اهالی قاسم‌آباد یزد در انتظار اصلاح شبکه معابر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)   قاسم‌آباد یکی از آبادی‌های یزد بوده که در روند توسعه‌ای یزد، حالا به یکی از محله‌های مسکونی شهر تبدیل شده است. این محله به همت خیر بزرگ استان «ابوالقاسم رشتی» ایجاد شده و به اسم این واقف بزرگ نیز نام نهاده شده است.
این محله دارای بافتی سنتی است و حتی بخش‌هایی از آن از جمله قلعه قدیمی آن در زمره بافت تاریخی محسوب می‌شود. در حال حاضر، یکی از نیازهای اصلی این محله اصلاح شبکه معابر است. محله قاسم آباد ۲ خیابان اصلی به نام‌های «طلوع» و «فروغ» دارد که پرتراکم هستند و ترافیک سنگینی دارند. اتصال این محله به بلوار کوثر و میدان امام حسین(ع) یکی از دلایل شلوغی این خیابان‌هاست.
خیابان‌های داخل محله نیز عرض کمی دارند و با توجه به شروع ساخت و ساز برای ایجاد واحدهای تجاری در حاشیه خیابان‌ها، بخش زیادی از عرض خیابان نیز از مصالح پوشیده شده و تردد خودروها به سختی انجام می‌شود. مدت‌هاست که عملیات اجرای یک خیابان اصلی و دارای عرض مناسب در این محله آغاز شده که هنوز خبری از تکمیل آن نیست. البته به‌تازگی بنر اطلاع‌رسانی در محله نصب شده که در آن از شهروندان خواسته شده است برای تکمیل این مسیر، از مسیرهای جایگزین برای تردد استفاده کنند.
این محله دارای باغ‌های بسیاری است که در قسمت به اصطلاح مردمی «قاسم‌آباد» قدیم در مجاورت قلعه قدیمی محله قرار دارند، با این حال سهم شهروندان این محله از فضای سبز عمومی و پارک تنها یک پارک کوچک در مجاورت شهرداری منطقه ۳ در این محله است.
یکی دیگری از مشکلات اهالی محله، فعالیت کارگاه‌های مشاغل مزاحم شهری است که امان آنها را بریده است؛ این کارگاه‌ها در خیابان‌های اصلی محله به راحتی در حال فعالیت هستند و کسی با آنها برخوردی نمی‌کند.

خواسته‎‎های ساکنان محله

اصلاح معابر

یکی از ساکنان محله بر ضرورت تکمیل خیابان گندم‌بار تاکید کرد و افزود: اقدامات عمرانی برای این مسیر، پس از سال‌ها تنها به بخش کوچکی در این مسیر محدود شده است. «رضا صادق‌پور» افزود: این محله شبکه معابر بسیار کم عرضی دارد که همواره محل اشغال برای پارک خودروها هستند و مسیر تردد خودروها به یک لاین رفت و یک لاین برگشت محدود می‌شود. وی با اشاره به اهمیت تکمیل خیابان گندم‌بار در کاهش ترافیک محله، ادامه داد: این محله تراکم جمعیتی بالایی دارد و روز به روز بر تعداد ساکنان آن افزوده می‌شودو لازم است معبری جدید به تناسب این جمعیت ایجاد شود. این شهروند با اشاره به ساخت و سازهای جدیدی که در این محله در حال انجام است، شبکه معابر محله را پاسخگوی نیاز جمعیتی حال حاضر و آینده محله ندانست. وی ادامه داد: معابر فعلی از جمله خیابان‌های طلوع و فروغ هم حال و روز خوبی ندارند به طوری که فاقد پیاده‌رو هستند و عرض خیابان به دلیل عملیات عمرانی و رها کردن مصالح ساختمانی، محدودتر هم شده است. صادق‌پور گفت: با این اوصاف اگر معبر جدیدی ایجاد نشود، ترافیک داخل محله، معابر را بسیار ناامن خواهد کرد و تصادفات و تلفات رانندگی در دل محله افزایش خواهد یافت. وی همچنین به انتظار ساکنان خیابان طلوع برای تعریض این خیابان اشاره کرد و افزود: عرض خیابان در محدوده مجاور راه‌آهن بسیار زیاد است و مردم انتظار دارند این عرض تا انتهای خیابان ادامه یابد. این شهروند لازمه این کار را جلوگیری از ساخت و ساز در حاشیه خیابان در حریم راه آهن دانست و افزود: اگر ساخت و سازها به این منوال ادامه یابد، قطعا عریض کردن خیابان طلوع دشوار و غیرممکن خواهد شد.

