همایش ملی نساجی سنتی در یزد برگزار می شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مدیرکل میراث فرهنگی یزد گفت: همایش ملی نساجی سنتی دی ماه سال جاری در استان یزد به عنوان قطب نساجی کشور برگزار می شود.

محمدمهدی شرافت گفت: صنعت نساجی یکی از هنرهای اصیل و سنتی ایرانی و یزد یکی از نامدارترین شهر ها در زمینه صنعت نساجی در ایران است.

وی افزود: باتوجه به نامگذاری سال ۹۴ از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به عنوان سال نساجی سنتی، استان یزد که قطب نساجی سنتی ایران نامگذاری شده در دی ماه امسال میزبان همایش ملی نساجی سنتی است.
وی اضافه کرد: این همایش با حضور معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور و کارشناسانی از سراسر کشور در راستای دستیابی به راهکارهای احیا و رونق بخشی به دست بافته های فاخر استان یزد برگزار می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد یادآور شد: نساجی سنتی در یزد به صورت عامیانه و در گویش محلی (شعربافی) گفته می شود و این بافتهای زیبا در یاد و خاطره مردمان این شهر و شاید تمامی مردم ایران زمین جایگاه ویژه ای دارد که کاربردهای جدید نساجی سنتی در زندگی امروز با اولویت استفاده از پارچه های فاخری نظیر زری، مخمل، ترمه و دارایی شکلی تازه به خود گرفته است.
شرافت افزود: احرامی بافی، دارایی بافی و کاربافی شاخه هایی از نساجی سنتی یزد محسوب می شود که در دو سال گذشته با تلاش معاونت صنایع دستی این اداره کل رونق خاصی گرفته است و صنعتگران علاوه بر هنرنمایی، این هنر ـ صنعت را به علاقمندان و هنرمندان آموزش می دهند.
از صنایع دستی استان یزد می توان فرش بافی ، زیلوبافی ، ترمه ، زری ، مخمل ، شمد، دارایی ، چادرشب ، دستمال یزدی ، روتختی ، خورجین بافی ( لبافی ) ، پتو ، جیم ، شال بافی ، بقچه ، لنگ ، قناویز ، رو فرشی ، شال بافی ، قلم زنی، شیشه گری، بافت پادری ، کف پوش و چرم سازی، موتابی و نمد مالی اشاره کرد.
استان یزد ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر نساجی ، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
منبع: ایرنا

۱ دیدگاه

  • فاطمه

    فقط باگسترش صنایع دستی در یزد میتوان به تنهایی در این شهر به اندازه ی تمام کشورهای توریستی توریزم به شهر آورد پس چرا به دنبال صنعتی می رویم که فقط آلودگی میاره امیدوارم که یزد هم چنان پیشرودر توریزم در کویر باشد.