افزایش مشارکت شهروندان یزدی در تفکیک زباله

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مشارکت شهروندان یزدی برای تفکیک زباله از مبدا ۳۵درصد است و مسئولان سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد در تلاش هستند که این مشارکت را به ۶۰درصد افزایش دهند.
تفکیک زباله‌ها از مبدا برای حفاظت از محیط زیست وتبدیل زباله‌ها به ثروت باجدیت از سوی شهرداری یزد دنبال می‌شود.
اقداماتی نظیر انتخاب پیمانکار توانمند برای جمع‌آوری زباله‌های تفکیک شده از منازل شهروندان یزدی، نصب مخازن جمع‌آوری زباله در مراکز جمعیتی شهر و راه‌اندازی ایستگاه‌های ثابت جمع‌آوری پسماند خشک از مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری یزد برای افزایش مشارکت شهروندان در تفکیک زباله‌ها از مبدا است.
شهرداری یزد نیز در تلاش برای راه‌اندازی کارخانه کمپوست شهرداری یزد است تا زباله‌هایی که به هر دلیلی از سوی شهروندان تفکیک نمی‌شوند، از زباله‌های آلی جدا شوند.

طرح‌های شهرداری برای زباله تفکیک از مبدا
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با اشاره به افزایش مشارکت شهروندان در تفکیک از مبدا زباله‌ها، گفت: ۳۵درصد از شهروندان یزدی برای تفکیک از مبدا زباله‌ها با شهرداری همکاری می‌کنند.
«حمیدرضا رحیمدل» با تاکید بر این‌که این مشارکت باید به ۶۰درصد افزایش یابد، ادامه داد: اکنون ۳/۵ تا ۵درصد زباله‌های شهروندان یزدی، خشک و غیرقابل بازیافت است.
وی با بیان این‌که هر شهروند یزدی روزانه ۶۳۰‌گرم زباله تولید می‌کند، افزود: اجرای طرح‌های شهرداری برای افزایش مشارکت مردم برای تفکیک از مبدا زباله‌ها با استقبال چشمگیر شهروندان همراه شده است. این مسئول از جمله اقدامات شهرداری یزد برای جلب مشارکت شهروندان در طرح تفکیک از مبدا زباله را نصب مخازن زباله‌های خشک در مراکز جمعیتی شهر عنوان کرد.
رحیمدل اظهار کرد: تاکنون ۳۰ مخزن ثابت ۳ تایی برای جداسازی کاغذ، شیشه و پلاستیک در نقاط پرجمعیت شهر از جمله در کنار مراکز تجاری و خدماتی شهر نصب شده است.
وی از افزایش این مخازن تا پایان سال خبر داد و افزود: با توجه به استقبال گسترده شهروندان از این مخازن، قرار است ۱۸۰ مخزن جدید ۳ تایی در سایر نقاط شلوغ شهر نصب شود.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با اشاره به جمع‌آوری روزانه به طور متوسط ۱۰ تا ۱۲ تن زباله خشک از نقاط مختلف شهر، از اجرای طرح چهره به چهره برای آشنایی بیشتر شهروندان یزدی با اهمیت تفکیک از مبدا زباله خبر داد.
وی افزود: در این طرح آموزشگرانی با مدرک کارشناسی ارشد محیط زیست با مراجعه به منازل شهروندان، آنها را با اهمیت اجرای این طرح و نحوه مشارکت مردم با شهرداری آشنا می‌کنند.
رحیمدل یکی دیگر از برنامه‌های شهرداری برای جمع‌آوری زباله‌های خشک را انتخاب پیمانکار برای جمع‌آوری زباله‌های تفکیک شده شهروندان از منازل آنها عنوان کرد.
وی افزود: در این طرح، ماموران شهرداری در یک روز مشخص در هفته به مناطق مختلف شهر می‌روند و پسماندهای تفکیک شده را از شهروندان تحویل می‌گیرند و به جای آن کیسه‌های مناسب برای تفکیک را به شهروندان اهدا می‌کنند.
این مسئول همچنین از انتشار و توزیع تقویم جمع‌آوری پسماندهای خشک در شهر یزد خبر داد و افزود: شهروندان می‌توانند بر اساس روزهای تعیین شده در این تقویم، به تحویل پسماندهای خشک جمع‌آوری شده به پیمانکاران اقدام کنند.
رحیمدل توزیع ۶ هزار بروشور راهنمایی را برای آگاهی ‌دادن به شهروندان درباره منافع تفکیک زباله از مبدا و جداسازی زباله‌های خشک از تر برای افزایش همکاری مردم با ایستگاه‌های ثابت و خودروهای سیار جمع‌آوری پسماند خشک نیز یادآور شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد همچنین با اشاره به راه‌اندازی ۵ ایستگاه ثابت جمع‌آوری پسماند خشک از افزایش این ایستگاه‌ها به ۱۰ ایستگاه در سال جاری خبر داد.

نصب ۱۸۰ مخزن ۳ تایی پسماند خشک در شهر
رحیمدل افزود: افزایش ایستگاه‌های ثابت جمع‌آوری پسماند خشک در شهر یزد در شرایطی که شاهد افزایش ۵۰‌درصدی مشارکت مردم برای جداسازی زباله‌ها و در نتیجه افزایش ۲ برابری حجم زباله‌های خشک جمع‌آوری شده‌ هستیم ضروری است.
رحیمدل با اشاره به ضرورت نصب ایستگاه‌های ثابت جمع‌آوری پسماند در مجتمع‌های مسکونی شهر از اجرای این طرح به صورت پایلوت در مجتمع امام علی(ع) یزد خبر داد.
وی اظهار امیدواری کرد که ازطریق تعامل با مدیران مجتمع‌های مسکونی در آینده نزدیک شاهد گسترش همکاری مجتمع‌های آپارتمانی برای تفکیک از مبدا زباله‌ها باشیم.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد نیز در این زمینه از مشارکت با معاونت ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان خبر داد.
وی افزود: دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی استان تحت آموزش‌های ویژه با اولویت اهمیت تفکیک از مبدا زباله‌ها و چگونگی تفکیک زباله‌های خشک از مبدا قرار می‌گیرند تا این فرهنگ را در خانواده‌های خود نیز تسری دهند.
رحیمدل گفت: این دانش‌آموزان در روزهای خاصی از هفته، زباله‌های خشک منازل خود را به مدرسه می‌آورند و این زباله‌ها را به خدمه مدارس تحویل می‌دهند.
این مسئول بر ضرورت جمع‌آوری پسماند خشک با همکاری مدارس تاکید کرد و افزود: به این ترتیب روزهای خاصی از هفته برای جمع‌آوری پسماند خشک در هر مقطع تحصیلی مشخص می‌شود؛ از این رو تعدادی محفظه زباله خشک به صورت رایگان در اختیار مدارس قرار می‌گیرد.

بهره‌برداری از کارخانه کمپوست تا پایان سال
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد از انجام کار کارشناسی برای راه‌اندازی کارخانه کمپوست شهر خبر داد. «حمیدرضا رحیمدل» افزود: یک تیم کارشناسی در حال بازرسی از کارخانه کمپوست برای را‌ه‌اندازی کارشناسانه این کارخانه است تا تفکیک زباله‌ها به درستی صورت گیرد. وی از راه‌اندازی این کارخانه تا پایان سال خبر داد و افزود: بهره‌برداری از این کارخانه قطعا گام موثری برای حفاظت از محیط زیست استان خواهد بود.

همشهری

۱ دیدگاه