اصلاح طلبان و اصولگرایان، آماده برای رقابت:

نماینده بعدی یزد کیست؟

اصلاح طلبان یزدی با علی اکبر اولیا، زهرا عابدینی و محمدصادق صالحی منش و اصولگرایان با محمد صالح جوکار برای تصاحب کرسی نمایندگی یزد و اشکذر خیز برداشته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) این روزها مهمترین خبر سیاسی کشور، انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و گمانه زنی در مورد کاندیداهای احتمالی آن است. حوزه انتخابیه یزد و اشکذر نیز از این قاعده مستثنا نبوده و آرام آرام تنور انتخابات در حال گرم شدن است.

در یک سوی رقابت برای تصاحب کرسی این حوزه تک نماینده ای، جریان اصولگراست که در برنامه ریزی برای انتخابات پیش رو کمترین تردید و دودلی را دارد. جریانی که در دوره گذشته توانست برای اولین بار این کرسی را به دست آورد، باز هم بر روی محمدصالح جوکار سرمایه گذاری کرده و با تلاش مستمر می کوشد، این کرسی را برای خود حفظ نماید.

در مقابل اما اصلاح طلبان هستند. آنها که تاکنون در هیچ یک از دوره های مجلس شورای اسلامی در این حوزه شکست نخورده اند، در دوره قبل کاندیدایی برای عرضه نداشتند و این کرسی را وانهادند اما به نظر می آید برای دوره پیش رو عزمشان را جزم کرده اند تا کرسی خود را باز پس گیرند.

در انتخابات ریاست جمهوری، نزدیک به دویست هزار نفر از مردم یزد و اشکذر، رای خود را به نام روحانی ثبت کردند و همین امر، اصلاح طلبان را امیدوارتر می سازد تا همچنان کرسی سنتی خود را حفظ نمایند. مشکل اصلی اما پیدا کردن گزینه ای برای ورود به این رقابت است. اصلاح طلبان زمان زیادی را برای متقاعد نمودن چهره هایی چون حبیب الله بیطرف (استاندار و وزیر اسبق) و مریم خاتمی (خواهر رییس جمهور اصلاحات) صرف کردند تا با گزینه ای مورد اجماع رقابت را برگزار نمایند، اما به نظر می رسد هیچ یک از این دو نفر برای ورود به این عرصه متقاعد نشده اند.

حالا چند روز مانده به ثبت نام انتخابات، اصلاح طلبان ناچارند بر روی گزینه های بعدی خود متمرکز شوند. البته با این معضل که این گزینه ها پیش از ورود به انتخابات باید از سد شورای نگهبان نیز بگذرند. مشکلی که موقعیت اصلاح طلبان را برای رقابت، تضعیف می نماید. این جریان که همیشه در بررسی صلاحیت ها آسیب پذیر بوده، حالا بعد از وقایع سال ۸۸، آسیب پذیرتر هم شده است. به نظر می رسد اصلاح طلبان برای انتخاب گزینه نهایی خود ناچارند به سراغ کسانی بروند که یا در جریان رخدادهای شش سال پیش همراهی زیادی با این گروه نداشته و به آرامی و سکوت از کنار آن تحولات عبور کرده اند، یا دست به دامان جوانانی شوند که در آن زمان هنوز فعالیت جدی سیاسی را شروع نکرده و در نتیجه از آن واقعه آسیب زیادی ندیده اند.

با همه این سخنان امروز در زبان و دهان اصلاح طلبان، سه نام بیشتر از بقیه تکرار می شود:

اولین گزینه علی اکبر اولیا نماینده پیشین مجلس است. او که در کارنامه خود علاوه بر نمایندگی مجلس، سابقه استانداری و ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت اصلاحات را نیز دارد، احتمالا در صورت ورود به عرصه رقابت، کاندیدای اول اصلاح طلبان خواهد بود و پرچمدار این جریان برای رقابت در حوزه انتخابیه یزد و اشکذر.

گزینه دیگر اصلاح طلبان برای این حوزه، زهرا عابدینی است. بانوی جوان و تحصیلکرده در رشته علوم سیاسی که با سابقه ریاست در اداره توانمندسازی سازمانهای مردم نهاد وزارت کشور، پا به این عرصه گذاشته و با توجه به صحبتهای مکرر رهبران و بزرگان جریان اصلاحات مبنی بر افزایش سهم حضور زنان و جوانان، می تواند کاندیدای نهایی این گروه در یزد باشد.

گزینه مطرح دیگر برای این طیف حجت الاسلام صالحی منش است که با استعفا از استانداری قم، سودای نمایندگی مجلس دارد. بنا به پیشامدها و تحولات احتمالی هفته های آینده، صالحی منش به سبب سوابق طولانی حضور در نهادهای انقلابی می تواند حتی کاندیدای مورد قبول هر دو جناح کشور نیز باشد.

رخدادهای آینده مشخص خواهد کرد که دو جناح اصلی، رقابت را با کدام چهره ها به پیش خواهند برد و در جدال برای جلب آرای مردمی، کدامیک موفقتر عمل خواهند کرد.

۵ دیدگاه

  • امیر

    به عنوان یک شهروند یزدی و اصلاح طلب این نکته را از سر دلسوزی یادآور می شوم که اگر میخواهید بازنده نباشید دور آقای اولیا را خط بکشید. خاطرات غیبت ها و خنثی بودن ایشان چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی در مجلس برای مردم یزد همچنان زنده است

  • علیرضا آیت اللهی

    …. و ما نماینده ای میخواهیم در حدٌ نام و اندازه های یزد ، مسلٌط به امورسیاست داخلی چهل ساله اخیر و به ویژه سیاست خارجی و قوانین و معاهدات و معادلات مرتبط با برجام …. که لااقل درآمد زحمتکش یزدی را در شهر خودش هزینه کنند و نه پیشکش همسایگان رند ، سیٌاس و دوست نما یش ! . نماینده ای میخواهیم دانا و توانا !

  • ناشناس

    واقعا تحلیل ابکی بود گرفتید ما را یا عمدا میخواهید بعضی ها را بزرگ کنید

  • علی

    بهترین گزینه برای نمایندگی دوره دهم مجلس شورای اسلامی خانم عابدینی

  • محمدرضا

    نماینده های استان رضوی تابش سفید