طی گفتگویی اعلام شد:

راه‌اندازی کمپین مشاوره رایگان ازدواج در استان یزد

24 تا 31 شهریورماه همزمان با سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س)، هفته ازدواج نامگذاری شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزتشکیل مجمع خیران ازدواج استان در آستانه آغاز هفته ازدواج، نشان دهنده تلاش مسئولان استان برای افزایش آمار ازدواج و کاهش سن ازدواج در استان است. قرار است در هفته ازدواج، کمپین مشاوره رایگان قبل از ازدواج نیز در استان راه‌اندازی شود تا رسیدن به این هدف تسهیل شود.
این روزها مشکلات اقتصادی و اجتماعی، بسیاری از جوانان را به ازدواج بدبین و آنها را از ازدواج گریزان کردن فراری داده است بنابراین ضروری به نظر می‌رسد که راهکارهایی برای افزایش رغبت جوانان به ازدواج و کاهش سن ازدواج دختران و پسران  اندیشیده شود.
در ادامه گفت‌وگوی همشهری با «طوبی مازارزاده» معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان را درباره تلاش‌های صورت گرفته برای کاهش سن ازدواج می‌خوانید.

  • برنامه‌های معاونت فرهنگی اداره کل ورزش و جوانان برای افزایش رغبت جوانان به ازدواج چیست؟

تشکیل مجمع خیران ازدواج استان یکی از اقدامات موثر برای افزایش ازدواج در استان است. این مجمع با هدف هم‌افزایی و پرهیز از موازی‌کاری دستگاه‌های فرهنگی در این بخش، تشکیل شده است. در این مجمع از کمک متولیان فرهنگی و خیران استان برای تامین نیازهای فرهنگی، اجتماعی، مادی و معنوی ازدواج استفاده خواهد شد و خیران استان نیز در تمام این حوزه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند. البته مجمع خیران ازدواج نباید تنها برای تامین زمینه‌های مادی ازدواج تلاش کند بلکه توجه به موضوعات اجتماعی و فرهنگی ازدواج نیز باید مورد توجه باشد به‌نحوی که جوانان و خانواده‌ها با ضرورت‌های ازدواج و تشکیل زندگی سالم آشنا شوند.

  • وضعیت رخ دادن واقعه ازدواج و طلاق در استان به نسبت سایر استان‌های کشور، چگونه است؟

یزد نسبت به سایر استان‌های کشور وضعیت بهتری در حوزه ازدواج دارد. متوسط سن ازدواج دختران ۲۲‌سال و متوسط سن ازدواج پسران ۲۹ سال است که این وضعیت به دلیل دیدگاه مذهبی حاکم در استان است. در حال حاضر نسبت ازدواج به طلاق در کشور ۵ به یک است ولی این نسبت در استان ۷ به یک است. استان از نظر آمار ازدواج در رتبه ۲۳ کشور و از نظر آمار طلاق در رتبه ۲۸ قرار دارد. اما آمار ۵ ماه امسال که حکایت از رشد ۱۴‌درصدی طلاق و رشد ۵ درصدی ازدواج دارد، تا حدودی نگران‌کننده است.

  • به نظر شما، مشکلات اقتصادی عامل اصلی کاهش تمایل جوانان به ازدواج است؟

خیر ، بی‌رغبتی جوانان به ازدواج، یکی از چالش‌های امروز جوانان جامعه است. این موضوع به دلیل گسترش روابط قبل از ازدواج بین دختران و پسران به وجود آمده است. احساس نیاز به همدم و همراه در جوانان گذشته در سنین قبل از ازدواج، میل به ازدواج را در بین آنها گسترش می‌داد. پیشرفت تکنولوژی و افزایش ارتباط‌های مجازی در سنین قبل از ازدواج، تمایل به ازدواج را به شدت کاهش داده و می‌توان گفت گه تلفن همراه، نیاز به همراه زندگی را تقریبا پوشش داده است. البته مسائل اقتصادی در درجه بعدی، در کاهش بروز واقعه ازدواج تاثیر دارد. نیاز به اشتغال، مسکن و تامین مایحتاج زندگی نیز از دغدغه‌های جوانان یزدی برای تشکیل زندگی مشترک است.

  • برنامه‌های اداره کل ورزش و جوانان استان در هفته ازدواج چیست؟

رویکرد وزارت ورزش و جوانان و به دنبال آن اداره کل ورزش و جوانان استان، ساماندهی پایه و اساس ازدواج است. تقویت پایه‌های ازدواج به معنای مدیریت ارتباط، مدیریت اقتصاد و مدیریت خانواده است. بسیاری از زوج‌های جوان توانایی برقراری ارتباط با همسر و خانواده همسر را در سال‌های ابتدای زندگی مشترک ندارند از این رو آموزش مدیریت ارتباط، در استحکام زندگی‌های مشترک بسیار موثر است. یکی از برنامه‌های هفته ازدواج، راه‌اندازی کمپین مشاوره رایگان قبل از ازدواج برای زوج‌های جوان در آستانه ازدواج و همچنین زوج‌هایی است که در سال‌های اول تا سوم تشکیل زندگی مشترک قرار دارند تا از مشاوره مشاوران ازدواج استان برای یک ازدواج موفق بهره‌مند شوند.

  • جامعه هدف چه گروه‌هایی هستند؟

۲۰ درصد طلاق‌ها در سال اول و ۴۰ درصد طلاق‌ها نیز در ۳ سال ابتدای زندگی مشترک رخ می‌دهد از این رو جامعه هدف آموزش‌های اداره کل ورزش و جوانان استان، زوج‌های در شرف ازدواج و یا در سال‌های ابتدای زندگی مشترک است.

  • واسطه‌های ازدواج در گذشته نقش پررنگی در وقوع ازدواج داشتند. آیا از این سبک برای افزایش آمار ازدواج استان استفاده شده است؟

سایت‌های همسریابی با الهام از این واسطه‌ها، شکل گرفت که مورد سوء‌استفاده واقع شد اما در حال حاضر یک سایت وابسته به وزارت ورزش و جوانان در این حوزه در استان تهران فعالیت می‌کند که البته هنوز باب فعالیت آن در استان‌های دیگر باز نشده است.

۱ دیدگاه

  • هستی

    باسلام.دریزد نیز مرکز همسان گزینی احداث شود.تا جوانان راحتتر بتوانند زوج مناسب خود را پیدا کنند.معرف ازدواج نقش بسزایی در این امر دارد