ساخت مجموعه مسکونی پنج طبقه در بافت تاریخی یزد:

شرافت:بی‌توجهی مالک به اخطارهای یگان حفاظت یزد /بی‌پاسخ ماندن درخواست میراث فرهنگی از شهرداری یزد

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اعلام کرد: متأسفانه در سال 1390 و در غفلت مدیران وقت میراث فرهنگی، مجوز ساخت یک مجموعه مسکونی پنج طبقه در محدوده ثبتی بافت تاریخی یزد توسط کمیسیون ماده پنج صادر و شهرداری نیز نسبت به صدور پروانه اقدام کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  "محمد مهدی شرافت" در این رابطه افزود: اخیراً با شروع عملیات ساختمانی طرح، موضوع از طریق یگان حفاظت به میراث فرهنگی گزارش شد که بلافاصله از کمیسیون ماده پنج درخواست ابطال مصوبه مربوطه و به شهرداری نیز درخواست اصلاح پروانه، ارسال شد.

وی خاطرنشان کرد: با کمال تأسف، تاکنون هیچ اقدام عملی برای اجرای درخواست این اداره کل صورت نگرفته و علیرغم چندین نوبت مکاتبه و پیگیری با طرح این مسئله که چه دستگاه و اداره‌ای باید خسارت مالک را بپردازد، هیچکس مانع کار نشده و مالک بدون توجه به اخطارهای یگان حفاظت میراث فرهنگی، مشغول اجرای ساختمان است.

شرافت تاکید کرد: بررسی‌های حقوقی میراث فرهنگی استان نشان می‌دهد که مصوبه‌ها و مجوزهای اداری یک منفعت ممکن‌الوصول است و ادعای جبران خسارت از اساس اشتباه است، اما حتی با این فرض غلط نیز نباید به دلیل اشتباه مسئولان وقت برای تأمین منافع ممکن‌الوصول یک نفر، موضوع ثبت جهانی و منافع عموم مردم را دچار آسیب کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: در صورت عدم ابطال مصوبه کمیسیون ماده پنج، میراث فرهنگی استان این موضوع را از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیری خواهد کرد ولی در مجموع این ساختمان محک و آزمون سنجش میزان علاقمندی واقعی مسئولان شهرداری و شورای شهر به مسائل میراث فرهنگی است که امیدواریم ثابت شود که حرف و عمل آنها یکی است.

خبرنگار: احسانی زاده

۱ دیدگاه