آسیاب آبی هامانه تنها آسیاب آبی فعال اشکذر

no-thumbs

سنگهای آسیاب آبی هامانه تنها آسیاب آبی فعال شهرستان اشکذر، قرن ها است همچنان با آب چشمه این روستا می چرخد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسرپرست نمایندگی میراث فرهنگی این اداره کل در شهرستان اشکذر عنوان کرد: در ادامه بررسی، شناسایی و مطالعه جاذبه های تاریخی و طبیعی شهرستان اشکذر مشخص شد سنگهای آسیاب آبی هامانه تنها آسیاب آبی فعال شهرستان اشکذر، قرن ها است همچنان با آب چشمه این روستا می چرخد.

سید محمد جعفر میر جلیلی افزود: آسیاب آبی یا آسیا اووی، دستگاهی است که برای خرد کردن گندم و سایر غلات و برای درست کردن آرد و با استفاده از تکنیک سرعت آب و یا فشار آب کار می کند. آسیابهای آبی در ایران تقریباً در هر شهری وجود داشته است که امروز تنها چند مورد انگشت شمار هنوز کار می‌کنند.

وی اظهار داشت: از جمله این آسیابهای سنتی، آسیاب آبی هامانه در منطقه خضرآباد در ۷۰ کیلومتری مرکز شهرستان اشکذر است و از آنجا که نام دیگر آسیاب "طاحونه" است، به نظر می رسد نام روستای مجاور این روستا (طاحونه) از این کلمه گرفته شده و چرخ این آسیاب سالیان متمادی است که با آب چشمه هامانه به حرکت در می آید .

به گفته شیخ جوادحیدری متولی این آسیاب، در هر شبانه روز هفت کیلوگرم گندم اهالی روستا را تبدیل به آرد می کند و بیش از دویست سال است که چرخهای آن می چرخد.

گفتنی است روستای هامانه دارای چشمه ای با بیشترین حجم آب در منطقه خضرآباد است که آب این چشمه کمترین املاح را دارد.

۱ دیدگاه

  • محمد سلطانی

    ای کاش از توانایی های آقای دکتر سید جعفر میرجلیلی تو شهر شاهدیه هم استفاده میشد . ایشون هم یه فعال اجتماعی هستندو هم اینکه استاد و صاحب نظر و هم یه مدیر توانا. خسته نباشید آقای دکتر خدا قوتتون بده اخبارمیراث فرهنگی اشکذر را من دنبال میکنم زحماتتون قابل ستایشه