ازدحام جمعیت و انتظارهای طولانی:

آزمایشگاه مرکزی یزد پاسخگوی جمعیت مراجعان نیست

ازدحام جمعیت برای دریافت خدمات آزمایشگاهی در آزمایشگاه مرکزی یزد در بلوار طالقانی، نشان از تفاوت‌های این آزمایشگاه‌ها با مراکز خصوصی دارد چرا که این مرکز تنها آزمایشگاه دولتی شهر است، از این رو روزانه 1300 نفر برای دریافت خدمات به آن مراجعه می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از همشهری  آزمایشگاه مرکزی یزد که از قدیم تا به امروز در بلوار طالقانی قرار داشته، این روزها به موضوعی برای انتقاد مردم و مراجعان مبدل شده است. نبود پارکینگ اختصاصی، صف‌های طولانی برای انجام نمونه‌های آزمایش و همچنین طولانی بودن زمان پاسخگویی از معضلاتی است که مراجعان به این مرکز دولتی را کلافه کرده است. مردم استان از قدیم اعتماد قابل توجهی به نتایج آزمایش‌های این مرکز دولتی دارند؛ از این رو بیشتر بیماران و از جمله سالخوردگان سعی می‌کنند همه آزمایش‌های درمانی خود را در این مرکز انجام دهند. در کنار جمعیت بومی، حضور بیماران غیربومی که به دلیل هزینه‌های پایین، به این مرکز مراجعه می‌کنند نیز ازدحام جمعیت را دو چندان می‌کند.
بالا بودن حجم مراجعات منجر به تقسیم بندی ساختمان آزمایشگاه به مراکز نمونه‌گیری مجزا شده است و میله‌هایی طولانی مسیر تشکیل صف برای ارائه نمونه را مشخص کرده و همیشه از صبح اول وقت این مسیرها بسیار شلوغ است.

ازدحام جمعیت و انتظارهای طولانی
یکی از بیماران یزدی که ساعات زیادی در صف نمونه‌گیری خون در این آزمایشگاه منتظر است عقیده دارد که خدمات این مرکز دولتی باید به فراخور نیاز و تقاضای مردم افزایش یابد تا نیازی به انتظار در صف‌های طولانی نباشد.
«صفرعلی دهقان» می‌افزاید: مردم به نتایج آزمایشگاه مرکزی بیش از آزمایشگاه‌های خصوصی اعتماد دارند، همچنین پایین بودن نرخ خدمات نسبت به مراکز خصوصی، تمایل به استفاده از خدمات آزمایشگاه مرکزی یزد را افزایش داده است.
وی با ابراز گلایه از خدمات ضعیفی که به مراجعان به آزمایشگاه مرکزی یزد ارائه می‌شود، خواستار ارائه نوبت‌دهی منظم برای نمونه‌گیری و جلوگیری از طولانی شدن صف‌ها و ازدحام جمعیت می‌شود.
یکی دیگر از بیماران یزدی هم عقیده دارد که فضای فیزیکی آزمایشگاه متناسب با نیاز مراجعان نیست و باید به تجهیز و کیفی‌سازی سالن انتظار و افزایش اتاق‌های نمونه‌گیری اقدام شود تا مردم کمتر در آزمایشگاه، معطل شوند.
«زهرا میرابی» می‌گوید: بیشتر مراجعان این آزمایشگاه سالخوردگانی هستند که صبح زود توانایی مراجعه به آزمایشگاه را ندارند و زمانی که مراجعه می‌کنند، نوبت‌ها صادر شده و صف شلوغی مقابل اتاق‌های نمونه‌گیری تشکیل می‌شود که بسیاری از سالخوردگان توانایی انتظار کشیدن در این صف‌ها را ندارند. وی ادامه می‌دهد: باید نوبت‌دهی به گونه‌ای باشد که خدمات در طول روز ارائه شود تا آزمایش‌هایی که به ناشتا بودن بیمار ارتباطی ندارد، بعد از ساعت اولیه صبح انجام شود و آزمایش‌هایی که باید ناشتا انجام شوند نیز با ازدحام جمعیت کمتری، در اول وقت انجام شود. این شهروند همچنین بر ضرورت تسریع در پاسخ به آزمایش‌های تاکید می‌کند و می‌افزاید: لازم است با توجه به دشواری‌های دریافت نوبت درمان از پزشکان مراکز دولتی به ویژه کلینیک دولتی خاتم‌الانبیا که در مجاورت آزمایشگاه قرار دارد، نتایج آزمایشات در موقع معین به دست بیمار برسد تا قابل ارائه به پزشک باشد.

استقبال بیماران از هزینه‌های پایین آزمایشگاهی
یکی از بیماران غیربومی که برای نمونه‌گیری به آزمایشگاه مرکزی یزد مراجعه کرده است، علت اصلی مراجعه بیماران غیربومی به این مرکز را پایین بودن هزینه آزمایش‌ها در مقایسه با آزمایشگاه‌های خصوصی عنوان می‌کند و می‌افزاید: اصلی‌ترین مشکل بیماران غیربومی در دریافت خدمات از این آزمایشگاه دولتی، ازدحام و شلوغی است. «عیسی مرادی» می‌افزاید: باید توجه داشت که بیماران غیربومی برای هر روز ماندن در شهر باید هزینه اضافی برای درمان پرداخت کنند از این رو لازم است که نمونه‌گیری و نتایج آزمایش‌ها به سرعت به دست بیمار برسد. وی یکی دیگر از دلایل مراجعه بیماران غیربومی به این مرکز را مجاورت آن با کلینیک دولتی خاتم‌الانبیا معرفی می‌کند و می‌افزاید: این مجاورت محاسن زیادی برای بیماران دارد و در صورتی که خدمات آزمایشگاهی تسریع یابد، محاسن این مجاورت به مراتب افزایش خواهد یافت و هزینه درمانی را به ویژه برای بیماران غیربومی کاهش خواهد داد.

