حاشیه های شورای شهر یزد:

استعفاءاز کمیسیون‌های فرهنگی و بودجه/ساخت سرپرستی یک بانک درخیابان شلوغ یزد/نامگذاری برای برخی خیابان های شهر یزد

جلسه شورای شهر یزد که باحضور شهردار برگزار شد با حاشیه های گوناگونی روبرو بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزدر ابتدای جلسه شیخ عباس زارع، رئیس شورای اسلامی شهر یزد ضمن گرامی داشت هفته دفاع مقدس، از تلاش‌ها و فداکاری‌های رزمندگان در ۸ سال جنگ تحمیلی به نیکی یاد کرد. در ادامه شورا به بررسی نامه‌های رسیده به صحن پرداخت. اولین موضوع مورد بحث در این جلسه، تملک خانه‌ای در بلوار کوثر بود و اعضا به بحث در مورد آن پرداختند. در این بحث محمدعلی پاک‌نژاد عضو شورای شهر به تفاوت ۹۰ میلیونی موجود در این نامه اشاره کرد و آن را مبهم دانست. در پایان نظر کمیسیون بودجه در مورد این قضیه رأی گیری شد و به تصویب رسید. نامه بعدی که در شورا مورد بررسی قرار گرفت، در مورد تعیین میزان حق جلسه اعضای کمیسیون‌ها بود که با تصویب اعضا ۵۰ هزار تومان تصویب شد.

سید محمدرضا مدرسی با اشاره به اینکه دبیر کمیسیون ها بیشتر از سایرین زحمت می‌کشند تأکید کرد که باید برای دبیر کمیسیون‌ها دستمزد بیشتری تعیین کرد. در ادامه نامه‌ای با این موضوع در شورا بحث شد: فضای سبز مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌ها باید به تملک شهرداری درآید تا کسی زمین اختصاص یافته به فضای سبز را به فروش نرساند.

در ادامه حول این موضوع بحث و گفتگو انجام گرفت. وحید خباز زاده ضمن اشاره به این موضوع که در همه شهرها ۶۰ درصد فضای باز و ۴۰ درصد ساختمان در نظر گرفته می‌شود ولی در یزد عیناً برعکس این ارقام عمل می‌شود گفت: در یزد به دلیل اینکه ما عوارض زیادی از مردم می‌گیریم و هزینه ساخت و ساز را بالا برده‌ایم یا افراد به ساخت و ساز دست نمی‌زنند یا بدون مجوز این کار را انجام می‌دهند در نتیجه درآمد شهرداری کاهش می‌یابد. در پایان این نامه با اصلاحیه‌ای به شرح زیر تصویب شد: فضای باز و فضای سبز مجتمع‌های مسکونی و آپارتمانی باید جز ٕ مشاعات به حساب بیاید تا کسی حق فروش نداشته باشد. حاشیه: در حین بحث پیرامون موضوع گفته شده، شیخ عباس زارع رییس شورا به آشپزخانه شورا رفت و با یک بطری آب‌لیمو به صحن شورا بازگشت. در ادامه موضوع ساخت نماد یادبود برای شهدای میدان امیر چخماق مورد بررسی قرار گرفت.

مرتضی شایق عضو شورای شهر دراین‌باره گفت: با موافقت میراث و دیگر سازمان‌های مربوط نمادی با سخنان حضرت امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای به صورت یادبود دور این مقبره‌ها در حال ساخت است که ساخت آن رو به اتمام است و درخواست ۴۰ میلیون تومان برای تکمیل آن شده است. پس از صحبت‌های شایق این موضوع مورد رأی گیری قرار گرفت و مصوب شد که این ۴۰ میلیون در فاکتورهای کف‌سازی میدان که توسط شهرداری انجام می‌شود لحاظ گردد. در ادامه مدرسی از رییس شورا درباره برگه تفاهم‌نامه با شهردار سؤال کرد که شیخ عباس زارع گفت: ما قرار نیست دنبال شما راه بیفتیم و با هزینه بیت‌المال برگه چاپ کنیم و به شما بدهیم و خود شما باید پیگیر باشید. پس از صحبت‌های زارع، دیگر اعضای شورا نیز گفتند باید این تفاهم‌نامه به دست ما برسد یا در فایل‌های موجود قرار بگیرد. سپس چند مورد نام‌گذاری برای خیابان‌های شهر مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا خیابانی در حد فاصل بلوار صیاد و شهرک فراز با تصویب اعضا به نام خیابان دفاع مقدس نامیده شد. سپس میدان در حال ساخت قبل از صداوسیما به اسم شهید الله دادی نام‌گذاری شد.

اعضای شورا نیز تاکید کردند با توجه به اینکه هفته دفاع مقدس آغاز شده، این نام‌گذاری ها به احترام آغاز این هفته انجام شده است و از خباززاده به‌عنوان سخنگوی شورا خواستند که این موضوع را اطلاع‌رسانی کند.