 نیاز معابربه مرمت آسفالت

یکی دیگر از شهروندان یزد بر ضرورت اصلاح آسفالت معابر این محله تاکید کرد و افزود: خیابان‌های طلوع و فروغ، سطح آسفالت بسیار نامناسبی دارند و باید به مرمت آنها اقدام شود. «ابراهیم توکلی» ادامه داد: معابر این محله به دلیل افزایش ساخت و سازها هر روز در حال حفاری برای برقراری انشعابات است و متاسفانه مرمت‌های انجام شده نیز اصلا اصولی نیست. وی افزود: این وضعیت سطح آسفالت را به چند قسمت تبدیل کرده و باعث شده است که مردم از رانندگی روی آسفالت ناراضی باشند به ویژه این‌که این مرمت‌های غیراصولی باعث آبگرفتگی این معابر نیز می‌شود. این شهروند گفت: حاشیه این خیابا‌ن‌ها هنوز خاکی است و عابران پیاده نمی‌توانند به راحتی از این معبر تردد کنند.  وی ادامه داد: شهرداری باید بعد از اتمام اتصال انشعابات به مرمت اصولی و روکش آسفالت خیابان‌ها اقدام کند، همچنان که واگذاری انشعابات در خیابان فروغ تا حدودی به پایان رسیده و زمان آن است که آسفالت این خیابان مرمت شود.

 کمبودفضای سبز و پارک

یکی دیگر از ساکنان این محله هم به کمبود فضای سبز عمومی و پارک در محله اشاره کرد و افزود: این محله تنها یک پارک کوچک با فضای سبز و امکانات محدود در مجاورت ساختمان شهرداری منطقه ۳ دارد که اصلا پاسخگوی نیاز شهروندان نیست. «سارا ابویی» افزود: مردم این منطقه یک پارک مناسب و با وسعت زیاد نیاز دارند تا فضای مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت کودکان خود در اختیار داشته باشند اما پارک موجود نه تنها کوچک است بلکه از امکانات لازم از جمله وسایل بازی کودکان نیز برخوردار نیست. وی ادامه داد: زمین‌های زیادی در محله وجود دارد و باغ‌هایی هم دایر است که قابلیت تبدیل شدن به پارک را دارند و از این رو شهرداری باید با خریداری آنها برای ساخت پارک و رفع نیاز اهالی محله اقدام کند.

 جلوگیری ازساخت و سازهای غیرمجاز

یکی دیگر از شهروندان این محله با اشاره به افزایش ساخت و سازها در محله، از شهرداری خواست که نظارت بیشتری بر این ساخت و سازها اعمال کند. «نادر رحیمی» افزود: برخی از ساخت و سازها در زمین‌هایی با متراژ ۶۰ و ۷۰ مترمربعی انجام می‌شود که کاملا غیرقانونی است و متاسفانه شهرداری جلوی رشد این ساختمان‌ها در محله را نگرفته در حالی که این محله در گذشته، محل ایجاد خانه باغ‌های بزرگ و ویلایی بود. وی ادامه داد: برخی افراد سودجو با خرید این خانه باغ‌ها و تخریب آنها در حال تفکیک غیرمجاز و فروش زمین‌ها به افراد مختلف هستند و شهرداری باید جلوی این اقدام غیرقانونی را که ساختار محله را دچار آسیب خواهد کرد، بگیرد. این شهروند نتیجه این بی‌قانونی را تخریب چهره محله و رشد ساخت و سازهای غیرمجاز دانست.

 آبگرفتگی خیابان‌ها

یکی دیگر از شهروندان قاسم‌آباد به آبگرفتگی گسترده خیابان طلوع با اندک بارندگی اشاره کرد و افزود: این وضعیت، تردد خودروها و عابران پیاده را به شدت با مشکل مواجه می‌کند و معمولا شهرداری برای جمع‌آوری این آب اقدامی انجام نمی‌دهد. «ناصر کلانتری» ادامه داد: یکی از دلایل آبگرفتگی، سطح ناصاف آسفالت و ناهمواری ناشی از مرمت‌های غیراصولی در گذشته است که شهرداری باید برای اصلاح آن وارد عمل شود. وی افزود: این منطقه، دارای جمعیت بسیار بالایی است اما متاسفانه خدماتی که در محله ارائه می‌شود هرگز برای برطرف کردن نیاز ساکنان آن کافی نیست و باید نگاه ویژه‌ای از سوی مسئولان شهرداری به این منطقه پرجمعیت شود. این شهروند با اشاره به مشکلات بافت سنتی محله از مسئولان می‌خواهد با ارتقای خدمات و امکانات، برای ارتقای محله بیشتر تلاش کنند.

