ساخت 22 هزار واحد مسکونی مهر در استان یزد:

ادامه قصه پرغصه مسکن مهر در یزد/مشکلات زیرساختی برای بهره‌برداری واحدها

در حالی که قرار بود پرونده طرح‌های مسکن مهر استان تا پایان شهریورماه بسته شود اما مدیر کل راه و شهرسازی از اتمام این طرح‌ها تا پایان سال خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبه نظر می‌رسد که مهر این ساختمان‌ها زیاده از حد به دل پیمانکاران نشسته است که حاضر نیستند آنها را زودتر به مالکان واگذار کنند. البته قطعا پیمانکاران به تنهایی در تکمیل این طرح‌ها مسئول نیستند، بلکه دستگاه‌های خدماتی نیز در ارائه خدمات زیرساختی از جمله آب و تلفن به طرح‌های مسکن مهر تعلل کرده‌اند.
برخی از متولیان تعاونی‌های مسکن مهر استان عقیده دارند که همراهی نکردن مردم در پرداخت سهم آورده مالک، مزید بر علت شده تا طرح با کندی پیش رود و همین تعلل، باعث افزایش قیمت تمام شده ساختمان ناشی از تورم نیز شده است.
به هر حال مالکان زیادی چشم‌انتظار ادامه زندگی در خانه‌های مهر هستند اما ظاهرا هر چه مشکل است دست به دست هم داده تا مالکان در حسرت خانه‌دار شدن، روزها را به شب وصل کنند.
سهم استان از طرح مسکن مهر، ۲۲‌‌هزار واحد بود که بیش از ۸۰ درصد واحدها تکمیل و واگذار شده است. بیشترین تعداد واحدهای نیمه کاره در شهرستان یزد قرار دارد.

مدیر عامل اتحادیه مسکن مهر یزد می‌گوید: طرح مسکن مهر در ۳ قالب تعاونی‌ها، خودمالکی و سه جانبه در استان دنبال شده است که بیشتر طرح‌های تعاونی مسکن مهر، به بهره‌برداری رسیده است.
«محمد سعیدی» درباره علت تاخیر در بهره‌برداری از مسکن مهر استان می‌گوید: افزایش تسهیلات مسکن مهر با تاخیر ابلاغ شد و بعد از ابلاغ نیز روند پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها به دلیل کمبود اعتبار، بسیار کند بود.
وی می‌افزاید: در حالی که ابتدای سال روند تکمیل طرح‌های مسکن مهر ۸۰ تا ۸۵ درصد بود و قرار بود همه واحدها تا شهریور به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت ۶ ماه از ابتدای سال، پیشرفت این طرح‌ها فقط ۱۰ درصد بوده است.
این مسئول می‌گوید: بیشتر تعاونی‌های مسکن مهر استان با کمبود نقدینگی مواجه هستند و متاسفانه مالکان نیز سهم آورده خود را در موعد مقرر به تعاونی تحویل نداده‌اند.
وی این تعلل را عامل گران شدن مصالح ساختمانی و درنهایت افزایش قیمت تمام شده مسکن مهر می‌داند و می‌افزاید: مالکان تعاونی‌های مسکن مهر استان بین ۲۵ تا ۶۰ میلیون تومان آورده به تعاونی‌ها پرداخت کرده‌اند.

ناتمام ماندن سایت فاطمیه ۲
سعیدی اصلی‌ترین سایت مسکن مهر را که در استان نیمه‌کاره است سایت فاطمیه ۲ در بلوار مدرس عنوان می‌کند و می‌افزاید: این سایت شامل ۵ تعاونی مسکن مهر با ظرفیت ۳۸۴ واحد است.
وی می‌گوید: مهم‌ترین مشکل مسکن مهر در این سایت، تامین نشدن زیرساخت‌های تلفن و آب است به طوری که بخشی از واحدهای در حال بهره‌برداری از آب شرب روستایی برخودار شده‌اند و هنوز به شبکه آب شهری متصل نیستند.
این مسئول ادامه می‌دهد: خطوط مخابرات این سایت هم هنوز کابل‌کشی نشده است و این در حالی است که همه واحدهای این سایت تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید و تامین نشدن زیرساخت‌ها، ساکنان را با مشکل مواجه خواهد کرد.
وی به مجاورت این مجتمع‌های مسکونی با مجتمع پرورش مرغ بومی استان اشاره می‌کند ومی‌افزاید: سازمان جهاد کشاورزی برای جابه‌جایی این واحد مرغداری، زمین معوض از اداره راه و شهرسازی تحویل گرفته اما هنوز فعالیت مرغداری در این نقطه شهری ادامه دارد.
مدیر عامل اتحادیه مسکن مهر یزد می‌گوید: البته برخی از تعاونی‌های مسکن مهر نیز در حالی که پروژه آنها به بهره‌برداری رسمی نرسیده اما واحدها را به مالکان واگذار کرده‌اند. در برخی از مجتمع‌ها نیز ساکنان در چند بلوک ساکن شده‌اند و مابقی بلوک‌ها در حال تکمیل است.