حاشیه: خباززاده از ریاست شورا خواست تا به صداوسیما اطلاع دهد خبرنگاری برای مصاحبه با او به‌عنوان سخنگوی شورا اعزام کند تا موضوعات نام‌گذاری را به شهروندان اطلاع دهد که شیخ عباس زارع به طنز گفت: آقای خباز فکر کرده فقط خودش بلد است صحبت کند و اگر قرار بود من به صداوسیما بگویم خودم با آن‌ها مصاحبه می‌کردم. در همین حین شهردار وارد جلسه شد تا با حضور وی بحث پیرامون کارخانه جنوب و بدهی‌ها و انتقال سند آن انجام گیرد. رییس شورا خطاب به شهردار گفت: جناب شهردار ما تا پایان ماه آذر وقت داریم زمین‌های وعده داده شده به بنیاد مستضعفان را به آن‌ها تحویل دهیم و در صورت عدم تحویل بنیاد می‌تواند طبق بندهای موجود در قرارداد ۱.۵ درصد از مبلغ کلی قرارداد را به دلیل خسارت از شهرداری طلب کند و پس از چند ماه تأخیر می‌تواند قرارداد را فسخ نماید. عظیمی زاده شهردار یزد در پاسخ به شیخ عباس زارع گفت: طبق قرارهای پیشین شهرداری باید زمین‌های اطراف پل قطار را به بنیاد مستضعفان تحویل دهد و طی جلسه‌ای که در باغ مظفر با حضور مهندس سید حسینی و شیخ عباس زارع انجام شد، قرار شد زمین‌ها ابتدا آماده‌سازی و بعد تحویل بنیاد داده شود.

سپس شهردار در پاسخ به نگرانی‌های اعضای شورای شهر در مورد تأخیر در آماده‌سازی گفت: خیالتان راحت، در موعد مقرر زمین‌ها آماده تحویل خواهند شد که محمدرضا مدرسی رو به شهردار از او پرسید: خیالمان مثل موضوع ساختمان کمیسیون صد راحت باشد که شما قول دادید مشکلی برایش پیش نیاید و الان معلوم نیست چه اتفاقی برای آن ساختمان افتاده است؟! که شهردار مجدداً تأکید کرد خیال اعضا راحت باشد. در ادامه دکتر کاشفی زاده از شهردار و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک برای نصب دوربین‌های کنترل سرعت در شهر تشکر کرد و پیشنهاد داد با نصب هر دوربین یک دست‌انداز از شهر کم شود.

مطهریان نیز پیشنهاد داد که در صورت تخلف رانندگان تا دو مرتبه جریمه‌ای برای مردم صادر نشود و طی پیامکی به آنها هشدار داده شود که در صورت تخلف سوم جریمه‌ای برای آنان در نظر گرفته شود. سپس نامه‌ای که از دانشگاه یزد برای شورا فرستاده شده بود قرائت شد. در این نامه آمده بود با توجه به سفر چند تن از اساتید دانشگاه و متخصصین برای بازدید از سیستم کنترل ترافیک اصفهان سه نفر از اعضای شورا نیز با آنها به اصفهان سفر کنند که آقایان نیکنام و رادمنش داوطلب شدند در این سفر دیگران را همراهی نمایند. حاشیه: در خلال این بحث شیخ عباس زارع از شایق خواست تا او هم برای سفر به اصفهان اعلام آمادگی کند که شایق با ناراحتی اعلام کرد: من دیگر از طرف این شورا جایی نمی‌روم. حاشیه: در این حین میان اعضای شورا و خبرنگاران و شهروندان حاضر در جلسه چفیه ای به یاد بود هفته دفاع مقدس توزیع شد. در انتها پاک‌نژاد از شهردار که در حال ترک شورا بود خواست تا به جای خود برگردد و نکاتی را به او گوشزد کند.

پاک‌نژاد ابتدا موضوع سرپرستی بانک کشاورزی که قرار است در خیابان کاشانی ساخته شود را به شهردار گوشزد کرد و گفت: آقای شهردار برای این موضوع چاره‌ای بیندیشید چرا که ما در بلوار جمهوری که عرض زیادی هم دارد به دلیل وجود سرپرستی‌های بانک‌ها ترافیک قابل توجهی را شاهد هستیم و حال اگر این سرپرستی بدون پارکینگ کافی در خیابان کاشانی ساخته شود چه می‌شود؟ با توجه به اینکه ما در آینده تعریض خیابان کاشانی و ساخت پروژه پیرنیا را در برنامه داریم باید به این موضوع توجه ویژه شود. نکته دیگری که پاک‌نژاد به آن اشاره کرد این بود که فردی در خیابان قیام بین کوچه زورخانه تا کوچه امام‌زاده سرقفلی چند دهنه مغازه را حتی با ۴ برابر قیمت واقعی آن خریده است و جلوی آن‌ها را گونی کشیده است و در حال ساخت و ساز غیرمجاز است. وی همچنین ابراز نگرانی کرد که خدایی نکرده همزمانی این موضوع با طرح حسینیه بعثت و حسینیه امیر چخماق ارتباطی نداشته باشد. حاشیه: در پایان جلسه شیخ عباس زارع از اعضای کمیسیون بودجه خواست تا در صحن بمانند و در انتخاب مجدد این کمیسیون شرکت کنند که مطهریان با ناراحتی گفت: بنده قصد دارم از کمیسیون‌های فرهنگی و بودجه استعفا دهم. در پایان بناشد جلسه روزهای شنبه شورا ساعت ۱۸: ۳۰ تشکیل شود.یزدنگاه

۱ دیدگاه

  • ناشناس

    دست مردم یزد با این شورا درد نکنه ادم بیشتر یاد شورای برره می افتد