پیشرفت ناچیز گندله‌سازی سه چاهون:

علت کندی پروژه گندله‌سازی سه چاهون چیست؟

طرح مجتمع گندله‌سازی سه چاهون پس از گذشت سه سال از آغاز عملیات اجرایی تاکنون پیشرفت ناچیزی داشته و اخیراً منجر به ابطال قرارداد سنگ آهن مرکزی به عنوان کارفرما با کنسرسیوم مجری طرح شده است ولی مجریان طرح، مدعی هستند که ضعف کارفرما در تامین منابع فاینانس طرح علت این کندی پیشرفت بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزیکی از طرح‌های توسعه برنامه چهارم در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در بافق، رسیدن به ۱۲ میلیون تن تولید سنگ‌آهن، ۸۰۰ هزار تن کلوخه، پنج میلیون تن گندله و ساخت کارخانه گندله‌‏‏سازی به ظرفیت پنج میلیون تن در سال در این شهرستان است.

 

ساخت مجتمع گندله‌سازی سه چاهون برای تولید پنج میلیون تن گندله قابل مصرف در صنایع تولید آهن به روش احیاء مستقیم میدرکس و با در نظر گرفتن ۳۰۰ روز کاری به منظور تامین خوراک اولیه فرایند احیا در نظر گرفته شده است. کشورمان هم‌اکنون سالانه با ۱۵میلیون تن کسری گندله مواجه است که باید آن را از خارج کشور تامین کند، بنابراین دولت باید توجه ویژه‌ای به این حوزه برای رسیدن به برنامه‌های پیش‌بینی شده خود در حوزه تولید فولاد داشته باشد.

 

کارخانه گندله بافق در مجاورت معدن سنگ آهن چغارت واقع در ۱۳ کیلومتری شمال شهرستان بافق از توابع استان یزد بهمن ۱۳۹۱ کلنگ‌زنی شده و قرار بوده که از طریق کنسرسیومی در مدت ۳۶ ماه از طریق منابع داخلی و فاینانس مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 

یونس الستی، عضو هیات مدیره شرکت سنگ آهن مرکزی و عضو هیات مدیره صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد که هم‌اکنون ۷۱.۵ درصد از سهام سنگ آهن را در اختیار دارد در ششمین جلسه ارائه گزارش عملکرد کارگروه پیگیری مطالبات کارگران سنگ آهن و مردم بافق که در مسجد جامع بافق برگزار شد، از ابطال مجوز کنسرسیوم فعلی به دلیل عدم انجام تعهدات و ادامه‌ی کار با کنسرسیومی دیگر خبر داد.

 

وی در این نشست با اشاره به استفاده گندله سه چاهون از فاینانس، اظهار کرد: به دلیل اینکه چینی‌ها در قرارداد قبلی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، قرار شد ژاپنی‌ها با انعقاد قرادادی به مبلغ ۶۵ میلیون یورو زیر قیمت قبلی کار را ادامه دهند.

 

تحسین زینل‌زاده، مشاور شرکت کارون دز دشت(KDD) که به همراه شرکت MCC چینی و انرژی گستر نسیم(NICC) در قالب کنسرسیومی تاکنون در این طرح فعالیت داشته‌اند، اظهارات "الستی" را کذب محض خواند و گفت: متاسفانه به دلیل ضعف کارفرما یعنی شرکت سنگ آهن مرکزی، تاکنون بخشی از منابع مالی طرح یعنی ۱۸۷ میلیون یورو که باید از طریق فاینانس تامین می‌شده، به دلیل عدم سپرده‌گذاری ۱۵ درصد منابع، تامین نشده است.

 

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تحریم‌های بانکی، تنها با کشور چین ارتباط مالی داریم، افزود: شرکت KDD در حال حاضر هفت طرح استانی دیگر را با تامین منابع فاینانس هر کدام به مبلغ ۲۶۰ تا ۲۸۰ میلیون یورو را در حال اجرا دارد، ادامه داد: توانایی این شرکت در این حوزه قبلاً ثابت شده‌ و ضعف در انجام تعهدات به نظر یک بهانه است.

 

وی در مورد کنسرسیوم جدید مطرح شده از سوی الستی، عضو هیات مدیره سنگ آهن مرکزی نیز اظهار کرد: ایشان مدعی هستند که طرح با ۶۵ میلیون زیرقیمت ۱۸۷ میلیون یورویی پیشنهادی با کنسرسیومی متشکل از یک شرکت چینی دیگر به نام NFC و شرکت کوبو ژاپن و یک شرکت ایرانی انجام خواهد شد و این در حالی است که چین به هیچ وجه مجوز یک طرح را به دو شرکت نخواهد داد و مجوز سرمایه‌گذاری در این طرح را قبلا به MCC داده است.

 

وی ادامه داد: از طرفی قرارداد جدید که ادعای کار با زیرقیمت را دارد، تنها مربوط به هسته مرکزی کارخانه است و قطعاً به انضمام هزینه‌های سایر بخش‌ها، قیمت تمام شده ۲۰ درصد افزون‌تر از قیمت کنسرسیوم قبلی می‌شود و این ادعا در واقع یک دروغ محض است.

 

مشاور KDD با اشاره به پیشرفت ۸۵ درصدی خدمات اولیه مهندسی این طرح، گفت: متاسفانه پیش‌پرداخت اولیه کارفرما پس از گذشت پنج سال از انعقاد قرارداد به سه شریک کنسرسیوم فعلی تنها ۲۵ میلیارد تومان بوده که معادل ۲.۵ درصد از کل اعتبار طرح است و این در حالی است که هزینه‌کرد تایید شده تاکنون ۳۶ میلیارد تومان بوده است یعنی بیش از پولی که دریافت کرده‌ایم، کار انجام شده است و از سوی دیگر به ازای ۲.۵ درصد تامین مالی توسط کارفرما، چگونه می‌توانند توقع پیشرفت طرح را داشته باشند.

 

وی مدعی است که طرح ساخت گندله با ضعف تامین منابع مالی از سوی سنگ آهن، در مجموع تاکنون حدود سه درصد پیشرفت داشته و ادعاهای پیشرفت ۱۸ درصدی طرح در جمع مردم بافق در واقع نوعی عوام فریبی است که در این شهرستان راه‌اندازی شده است.

 

زینل زاده با اشاره به صورت وضعیت پرداخت‌های سنگ آهن مرکزی در این مدت گفت: هر کدام از تایید پرداخت‌های کارفرما با تاخیرهای ۲ تا ۶ ماهه انجام شده ولی توقع ایجاد شده این است که چرا طرح سه ساله اجرایی نشده است.

 

وی با ابراز امیدواری از اینکه ابطال مجوز این کنسرسیوم و انعقاد قرارداد با کنسرسیوم جدید تنها یک تشخیص غلط و اشتباه مدیریتی باشد، گفت: قطعاً با ادامه این روند اجرای طرح و در صورت تداوم شرایط اقتصادی فعلی، تا سال آینده نه تنها این طرح پیشرفت دیگری نخواهد داشت بلکه پس‌رفت می‌کند.ایسنا

۱ دیدگاه

  • ناشناس

    با توجه به اینکه در طرحهای صنعتی معمولاً مرحله مهندسی ۶ تا ۸ درصد از کل طرح می باشد.چگونه میشود طرحی که مهندسی آن ۸۵ درصد پیشرفت از سوی پیمانکار اعلام میگردد ۳ درصد از کل طرح پیشرفت داشته باشد؟؟؟؟؟