مدیرکل میراث فرهنگی:

یزد در رقابت با مدینه، پایتخت گردشگری جهان اسلام را از دست داد

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی یزد گفت: این استان به عنوان یکی از سه کاندیدای نهایی برای انتخاب پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ‎2017 انتخاب شد اما در رقابت با شهر مدینه منوره نتوانست آرای لازم را کسب کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) محمدمهدی شرافت در این خصوص افزود: تشکیل پرونده معرفی یزد به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام از قریب به دو سال قبل آغاز و پس از تکمیل به دبیرخانه ‎O‎I‎C در تهران ارسال شد.
وی اظهار کرد: در این دبیرخانه کاندیداهای مختلفی از ایران حضور داشتند و استان یزد توانست در داخل کشور همه رقبای خود را کنار بگذارد و به عنوان نامزد ایران برای شهر گردشگری جهان اسلام در سال ‎2017 انتخاب شود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد اضافه کرد: در مرحله نهایی یزد در رقابت با شهر مدینه منوره از کشور عربستان حذف و مدینه به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی شد.
به گفته شرافت، در نهمین اجلاس همایش وزرای گردشگری کشورهای اسلامی (OIC) که در کشور نیجر برگزار شد ایران با یک پیشنهاد برای سال ‎2017 و یک پیشنهاد برای سال ‎2018 در این اجلاس شرکت کرد.
این مسئول تصریح کرد: خوشحالیم که توانستیم به عنوان نامزد ایران، شهر دارالعباده یزد را در اجلاس جهانی کشورهای اسلامی معرفی کنیم، هرچند که در مرحله نهایی از شهر پیامبر اسلام (ص‏)‎ عقب افتادیم.
وی افزود: عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام برازنده شهر مدینه منوره است و امیدوارانه تلاش می کنیم تا با جلب حمایت و همراهی بیشتر مسئولان در سالهای بعد بتوانیم این عنوان را به مجموعه افتخارات یزد اضافه کنیم.
استان یزد ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه ها، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
یزد همچنین با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر نساجی ، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.ایرنا

۱ دیدگاه

  • علیرضا آیت اللهی

    یزد از نظر جاذبه های شهری – تاریخی ، جاذبه های محیطی ، جاذبه های سنٌتی ، و…و..و… بسیار فراتر از مدینه قرار میگیرد . امٌا بیان مزایای فرهنگی – گردشگری یزد و دفاع از حقٌ آن میبایست به متخصصان واقعی آن شمرده میشده است تا در مقابل اعراب سعودی …