 ضرورت حصارکشی زمین‌های رها شده

یکی دیگر از شهروندان هم به معضل زمین‌های رها شده در محله و زباله‌دان شدن آنها اشاره کرد و افزود: این زمین‌ها دارای مالکیت خصوصی است و شهرداری باید مالکان را به حصارکشی زمین‌ها اجبار کند. «احمد دهقان» ادامه داد: زمین‌های رها شده سیمای محله را نازیبا کرده و متاسفانه چهره نازیبایی از محله قاسم‌آباد در ذهن رهگذران ترسیم کرده است در صورتی که شهرداری باید برای زیباسازی چهره این محله چاره‌اندیشی کند. وی گفت: مردم از مزاحمت‌هایی که به دلیل وجود زمین‌های رها شده به وجود می‌آید به تنگ آمده‌اند چرا که این زمین‌ها به محله تخلیه نخاله و زباله تبدیل شده که همسایگان را به شدت آزار می‌دهد. وی با بیان این‌که مالکان این زمین‌ها در محله زندگی نمی‌کنند، بر ضرورت شناسایی آنها از سوی شهرداری و مجبور کردن آنها به پاکسازی زمین‌ها تاکید کرد. این شهروند گفت: زمانی که این زمین‌ها حصارکشی شود، دیگر زباله و نخاله در آن رها نخواهد شد از این رو می‌توان گفت که هم چهره محله زیبا می‌شود و هم محیط ان پاکیزه خواهد شد. دهقان ادامه داد: البته در یک سال گذشته، اقدامات قابل تقدیری برای حصارکشی زمین‌های رها شده در محله انجام شده که قابل تحسین است اما مصالح به کار رفته برای برخی از حصارکشی‌ها اصلا زیبا نیست. وی گفت: شهرداری می‌تواند برای زیباسازی چهره محله به نقاشی دیوارهای حصارکشی شده اقدام کند تا به این ترتیب این دیوارهای نازیبا به نقاشی‌های زیبایی مزین شوند.

پاسخ مسئولان


تکمیل خیابان گندم‌ بار در صورت تامین اعتبار

مدیر منطقه ۳ شهرداری یزد از اتمام عملیات عمرانی خیابان گندم‌بار و بهره‌برداری از این خیابان تا پایان سال آینده در صورت تامین اعتبار خبر داد. «احمد خواجه‌منصوری» با تاکید بر این‌که اعتبار شهرداری برای ادامه ساخت این خیابان محدود است، افزود: بخشی از پلاک‌های در مسیر آزادسازی شده و ساخت خیابان با روند کندی در حال پیشرفت است. وی درباره نصب بنر اطلاع‌رسانی برای انتخاب مسیرهای جایگزین نیز گفت: اقدامات عمرانی در زمین‌های آزادسازی شده در حال اجراست از این رو از شهروندان خواستیم از معابر دیگری برای تردد به محله قاسم‌اباد استفاده کنند. این مسئول، خیابان گندم‌بار در امتداد خیابان امیرکبیر را معبر اصلی محله قاسم‌آباد معرفی کرد و افزود: با بهره‌برداری از این خیابان، ترافیک خیابان‌های فرعی طلوع و فروغ، کاهش خواهد یافت. مدیر منطقه ۳ شهرداری یزد از پیشرفت ۳۰ درصدی خیابان گندم بار خبر داد و افزود: این خیابان نقش مهمی در نظم بخشیدن به ترافیک این محله دارد. وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به این‌که این خیابان تکمیل نشده است، شاهد ترافیک خروجی محله از خیابان طلوع هستیم بنابراین عرض خیابان کافی نیست اما زمانی که ترافیک محله از خیابان گندم‌بار به بلوار آیت‌الله خامنه‌ای منتقل شود، عرض خیابان برای ترافیک عبوری کافی خواهد بود. خواجه‌منصوری با تاکید بر این‌که برای تعریض خیابان طلوع، برنامه‌ای نداریم، ادامه داد: همه واحدهای تجاری و مسکونی که در حریم راه آهن ساخته شده‌اند یا در حال ساخت هستند، از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰ جریمه شده و مجوز دریافت کرده‌اند. وی درباره اصلاح روکش آسفالت معابر این محله نیز گفت: روکش آسفالت خیابان‌های طلوع و فروغ در دستور کار شهرداری منطقه قرار ندارد چرا که هنوز ساخت و ساز در این خیابان‌ها انجام می‌شود که برای دریافت انشعابات باید آسفالت حفاری شود. خواجه‌منصوری درباره آسفالت کردن کوچه‌های خاکی نیز گفت: این کوچه‌ها با پرداخت ۵۰ درصد سهم همیاری ساکنان، قابلیت آسفالت شدن را دارند. وی افزود: املاک این کوچه‌ها باید جرایم عوارض و پروانه ساختمانی را به شهرداری پرداخت و به پرداخت نیمی از سهم خود برای آسفالت کوچه نیز اقدام کنند تا شهرداری در این زمینه وارد عمل شود.