انتقال مجتمع پرورش مرغ بومی
مدیر کل جهاد کشاورزی استان از واگذاری زمین در جاده تفت برای انتقال واحد مرغ بومی استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: این مجتمع با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.
«سیدجمال سجادی‌پور» می‌گوید: ۲۴ هکتار زمین برای ساخت مجتمع جدید تحویل شده است اما به دلیل کندی روند تخصیص اعتبار، عملیات اجرایی با تاخیر آغاز شد و به احتمال زیاد این واحد تا پایان سال منتقل خواهد شد.

تامین شبکه آب قبل از پایان سال
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان نیز از اجرای شبکه آب و فاضلاب سایت فاطمیه ۲ واقع در بلوار مدرس خبر می‌دهد و می‌افزاید: این طرح با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.
«علی اسلامی» می‌گوید: ۸۰۰ میلیون تومان برای اجرای شبکه آب و ۲‌میلیارد تومان برای اجرای شبکه فاضلاب این سایت تخصیص یافته است و قطعا قبل از پایان سال انشعابات قابل بهره‌برداری است.

پیگیری متولیان برای دریافت خطوط تلفن
مدیر عامل شرکت مخابرات استان نیز اجرای کانال خطوط تلفن ثابت را منوط به اجرای امور محول‌شده به تعاونی‌ها برای فراهم کردن زیرساخت‌های خطوط تلفن ثابت در داخل مجتمع‌های مسکونی عنوان می‌کند.
«مهدی مقوم» می‌افزاید: شرکت مخابرات زیرساخت‌های مورد نیاز را تا ورودی مجتمع‌های مسکونی تامین کرده است و مسئولان تعاونی‌ها باید با مراجعه به معاونت توسعه مهندسی شرکت مخابرات، پیگیری‌های لازم را برای واگذاری خطوط انجام دهند.

ساخت ۲۲ هزار واحد مسکونی مهر در استان
مدیر کل راه و شهرسازی استان نیز با اشاره به ساخت ۲۲ هزار واحد مسکونی مهر در استان، اعلام می‌کند: هیچ یک از استان‌های کشور نتوانستند ساختمان‌های مسکونی مهر را تا پایان شهریور به مالکان تحویل دهند.
«غلامرضا رضایی» می‌افزاید: تسهیلات مسکن مهر با تعویق به استان‌ها ابلاغ شد و در کنار آن نبود زیرساخت‌ها و مشارکت ضعیف مردم در تامین آورده‌ها، بهره‌برداری از مسکن مهر را به پایان سال موکول کرد. وی ادامه می‌دهد: تاکنون ۱۴ هزار و ۹۸۶ واحد مسکونی مهر در استان به بهره‌برداری رسیده و به مالکان واگذار شده و ۲۳۶۹ واحد نیز آماده بهره‌برداری است و مابقی واحدها نیز تا پایان سال واگذار خواهد شد.همشهری

۱ دیدگاه

  • ناشناس

    متاسفانه متولیان مسکن مهر چه در خصوص شرکت تعاونی و چه در خصوص شرکت های ساختمانی و انبوه ساز نالایق وکاسبان سر گردنه تشریف دارند چرا قیمت تمام شده مسکن مهر کارشناسی نمی شود واحدهایی بی کیفیت و بدون امکانات لطفا وضع مالی متولیان مسکن مهر را در شش سال گذشته بررسی کنید به جواب سوال به نتیجه نرسیدن مسکن مهر خواهید رسید