طی نشستی اعلام شد:

رشد فزاینده سرطان در استان یزد / یزد بیشترین آمار سرطان سینه را در کشور دارد

سرطان به ویژه سرطان سینه که در میان زنان یزدی به سرعت در حال شیوع است، یکی از نگرانی‌های جامعه بانوان این استان است که این دغدغه امروز با رئیس سازمان محیط زیست در میان گذاشته شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) ،آنگونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است؛بر اساس آمارهای منتشر شده، استان یزد بیشترین آمار سرطان سینه را نسبت به جمعیت بانوان استان دارد که به عقیده پزشکان شیوع این بیماری به دلیل وجود آلاینده‌های صنعتی در محیط است.

این موضوع امروز توسط مسئولان استان یزد و روسای تشکل‌های مردم نهاد با رئیس سازمان محیط زیست در میان گذاشته شد.

مدیرکل امور خانواده و بانوان استانداری یزد در جلسه دیدار مسئولان تشکل‌های مردم نهاد و زنان برگزیده استان یزد با معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: متاسفانه یزد رتبه نخست در شیوع سرطان به ویژه سرطان سینه را در کشور دارد.

آلاینده‌های صنعتی و خشکی هوای یزد عامل اصلی شیوع سرطان

فخرالسادات خامسی هامانه بیان کرد: شیوع این سرطان‌ها به دلیل فعالیت کوره های آجرپزی و استفاده آنها از سوخت‌های نامتعارف، آلاینده‌های کارخانه های کاشی و سرامیک و کوره های فولاد است و با توجه به اینکه یزد آب و هوایی گرم و خشک دارد، اثرگذاری این آلاینده‌ها دو چندان می‌شود.

وی با بیان اینکه این دغدغه بانوان با مسئولان در میان گذاشته شده و خواستار تدبیری برای رفع معضل آلاینده ‌ها شده ایم، از رئیس سازمان محیط زیست نیز به عنوان عالی ترین مقام در حوزه محیط زیست، درخواست ارائه برنامه ای جامع در این زمینه را داریم.

خامسی هامانه همچنین به ارائه آماری از جمعیت زنان استان یزد پرداخت و اظهار داشت: نیمی از جمعیت استان یزد معادل ۵۲۰ هزار نفر از جمعیت این استان را زنان تشکیل می دهند که اغلب آنها در شهرها مستقر هستند و تنها ۸۵ هزار زن در روستاهای استان یزد سکونت دارند.

اشتغال به کار ۲۰۰ زن در استان یزد در مشاغل مختلف

وی همچنین از اشتغال به کار حدود ۲۰۰ هزار نفر از زنان استان در مشاغل مختلف خبر داد.

خامسی هامانه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به علاقمندی زنان استان یزد به مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی اظهار داشت: زنان علاقمندی بسیاری به فعالیت در حوزه های زیست محیطی دارند و امیدواریم بتوان نقشه راهی برای ساماندهی فعالیت‌های ‌آنها در قالب تشکل‌های مردم نهاد ارائه داد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت روزافزون تشکل‌های مردم نهاد در استان یزد اظهار داشت: فعالیت‌های تشکل‌های مردم نهاد در طول دو سال گذشته افزایش ۲۰ درصدی داشته و بسیاری از تشکل‌ها نیز علاقمند به فعالیت در حوزه‌های مختلف بوده اند.

حمایت جدی دولت از تشکل‌های مردم نهاد

محمدعلی طالبی با بیان اینکه دولت از فعالیت‌های تشکل‌های مردم نهاد حمایت می کند، افزود: تشکل‌های مردم نهاد ظرفیتی عظیم برای شناسایی و تحقق خواسته‌های مردم و پیشبرد اهداف دولت هستند و باید از آنها به بهترین نحو ممکن استفاده شود.

وی بیان کرد: کارگاه‌های آموزشی متعددی نیز برای اعضای این تشکل‌ها برگزار شده و این آموزش‌ها ادامه خواهد داشت و در تلاش برای توانمند کردن تشکل‌های مردم نهاد در زمینه فعالیت‌های اجتماعی نظیر پرداختن به معضلات اجتماعی، فعالیت‌های زیستی محیطی و … هستیم.

در این نشست همچنین برخی کارشناسان و اعضای تشکل‌های مردم نهاد استان یزد نیز به بیان دغدغه‌ها و نیازها و معضلات استان پرداختند که از آن جمله می‌توان به توسعه بی‌رویه صنایع و معادن، قوانین قدیمی و تاریخ مصرف گذشته که نیازمند بازنگری هستند و … اشاره کرد.

۱ دیدگاه

  • ياسر

    قبول ندارم! اصفهان و اهواز و تهران آلوده ترين شهرهاي ايران و حتي جهان هستن و اگه بخواد به آلودگي باشه اون شهرها بايد بقول معروف لوك سرطان باشه. شيوع سرطان سينه در يزد به دليل كم رو بودن بانوان يزدي و نرفتن به دكتر براي معاينه سينه است بنظرم و الا با چكاپ مرتب ميشه ازش جلوگيري كرد. خيلي بده كه وقتي از موضوعي مطمئن نيستن اعلام ميكنن