، لذا تصمیم آن شد از مناطقی که حضور کاندیداها و رقابت های انتخاباتی کمتر است حضور یابند پس ازمیان سه استان کهکیلویه و بویراحمد، هرمزگان و یزد ؛ نهایتا با مشورت و بررسی ، گزینه استان یزد محقق الوقوع شد و ثبت نام در چهارشنبه ۲/۱۰/۹۴ در تهران وزارت کشورصورت گرفت.
ثانیا در حین نام نویسی تشابه فامیلی صدوقی مدنظر قرارداشت ، اما تشابه نام با یادگار بیت شهادت جناب حجه الاسلام آقای صدوقی یزدی سلمه الله، اصلاً تصور نشده بود که هر دو بزرگوار نام محمد را مزین هستند اما با این اوضاع قبل از آنکه اظهار نظری از سوی این کاندیدا انجام شود و معرفی ای صورت گیرد تا مشخص شود که اصلاً آیا سوء استفاده از این تشابه فامیلی می خواهد بشود یا نه و از همه مهمتر هنوز تایید صلاحیت شورای نگهبان صورت نپذیرفته بود به یک باره کمتر از ۲۴ ساعت شاهد موضع گیری و واکنش و صدور بیانیه رسمی و تکذیبیه از ناحیه بیت شهید مظلوم و معظم آیت الله آقای صدوقی بودیم ، به نظر می رسد قدری با عجله و بدون تحقیق انجام شد که شایسته بود قبل از این اقدام مهم اقلاً مشورت و تماسی صورت می گرفتو مهمان نوازی یزدی دیده می شد  اما به رسم مروت با دوستان ،  بنا را گذاشتیم به : ضع فعل اخیک علی احسنه
همانطور که جناب آقای محمد صدوقی در تماس تلفنی با جناب عمده الاخیار حاج آقا هادی معزالدینی بیان داشت بدینوسیله از سوی ایشان رسماً اعلام می شود که از حضور در انتخابات خبرگان یزد:
اولاً به هیچ وجهی جسارت یا استفاده ابزاری را از بیت رفیع و منیع شهادت نداشته و نخواهد داشت ، ثانیاً از برنامههای آینده وی حضور در استان یزد و دیدار با اعاظم و اخیار آن دیار که ازجمله انجام مشورت و صلاحدید با این دودمان عالیقدر مقصود می بود ، مع الوصف اگر تلقی منفی از این ثبت نام بوجود آمده مراتب عذرخواهی ایشان منتقل می شود.
۳- " در چند روز آینده محمد صدوقی درباره انتخابات و حضورش در یزد تصمیم نهایی خواهد گرفت"

چون هنوز شورای محترم نگهبان ، اعلامی درباره بررسی صلاحیت انجام ننموده ، از این رو در شرائط حاضرو به حکم [ صبر و ظفر هر دو دوستان قدیم اند | بر اثر صبر ، نوبت ظفر آید ] تا موعد معین ، جناب آقای محمد صدوقی تصمیم تازه در این خصوص ندارند. اما مسلماً اگر تحقیق و بررسی مردمی حاکی از احتمال سوء استفاده این حضور از شهرت خاندان صدوقی یزدی و عدم تمایل بیت معظم له باشد احتمال تغییر حوزه انتخابیه قوی خواهد بود.
در پایان از اهالی و اعزّه دارالعباد یزد آنهایی که با تماس تلفنی و طرق دیگر ابراز لطف و محبت و حمایت داشته اند بویژه جمعی از اهالی شهر میبد تشکر و تقدیر بعمل می آید.دوام توفیقات را برای همگان مسألت داریم.

موسسه امامیه                            
 

۷ دیدگاه

  • علیرضا آیت اللهی

    (۱) عذر خواهی تا به این حد مبهم به ندرت دیده ام ؛ آنهم از کسانی که خواه ناخواه سمبل فصاحت و بلاغت به شمار می روند . به شخصه برای جوانان ( جویای نام ونشان و هر آنچیز خیر دیگر ) ، به ویژه دانشجویان از هر رشته ای که باشند ، احترام قائلم ؛ و البته آرزو بر جوانان عیب نیست … ولی نه در برابری با خیل بزرگان منطقه ای اصیل و بافرهنگ به صرف داشتن تشابه اسمی … یا معدودی آشنا و همشهری و نظایر آنها . حدود چهارده نفر از اجداد اینجانب هم حقیقتا” آیت الله بوده اند و نه اینکه دوستی یا آشنائی به عنوان رئیس دفتر و نظایر آن ، ایشان را آیت الله معرفی کند . امٌا بنده هرگز به صرف آبروی اجدادم و فضل ایشان خود را همتراز بزرگانی پیشکسوت و بارها تائید شده از سوی مردم منطقه ای که اصولا” نمی شناسم و حتی چه بسا در عمرم آنجا را ندیده ام ! نمی دانم ، چه رسد به آنکه سودای نمایندگی و در واقع امامت و اصلحیت ! ، بر آنان ، و حتی جسارت رقابت با ایشان ! را داشته باشم . به لاف در غریبی هم ابدا” معتقد نیستم ….

