هشدار دادستان دادگاه‌های عمومی و انقلاب ابرکوه:

هیئت‌های عزاداری از تخریب بافت‌های تاریخی ابرکوه خودداری کنند

دادستان دادگاه‌های عمومی و انقلاب ابرکوه گفت: تخریب بافت‌های تاریخی ابرکوه بدون اخذ مجوزهای قانونی جرم است و مسئولان هیئت‌های مذهبی باید از این اقدام خودداری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز علی‌محمد دشتکیان،  در همایش و جلسه تعامل با هیئت امنای هیئت‌های عزاداری ابرکوه اظهار داشت: از آنجا که تکایا و حسینیه‌ها در محله‌های قدیمی واقع شده‌اند، برخی هیئت امناهای هیئت‌های مذهبی برای رفاه مردم و نیت خیر اقدام به خرید، تخریب و احداث خانه‌های قدیمی، البته بدون اخذ مجوزهای لازم می‌کنند.

وی افزود: امتیاز شهرستان ابرکوه و قرار گرفتن در بین شهرهای نمونه گردشگری تنها به واسطه آثار تاریخی و بافت‌های ارزشمند است و هیچکس نباید بدون مجوز قانونی اقدام به تخریب آن کند.

دشتکیان ادامه داد: دخل و تصرف و مرمت آثار تاریخی، بافت‌های تاریخی و حریم آثار تاریخی جرم تلقی شده و مجازات تعیین شده برای آن حبس است.

دادستان عمومی و انقلاب ابرکوه ادامه داد: متأسفانه اکنون پرونده هیئت امناهایی که در چند روز گذشته اقدام به تخریب این بناهای تاریخی کرده‌اند در دادگستری تشکیل شده و پای میز محاکمه هستند زیرا قانون برای همه لازم‌الاجرا است.

دشتکیان با تقدیر از زحمات دست‌اندرکاران هیئت‌های مذهبی و با اشاره به مواردی که هیئت‌های مذهبی برای رعایت حال مردم باید رعایت کنند، عنوان کرد: هر عملی که باعث اخلال در نظم عمومی شود، قوه قضاییه و نیروهای انتظامی را مکلف به دخالت می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: امام حسین (ع) نیز هیچگاه راضی به از دست رفتن حق‌الناس نیستند بنابراین عزاداران حسینی نیز باید در برنامه‌های مذهبی و عزاداری خود، به حق و حقوق مردم و جامعه توجه کنند.

دشتکیان در بخش دیگری از سخنان خود، ایجاد ترافیک را نیز از جمله مواردی برشمرد که بر عهده عاملان آن حق می‌گذارد، افزود: لازم است برای برگزاری مراسم‌های عزاداری در مناطق مختلف شهر برنامه‌ریزی شود تا با ایجاد ترافیک و راه‌بندان، برای مردم و عابران مزاحمت ایجاد نشود.

دادستان عمومی و انقلاب ابرکوه همچنین بر رعایت موازین بهداشتی به ویژه در تهیه نذورات تاکید کرد و افزود: لازم است ضمن نظارت بر این موضوع، سلامت مردم به طور جدی مدنظر دست‌اندرکاران هیئت‌های مذهبی و توزیع‌کنندگان نذورات قرار گیرد و افرادی دارای صلاحیت‌های لازم برای این امر انتخاب شوند.

توجه به مسائل ترافیکی در ایام عزاداری، تأیید صلاحیت افرادی که اقدام به جمع‌آوری نذورات مردم می‌کنند، توجه به عدم ذبح دام در معابر عمومی به عنوان یک تخلف و … بخش دیگری از سخنان دادستان ابرکوه بود.فارس

وی همچنین بر عدم استفاده از حیواناتی مانند اسب در خیابان‌ها در مواقعی غیر از برگزاری مراسم تعزیه، عدم به کارگیری و استفاده از علائمی در هیئت‌های عزاداری که هیچ جایگاهی در عزاداری حسینی ندارند نیز تاکید کرد و مسئولان و دست‌اندرکاران هیئات مذهبی را به این مهم توجه داد.

در این جلسه مسئولان انتظامی، بهداشت و درمان، دامپزشکی و شرکت توزیع برق ابرکوه به بیان برخی از مسائل مورد نیاز هیئت‌های عزاداری پرداختند.

چند تن از اعضای هیئت امناهای مذهبی نیز در این همایش به بیان دیدگاه‌های خود در مورد برگزاری هرچه باشکوه‌تر برنامه‌های عزاداری امام حسین (ع) پرداختند.

۱ دیدگاه