حکایت همچنان باقی است:

آغاز دوباره تخریب بافت تاریخی یزد در محدوده مسجد ملاء اسماعیل و امامزاده جعفر

در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد طرح‌اش را بررسی کرده‌اند تا بخشی از بافت تاریخی اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان که ارزش چندانی ندارد را برای توسعه‌ فضای کنار مسجد "ملا اسماعیل" و چند متری امامزاده "جعفر" تخریب کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) قصه‌ی جدیدی نیست،‌ حکایتی تکراری که موتور آغازش را خرداد ۹۲ روشن کردند. در آن زمان براساس اقدامات انجام شده، به نظر می‌رسید اداره‌ی میراث فرهنگی استان یزد برای جلوگیری از تخریب و نابودی فرهنگ و تاریخ یزد، مخالف این طرح توسعه است، اما با تعویض نام پروژه به «توسعه فضای کنار مسجد ملااسماعیل یزد» در این بافت تاریخی، به نظر می‌رسد این اداره کل انتخاب کرده که خود در این تخریب به عامل ماجرا کمک کند!

 

دو سال پیش با نام «طرح توسعه امامزاده جعفر یزد (ع)» کار را آغاز و تعدادی از بناها و خانه‌های تاریخی ارزشمند متعلق به دوره‌ی قاجار را تخریب و هر از چندگاهی با تخریب‌های گاه و بی‌گاه یک خانه، بنا و حتی یک جداره‌ی تاریخی، کارشان را جلو می‌بردند.

 

آخرین قدم را هم همین چند روز پیش، روی یکی از خانه‌های کنار این مسجد که به گفته‌ی محمد مهدی شرافت، مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد ارزش تاریخی‌اش به نسبت بناهای دیگر زیاد نبود برداشتند و حالا میراث فرهنگی اعلام کرده طرح‌شان را در شورای فنی بررسی می‌کند.

 

شرافت در این زمینه به  ایسنا می‌گوید: با توجه به کمبود فضا برای برگزاری برخی مراسم‌ها در مسجد «ملااسماعیل» و در نظر گرفتن این اولویت که میراث‌فرهنگی تمایل دارد برای حضور بیشتر مردم در بافت این نوع برنامه‌های مذهبی همچنان در همین فضا باشد، دو گزینه داریم؛ یا این‌که امکانات مورد نیاز این مکان را تامین کنیم یا محل برگزاری این مراسم‌ها از بافت تاریخی یزد خارج شود که این بحث قطعا در اولویت ما نیست.

 

او با بیان این‌که اداره کل میراث فرهنگی استان یزد تلاش خود را می‌کند تا نیازهای ضروری برای برگزاری مراسم‌های مسجد «ملااسماعیل» را برطرف کند تا یک اتصال در داخل بافت ایجاد شود، توضیح می‌دهد: از سوی دفتر امام جمعه طرحی تهیه و به دفتر شورای فنی میراث فرهنگی استان فرستادند که بررسی و تصویب شد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد با بیان این نکته که طرح تهیه شده در حال حاضر جدا از تخریب‌های بدون برنامه‌ای است که متاسفانه مدتی پیش در این بافت تاریخی رخ داده، ادامه می‌دهد: یکی از مهمترین ساختمان‌های تاریخی و دارای ارزش در بافت تاریخی یزد را شش ماه پیش و بدون هیچ استعلام و اطلاعی بطور ناگهانی تخریب کردند.

 

او تاکید می‌کند: در طرح تصویب شده از سوی شورای فنی استان،‌ خانه‌هایی که مدنظر قرار گرفته‌اند نسبت به ارزشی که برای بناهای تاریخی در یک بافت تاریخی ایجاد می‌شود، فاقد ارزش هستند و آن طرح منطبق با ضوابط میراث فرهنگی است.

 

وی همچنین با بیان این نکته که نوسازی‌های در حال انجام در بافت تاریخی یزد براساس تائیدیه الگوهای میراث فرهنگی است، ‌اضافه می‌کند: طرح تصویب شده نیز برای اجرایی شدن در محدوده‌ی مسجد «ملااسماعیل» منطبق با این ضوابط هستند.

 

شرافت اظهار می‌کند: در حد ضرورت اجازه‌ی نوسازی به بناهای قرار گرفته در بافت تاریخی را داده‌ایم اما ما دقیقا اصرار داریم که هر اقدامی در این محدوده براساس الگوها یعنی ارتفاع، نما و فضاهای پر و خالی محدوده انجام شود.

 

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، هر چند به نظر می‌رسد پیشقدم شدن میراث‌فرهنگی استان یزد از یک سو به جلب اعتماد مدیریت شهری یزد کمک می‌کند و از سوی دیگر اقدامی پیشگیرانه برای هر نوع تخریب غیرقابل جبران در محدوده است، اما در این میان بحث «ثبت جهانی» این بافت تاریخی که سال‌هاست تلاش برای برطرف کردن مشکلات آن ادامه دارد و یکی از کاندیداهای معرفی به یونسکو برای ثبت جهانی در سال ۲۰۱۷ است، نادیده گرفته شده است.

 

چون با انجام این اقدام مشکلات زیادی گریبان بافت تاریخی اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان را می‌گیرد و یکپارچگی بافت و زحمت‌هایی که در طول این سال‌ها برای جهانی شدن این شهر را از بین می‌برد.

۱ دیدگاه

  • علیرضا آیت اللهی

    مقبره ملٌا اسماعیل متعلٌق به حاج عزیز چیت ساز ، پدر زن وی و از اجداد ما بوده است که به عنوان حجره تجاری از آن استفاده می کرده و بعدا” با مقداری زمین در اطرافش به ملٌا اسماعیل واگذار کرده است . حاج عزیز در زمان کریمخان زند و محمد تقی خان بافقی یزدی میزیسته است .