تلاش برای کاهش نیاز به مراجعات حضوری
مدیر آزمایشگاه مرکزی یزد با اشاره به مراجعه روزانه ۱۳۰۰ نفر برای انجام آزمایش‌های مختلف به این مرکز دولتی می‌گوید: آزمایشگاه مرکزی یزد مجهزترین آزمایشگاه استان است. «حامد خواجه افضلی» با بیان این‌که پارکینگ مورد نیاز برای مراجعان این مرکز آزمایشگاهی با همکاری شهرداری در حال تامین است، ادامه می‌دهد: یکی از راهکارهای فعلی برای تامین این نیاز، راه‌اندازی بخش جوابدهی اینترنتی آزمایش‌ها برای کاهش مراجعات حضوری است.
وی با بیان این‌که بخش جوابدهی آزمایش‌ها از ۳ ماه قبل، راه‌اندازی شده است، می‌گوید: به این ترتیب بیماران برای دریافت جواب آزمایش می‌توانند به پایگاه اینترنتی www.clab.ssu.ac.ir مراجعه و نتایج را برای ارائه به پزشک، دریافت کنند.
این مسئول همچنین برای کاهش مشکل وجود صف‌های طولانی نمونه‌گیری آزمایش‌های مختلف، از راه‌اندازی سیستم نوبت‌دهی خبر می‌دهد و می‌افزاید: بیماران باید توجه کنند که خدمات این آزمایشگاه از ساعت ۷ صبح تا ۷ شب ارائه می‌شود؛ بنابراین آزمایشاتی که نیاز به حضور اول وقت ندارد، می‌تواند در طول روز انجام شود و نیازی به مراجعه به آزمایشگاه در ساعات اولیه صبح نیست. وی ادامه می‌دهد: آزمایشگاه مرکزی از ساعت ۱۱ صبح تا ۵ بعد از ظهر بسیار خلوت است؛ در حالی که آزمایشات زیادی در این بازه زمانی قابل انجام است، اما بیماران عادت کرده‌اند که برای ارائه نمونه‌ در هر نوع آزمایشی، صبح زود به آزمایشگاه مراجعه کنند. خواجه افضلی درباره زمان جوابدهی آزمایشات نیز می‌گوید: شاید تا ۳سال پیش، زمان پاسخگویی به آزمایش‌ها ۳روز به طول می‌انجامید اما امروزه جوابدهی به ۹۰درصد نمونه‌ها، به روز شده و تا عصر همان روز نتایج صادر می‌شود.
وی می‌افزاید: اما باید توجه داشت که برخی از نمونه‌ها نیاز به کشت‌های آزمایشگاهی دارد و سپری شدن زمان برای دستیابی به نتایج درست، ضروری است.

تعرفه پایین خدمات آزمایشگاهی
مدیر آزمایشگاه مرکزی یزد درباره تعرفه خدمات این مرکز نیز می‌گوید: خدمات آزمایشگاه مرکزی یزد به‌عنوان تنها آزمایشگاه دولتی با تعرفه‌های دولتی ارائه می‌شود که شاید بتوان گفت هزینه آزمایش در این مرکز، یک سوم هزینه آزمایشگاه‌های خصوصی است.
وی با تاکید بر مجهز بودن دستگاه‌های آزمایشگاه مرکزی ادامه می‌دهد: ۹۵ درصد نمونه‌گیری‌های آزمایش‌های مختلف بیماران در این مرکز دولتی انجام می‌شود و به این ترتیب بیشتر آزمایش‌های مورد نظر پزشکان در این آزمایشگاه قابل ارائه است.
خواجه‌افضلی درباره ازدحام بیماران غیربومی در این مرکز نیز می‌گوید: آمار بیماران غیربومی در این مرکز در این فصل از سال در حال کاهش است و معمولا یک پنجم بیماران را شامل می‌شود.
وی تاکید می‌کند: هر چند ظواهر چیز دیگری را به بیماران بومی القا می‌کند اما در مجموع می‌توان گفت که ۲۰ درصد بیمارانی که از خدمات آزمایشگاه مرکزی استفاده می‌کنند، غیربومی هستند. مدیر آزمایشگاه مرکزی یزد درباره ارتقای فیزیکی محیط آزمایشگاه نیز می‌گوید: محیط آزمایشگاه مرکزی کاملا بازسازی شده و تمام امکانات زیرساختی از جمله شبکه‌های آب، برق، گاز و فاضلاب نوسازی شده است. وی از تلاش مسئولان بهداشت و درمان استان برای ارتقای فضای فیزیکی این آزمایشگاه خبر می‌دهد و اظهار امیدواری می‌کند که محیط مناسب و خدمات مطلوبی در این مرکز آزمایشگاهی به بیماران ارائه شود.

۱ دیدگاه