بارش‌های نامطلوب پاییز در یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) میانگین بارش‌های استان در فصل پاییز امسال ۵۳‌درصد نسبت به میانگین نرمال بلندمدت که ۳۰‌میلی‌متر بود کاهش داشته و به ۱۴‌میلی‌متر رسیده است اما مسئولان اداره کل هواشناسی، زمستان پربارش‌تری را برای استان پیش‌بینی می‌کنند.
بارش‌های استان هر سال به ویژه در سال‌های خشکسالی با کاهش مواجه شده اما میزان بارش در پاییز امسال به مراتب کاهش یافته و پاییز کم بارشی را برای استان رقم زده است.
این در حالی است که میزان بارش‌های پاییزی در سال آبی گذشته نزدیک به میانگین نرمال بلندمدت یعنی به‌طور متوسط ۳۰‌میلی‌متر بوده اما پاییز امسال بارش‌ها به ۱۴‌میلی‌متر کاهش یافته است.
قرار گرفتن استان در منطقه پرفشار و دور از منابع رطوبتی کاهش میانگین بارش و وارد نشدن سامانه بارشی به استان را به دنبال دارد.
بارش‌های سالانه در این استان میانگین متفاوتی دارد و متعادل نیست و این وضعیت به ویژه در سال‌های خشکسالی تشدید می‌شود.
مردم همواره با شروع بارش‌ها در کشور به دنبال کسب اطلاع از  شرایط جوی استان می‌روند تا شاید از بارندگی‌ها خبری باشد چرا که از تحمل سرمای بدون بارش خسته شده‌اند به همین دلیل، بارش‌های اواخر هفته گذشته آنها را به شدت خوشحال کرد. کاهش بارش‌ها در سال جاری به ویژه در شهرستان یزد، بسیار چشمگیر بوده به طوری که بارندگی اخیر، اولین بارندگی جدی شهر یزد در سال جاری بود که برق شادی را در چشمان منتظر شهروندان یزدی ایجاد کرد.

بارش‌های نامطلوب پاییز
مدیر کل هواشناسی استان با اشاره به کاهش ۵۳درصدی میانگین بارندگی استان در فصل پاییز نسبت به میانگین بلند مدت بارش در این فصل، از در پیش‌رو بودن بارش‌های بیشتر در فصل زمستان خبر داد.
«لقمان عمادی» افزود: میانگین بارندگی فصل پاییز در نقاط مختلف استان به طور متوسط ۱۴‌میلی‌متر بوده در حالی که میانگین بارش بلند مدت ۲۰‌سال گذشته در این فصل ۳۰‌میلی‌متر بوده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که بارش‌های پاییزی در سال گذشته تقریبا ۳۰‌میلی‌متر یعنی انداره میانگین نرمال بلند مدت بوده از این رو پاییز امسال، شرایطی بدتری از لحاظ بارش‌ها برای استان رقم خورده است.
این مسئول از پیش‌بینی زمستانی نرمال با بارش‌های بهتر نسبت به پاییز برای استان خبر داد و افزود: امیدواریم بارش‌ها به ویژه در دی‌ماه، شهروندان یزدی را خوشحال کند.
وی با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به استان از اواخر هفته گذشته، این موج را یکی از موج‌های مساعد بارشی برای استان دانست و افزود: نتیجه ورود این سامانه به استان بارش در شهرها به‌ویژه شهر یزد برای اولین بار در سال جاری است.

ورود سامانه قوی بارشی به استان
عمادی گفت: در اثر ورود این سامانه که از روز چهارشنبه هفته قبل وارد استان شده، شاهد افزایش بارش‌ها در استان به ویژه در مناطق جنوبی هستیم و بارش‌ برف در ارتفاعات و بارش باران در شهرها را شاهد بودیم. وی با اشاره به ادامه این بارش‌ها تا امروز یکشنبه، اظهار کرد: امیدواریم با ورود سامانه‌های جوی قوی به استان، زمستان پربارش‌تری را نسبت به فصل پاییز در استان شاهد باشیم.
مدیر کل هواشناسی استان درباره میزان بارش‌های استان در شهرستان‌ها نیز گفت: امسال تمام شهرستان‌های استان به جز خاتم، شرایط بارشی پایین‌تر از نرمالی داشتند و در این میان شهرستان یزد با ۹۵درصد کاهش بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت، بدترین شرایط را داشته است. وی ادامه داد: میانگین بارش در فصل پاییز امسال در شهرستان‌های اشکذر، میبد و مهریز نیز به ترتیب ۸۰درصد، ۷۸درصد و ۷۰درصد کمتر از میانگین نرمال بلندمدت ۲۰ سال اخیر بوده است.
این مسئول افزود: میانگین بارش پاییزی در شهرستان‌های اردکان، تفت، بافق، بهاباد و ابرکوه نیز به ترتیب ۷۱درصد، ۵۶درصد، ۵۴درصد، ۴۰درصد و ۳۱درصد کاهش یافته است.
وی از افزایش ۸درصدی میانگین بارش فصل پاییز در شهرستان خاتم نسبت به میانگین بلند مدت بارش‌ها خبر داد و افزود: امیدواریم بارندگی‌های زمستانی به ویژه در دی‌ماه، کاهش بارندگی‌های پاییز را جبران کند.

مکث
استان کم بارش یزد
استان به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه‌خشک، سهم ناچیزی از بارش‌ها به ویژه در فصل پاییز و زمستان دارد و این وضعیت در سال‌های خشکسالی، به مراتب بدتر شده است. میانگین بارش استان در فصل پاییز در سال‌های خشکسالی حتی به ۳۰ میلی‌متر بر اساس میانگین نرمال بلند‌مدت ۲۰ ساله کاهش یافته اما ظاهرا اوضاع قرار است از این هم بدتر شود. میانگین بارش استان در فصل پاییز امسال، تنها ۱۴ میلی‌متر بوده که کمتر از نصف میانگین نرمال بلندمدت است در حالی که مردم استان انتظار داشتند در سالی که افزایش بارش‌ها در تمام نقاط کشور پیش‌بینی می‌شود، استان هم از این نعمت الهی بی‌بهره نماند.

همشهری

۱ دیدگاه

  • سامان

    ٣روز ابر خوبي بود ولي نسبتأ بارش يزد كم بود. چرا ابرها رو بارور نكردن؟؟ موقعيت خوبي بود براي باروري. ديگه كي بشه اينجور ابري بياد. اگه ميتونيد پيگيري كنيد