  • علیرضا آیت اللهی

    (۲) « مسلمان » هستم ، تابع نظر سقراط که فرموده است « خودت را بشناس » تا بزرگانی که فرموده اند « حدٌ خود را بشناس » و و والاتر از همه حضرت امام خمینی با آنهمه نصایحی که در صحیفه و سخنرانیهای متعددشان آمده است و انشاء الله در حوزه علمیه و بیرون از آن مطالعه خواهید کرد …. و لابد اطلاع دارید که لقب یزد از قرنها پیش دارالعباده است ، نخستین حوزه بزرگ علمیه شیعه دوازده امامیِ ایران توسط شیخ جعفر کاشف الغطاء و آخوند ملٌا اسماعسل عقدائی در این دیار پا گرفته و…. هنوز هم به نسبت تعداد روحانیان والامقام ، در منطقه بالای جدول علمای شیعه ایران است . مردم این دیار ، مذهب ، حجٌت و امامت را « جدٌی » گرفته اند ؛ حدٌ خود را می شناسند و حرمت بزرگتران و پیشکسوتان را پاس می دارند ؛ و بهتر است دیگران نه تنها « گمان مبرند که خالی است » بلکه « بیشه مازندران را …. » در یابند .

  • علیرضا آیت اللهی

    (۳) امٌا چگونه می توان حرمت استادان خود و دیار خود را پاس داشت و حرمت استاد تران سایر مناطق را نادیده گرفت ؟! . جلٌ الخالق ! .تهمت به همشهریان خود نمیشماریم که از وجود شما دور می دانیم ؛ امٌا قابل تامل است که حتی به تعداد انگشتان دست شهروندانی ذیصلاح از یزد و میبد ، با وجود خیل علمای اعلام و فضلای عظام در استان یزد ، از یک دانشجوی کاملا” نا آشنا با یزد و یزدی برای چنین مسؤولیت عظیمی برای نمایندگی از روحانیت و سایر اقشار ارجمند یزد دعوت کرده باشند ! مگر چند نفر غیر بومی مقیم میبد ؟ یا آنکه قبول کنیم به رسم تعارفی با توجٌه به مهمان نوازی متوقع … و اینکه البته و صد البته از طبع شوخ همشهریان ما ابدا” بعید نیست و با توجه به اینکه نزد متوسلان به قانون البته که میهمان نوازی ها هم قانونی نیستند ! ؛ و نهایتا” ای کاش این دعوت کنندگان اطلاعیه ای می دادند یا لااقل کامنتی میگذشتند تا تعداد آنان را دریابیم ….که در هر حال صراحت و صداقت هم در شریعت و مشروعیت ما از اصول اند .

  • علیرضا آیت اللهی

    (۴) عجیب است که برخی در این ابتدای کار بخواهند خاندانهای بزرگ روحانی را به مصلحت ؟! بخوانند یا صلاح آنان را تشخیص دهند ! ؛ بخواهند صراحت و فصاحت و بلاغت را که لازمه ی صداقت در تبلیغ اسلامی است زیر سؤال ببرند ؛ و آنهم در شرایطی که احکام و شرعیات لازم هنوز در قوانین ما در کمال مطلق نیستند ، به فرمالیسم قانون و درِ … باز آن متوسل شوند . بشخصه بیم شما را در کسب آرائی بسیار بسیارمحدود در محل فعالیت خود ، که مردم بهتر میشناسند ، درک می کنم و بیفایده و فاقد عبرت هم نمی دانم که از یزد کاندیدا شوید تا اولا” مشخص شود که …. ؛ و ثانیا” معلوم شود که میزبانان شما چند نفر بوده و هستند . آراء کسانی که شاید واقعا” با فرصت طلبی از تشابه اسمی (با آوازه جهانگیر شهید صدوقی که همه می شناسند و خاندان « صدوقی » به صرف همین نام خانوادگی از عزت و کرامت والای مردم یزد برخوردارشده و می شوند ) ؛ و معرفینامه هائی در غربت ! قدم به میدان سیاست بنهند .

  • فردوس

    چهره و شخصیت جالبی به نظر میرسه این اقای صدوقی
    گرچه نقد وارد هست ولی عبارت مهمان نوازی یزدی جالب بوذ و شاید درست هم باشه قدری شاید ما یزدی ها در این قضیه میزبان خوبی نبودیم

  • مسلمان

    جناب آیت اللهی عزیز. از ویژگی های یک فرد مومن، قضاوت ، پس از بررسی و تحقیق همه جانبه است. چه خوب بود درباره ی این بزرگوار و خاندان ایشان در شمال کشور که قدمت تاریخی چندبرابری بر سرزمین بزرگ ایساتیس دارد ابتدا تحقیق می فرمودید و سپس قضووت می کردید که این با تقوا نزدیک تر است. اساسا سوء استفاده از تشابه اسمی و جویای نام بودن ، مربوط به افرادی ست از اهالی آن حیطه که خود قابل نیستند. خاندان حضرت صدوقی مازندرانی که خود چند قرگ است ریشه هایی ستر در علم و اندیشه و تاریخ خطه ی سرسبز شمال ایران دارند، نیازی به سوء استفاده از نام هرچند خوش هیچ بزرگواری ندارند عزیز بزرگوار. قضاوت درست از ویژگی های الهی است و نیت خوانی، تنها خداوند هستی بخش را سزد و پناه بر خدای عالم ازین خطای محرز.

  • مریم ضیایی

    منم قبول دارم این همهء برداشت عجولانه دلیلی نداره صدوقی مازندران صرف ثبت نام با صدوقی یزدی این نشد سوء استفاده که قانون بهش چنین اجازه ای داده گناه و جرم مرتکب نشده که
    در ضمن آقای هادی معز الدینی کی هستن؟؟