کمبود زمین برای ساخت پارک

مدیر منطقه ۳ شهرداری یزد درباره توسعه فضای سبز و پارک در محله گفت: شهرداری زمین کافی برای ساخت پارک در این محله در اختیار ندارد اما آمادگی لازم برای خریداری باغ‌ها وجود دارد. وی از مالکان باغ‌های زنده و فعال محله خواست برای فروش املاک خود به شهرداری و عموم‌سازی باغ‌ها به شهرداری منطقه مراجعه کنند. این مسئول گفت: شهرداری منطقه ۳ در مناطق جدید به پیش‌بینی سطح فضای سبز مورد نیاز اقدام کرده اما محله قاسم‌آباد از محله‌های قدیمی شهر است که این نیاز در آن پیش‌بینی نشده است. مدیر منطقه ۳ شهرداری یزد درباره حصارکشی زمین‌های رها شده در محله نیز گفت: پیمانکاری برای شناسایی، اعلام اخطار و حصارکشی زمین‌های رها شده در محله انتخاب شده و اخطارهای لازم را برای مالکان این زمین‌ها صادر کرده است. وی افزود: سال آینده اعتبار مناسبی برای حصارکشی زمین‌های فاقد حصار و رها‌شده در شهر در نظر گرفته خواهد شد تا با همکاری پیمانکار به حصارکشی آنها اقدام شود. خواجه منصوری درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین‌های تفکیک شده حاشیه راه‌آهن نیز گفت: مسئولان اداره کل راه‌آهن باید به آزادسازی حریم راه آهن اقدام کنند یا این املاک را خریداری کنند. وی افزود: راه‌آهن دارای ۱۷ متر حریم و ۳۰ متر حریم تاسیسات است، بنابراین ساخت و سازهایی که در حاشیه راه آهن در حال انجام است، غیرمجاز است به خصوص این‌که تفکیک اراضی کمتر از حد مجاز یعنی کمتر از ۱۵۰ متر صورت گرفته است.

اهمیت حصارکشی ریل راه آهن

مدیر منطقه ۳ شهرداری یزد درباره حصارکشی ریل راه آهن در منطقه‌3 به‌ویژه محله قاسم‌آباد گفت: اداره کل راه‌آهن، متولی حصارکشی محدوده ریل راه‌آهن در منطقه است. وی با بیان این‌که محدوده منطقه یک به دلیل مجاورت ریل با مناطق مسکونی به صورت کامل حصارکشی شده است، افزود: در نقاطی از منطقه‌3 از جمله محدوده فیضیه نیز باید به حصارکشی محدوده ریل اقدام شود.

ضرورت اعلام شکایت از کارگاه‌های مزاحم شهری

رئیس اداره اجرائیات و کنترل انتظامات شهرداری یزد گفت: تعدد واحدها و مشاغل مزاحم شهری در نقاط مختلف شهر از جمله تعمیرگاه‌های خودرو، صافکاری‌ها، کارگاه‌های طلاسازی و غیره باعث شده که نتوانیم آنها را در شهرک‌ها، متمرکز کنیم. «سیدمحمد میرجلیلی» با بیان این‌که این واحدها در طول سال‌ها ایجاد شده‌اند و جمع‌آوری هم‌زمان آنها قطعا مردم را برای دریافت خدمات با مشکل مواجه خواهد کرد، افزود: رویکرد سازمان اجرائیات شهرداری برای برخورد با کارگاه‌ها و مشاغل مزاحم شهری، رسیدگی به شکایات شاکیان خصوصی و برخورد با کارگاه‌های مزاحم است. وی افزود: در کنار واگذاری زمین به این مشاغل در شهرک مشاغل مزاحم شهری شهرداری، به آنها یک سال مهلت داده شده است که محیط شهر را ترک کنند.

همشهری

۱ دیدگاه

  • رضا منتظری

    با عرض سلام خدمت شهردار یزد
    سال گذشته برای آسفالت خیابان ابوالقاسم رشدی اقدام شد که بعد از اتمام آن شاهد هستیم هیچ گونه جدول بدی انجام نشد و خیابان فاقد باغچه بعنوان فضای سبز کنار خیابان هستیم در اینجا علامت سوالی هست که چرا با این همه هزینه کاری را به درستی انجام نمی دهند و بعد از چند ماه فقط خیابان را آسفالت کرده که قطعا دوباره نیاز به هزینه دوباره هست
    با تشکر