طی نشستی اعلام شد:

آب، خاک و هوای یزد در حالت بحران/ یزد پایتخت آلودگی کشور شده/ تبخیر در یزد ۳۲ برابر بارندگی

نقش پژوهش و فناوری در مدیریت آب، اقتصاد سبز و سلامت انسان و محیط زیست در میزگردی در نمایشگاه فن‌بازار در دانشگاه یزد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) هادی زارع عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد در این میزگرد که باحضور صاحب‌نظران، استادان دانشگاه و محققان و دانشجویان همراه بود گفت: وضعیت مثلث حیات در استان یزد که از سه قسمت (آب، خاک، هوا) تشکیل شده، در یک حالت بحرانی قرار دارد.

 

به گفته وی، متوسط بارندگی دراستان یزد ۱۰۷میلی‌م‌تر و میزان تبخیر ۳۲۰۰میلیم‌تر درسال است، یعنی حدود ۳۲ برابر بارندگی، تبخیر داریم و درنتیجه خاک حاصلخیزی خود را از دست می‌دهد.

 

زارع افزود: با وجود افت سالیانه ۷۰سانتیم‌تر از سطح آب زیر زمینی در یزد و تبخیر شدید نیازمند برنامه‌ریزی مدون و توسعه صنعتی پایدار و حفظ محیط زیست برای آیندگان هستیم.

 

وی گفت: ۱۵ سال پیش دلخوشی ما در استان یزد هوای پاک و داشتن آسمانی صاف و آبی بود اما با وجود صنایع و معادنی که به صورت بی‌رویه رشد کردند این نعمت را از دست دادیم.

 

هادی زارع اظهار داشت: صنعت‌گران افتخارشان این است که۶۰درصد کاشی و سرامیک کشور را تولید می‌کنند و استان یزد را به پایتخت کاشی وسرامیک تبدیل کرده‌اند. اما به نظر من یزد با وجود صنایع آلوده، پایتخت آلودگی هوا هم شده است.

 

 

زارع افزود: غلظت ریزگرد‌ها در استان یزد ۷برابر استاندارد شده و این هوای آلوده برای مردم استان در درازمدت خطرآفرین وبیماری‌زا است.

 

 

پژوهش صحیح و اصولی، عامل اصلی پیشرفت در همه زمینه‌ها

 

 

دکترعلی اصغرسمسار یزدی پژوهشگر و مشاور ارشد مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی در استان یزد نیز در این نشست پژوهش صحیح و اصولی را عامل اصلی پیشرفت در همه زمینه‌ها دانست و افزود: مراکز تحقیقات و دانشگاه‌ها باید در کنار هم و با همراهی یکدیگر کار کنند.

 

وی کشورهای پیشرفته را واقف به ضرورت پژوهش دانست و خواستار همکاری بیشتر صنعت و دانشگاه‌ها در زمینه‌های تحقیقاتی مختلف شد.

 

سمسار یزدی، دانش مدرن و دانش بومی را به همراه هم مورد نیاز تحقیق و پژوهش دانست. وی استفاده از مدل‌هایی که در خارج از کشور انجام شده و موفقیت‌آمیز بوده‌اند را بدون هیچ آزمون و امتحانی اشتباه دانست و استفاده از مدل‌هایی که با شرایط اقلیمی و بومی منطقه سازگار باشد را مورد تاکید قرار داد.

 

 

وی اظهار داشت: دانشجوی پژوهشگر باید علاوه بر توانایی علمی کافی و کیفیت آموزشی مناسب در طول تحصیل یک‌سری استعداد‌ها و ظرفیت‌هایی را داشته باشد که بتواند یک کار پژوهشی را به سرانجام برساند.

 

 

آب شیرین کن ها با دیدگاه توسعه سبز و اقتصاد پایدار هم‌خوانی ندارند

 

یکی دیگر از اعضای نشست دکتر یوسف هاشمی‌نژاد عضو هیأت علمی مرکز ملی تحقیقات شوری یزد بود که با اشاره به کشاورزی و باغات پسته، گفت: یک کشاورز با این وضعیت شوری آب‌های آبیاری، سالیانه‌ ده کامیون نمک خالص را به سطح خاک اضافه می‌کند.

 

 

 

درهمین شرایط کشاورز برای حفظ و کنترل شوری خاک لازم است مقداری آب تحت عنوان کسر آب‌شویی به حجم آب آبیاری اضافه کند که در این شرایط مصرف آب بیشتر برابر است با مصرف نمک بیشتر.

 

وی استفاده از آب شیرین‌کن‌ها را یکی از راهبردهایی دانست که در مقابله با اثرات شوری، اخیرا بخش خصوصی در یزد به آن پرداخته است.

 

هاشمی‌نژادگفت: هرچند که استفاده از آب شیرین‌کن‌ها در شرایط فعلی، از لحاظ اقتصادی توجیه دارند ولی بنا به دلایلی با دیدگاه توسعه سبز و اقتصاد پایدار هم‌خوانی ندارند. وی زایدات نمک و مصرف انرژی قابل توجه را از مشکلات این نوع سیستم‌ها برشمرد.

 

وی یکی از راهکارهای پایدار برای اقتصاد سبز را مقابله با شوری در چارچوب سیستم شورورزی دانست و افزود: مرکز ملی تحقیقات شوری، سیستم شورورزی را با استفاده پایدار از پتانسیل‌های محیط‌های آب و خاک شور به منظور تولید محصولات کشاورزی تعریف کرده است.

 

هاشمی‌نژاد تصریح کرد: این سیستم یک سیستم تلفیقی کشاورزی بوده که در شرایطی که استفاده از آب‌های شور و فراشور امکان‌پذیر و یا به‌صرفه نیست، به معیشت کشاورزان کمک می‌کند. این روش ضمن اینکه منابع آب تجدیدپذیر کشور را برای مصارف استراتژیک حفظ کرده، درآمدی را نیز برای کشاورزان در پی دارد.

خبرانلاین

۱ دیدگاه