تخریب‌های دولت گذشته در یزد نتیجه داد:

بناهای تاریخی یزد را تخریب کردند تا پارکینگ بسازند/اساتید معماری در دولت قبل فعالان میراث را تنها گذاشتند

یک فعال حوزه میراث فرهنگی معتقد است که مدیریت شهری به خصوص شهرداری بدترین عملکرد را در حوزه میراث فرهنگی شهر یزد داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبیشتر از دو سال است که هر از چند گاهی خبرهایی از تخریب بخشی از بافت تاریخی یزد به گوش می‌رسد، تخریب‌هایی که هدف از آن‌ها ایجاد پارکینگ مطرح می‌شود و به نظر می‌رسد حالا این تخریب‌ها نتیجه داده است، چون مدیر ناحیه تاریخی شهرداری یزد از ایجاد ۱۰۰ پارکینگ درون محله‌ای در ۳‌ سال گذشته در این منطقه خبر داده است.

 

امیرترقی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی ایسنا گفت: مدیر ناحیه تاریخی شهرداری یزد مدعی است که در ۳‌ سال گذشته ۱۰۰‌ دستگاه پارکینگ درون‌محله‌ای در این منطقه ایجاد شده است، روندی که بیشتر با تخریب بناهای تاریخی همراه بوده است.

 

به گفته وی، اگر این روند ادامه داشته باشد بافت تاریخی یزد که در آستانه جهانی شدن است یکپارچگی خود را از دست می‌دهد و از همه مهمتر این بافت در فهرست قرمز عدم ثبت از سوی یونسکو قرار می‌گیرد.

 

او با اشاره به اینکه که کار شهرداری و مدیریت شهری فقط آسفالت کردن و سنگ فرش کردن کوچه پس کوچه‌های بافت تاریخی نیست، اظهار کرد: بهتر است مدیریت شهری در مجوزهای ساخت‌وسازی که می‌دهد دقت بیشتری داشته باشد.

 

ترقی‌نژاد پیشنهاد داد: بهتر است در مجوزهای شهرسازی و فعالیت فرهنگی با بودجه کلانی که شهرداری در اختیار دارد نظر فعالان حوزه میراث و فرهنگ هم پرسیده و در نظر گرفته شود.

 

وی در ادامه سرچشمه‌ی این آشفتگی را نتیجه عملکرد دولت قبل دانست و گفت: در دولت قبل اتفاقات و جنایاتی در حوزه میراث پیش آمد که با سکوت و واکنش عجیب مدیران وقت قرار گرفت.

 

این فعال حوزه میراث فرهنگی نمونه‌ی آن را ساخت یک پاساژ و بیمارستان با ارتفاع بلند و درست در بافت مرکزی شهر یزد بیان کرد و افزود: معلوم است که وقتی این مراکز ساخته می‌شود و بدون نظر کارشناسی مدیریت شهری در دولت قبل مجوز ساخت می‌دهند باید شاهد ترافیک و شلوغی در این منطقه باشیم.

 

وی ادامه داد: حالا با این بهانه‌ها در هر گوشه‌ی بافت تاریخی یزد به دنبال پارکینگ سازی و تخریب بافت هستند.

 

ترقی‌نژاد سکوت مدیران، اساتید و فعالان حوزه میراث در دولت گذشته را یکی دیگر از آسیب‌های ضربه دیدن بافت تاریخی و تخریب برای آثار تاریخی دانست.

 

او گفت: در عجب هستم اساتید دانشکده هنر و معماری یزد چرا در دولت قبل با سکوت عجیب خود ساز مخالفت نزدند و فعالان حوزه میراث را تنها گذاشتند، البته تعدادی از فعالان حوزه میراث هم وقتی می‌خواستند اعتراض خود را اعلام کنند از سوی برخی مقامات گذشته تهدیدهای جدی می‌شدند که نمونه آن در تخریب بافت تاریخی در محدوده امامزاده جعفر (ع) به خوبی مشخص بود. تخریبی که در اواخر دولت قبل با هجوم بولدوزرها رخ داد و زمانی‌که با اعتراض برخی از فعالان میراث مواجه شد، مسئولان وقت معترضان را متهم به بی دینی و همکاری با رسانه‌های دشمن کردند.

۱ دیدگاه

  • حمید

    جناب ترقی به این واقعیت توجه ندارند که بدنه مدیریت در دولت قبلی در دانشگاه ، دانشکده ، میراث و … منسجم بود و در حال حاضر در هر نهادی تغییراتی صورت گرفته از جمله در دانشکده معماری.اما حقیقت تلخ آنکه به نظر هیچ گاه در هیچ دولتی مسئولین به نظرات کارشناسان توجهی ندارند.