ضرورت توجه ویژه به نورپردازی شهر یزد

no-thumbs

نورپردازی شهر جاذبه‌های فراوانی برای حضور شهروندان در محیط شهر ایجاد می‌کند از این رو سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد، نورپردازی شهر را در اولویت قرار داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز،اقلیم گرم و خشک یزد، باعث افزایش حضور مردم در ساعات شب در محیط شهر شده و این بهترین انگیزه برای نورپردازی شهر محسوب می‌شود تا شهروندان به حضور در محیط شهر ترغیب شوند.

نورپردازی با جلوه دادن به زیبایی‌های شهر، افزایش نشاط و شادابی شهروندان و توسعه اقتصادی شهر را به دنبال دارد چرا که زیبایی شهر، انگیزه برای افزایش حضور و در نتیجه افزایش تقاضا برای خرید است.

ضرورت نمایش جلوه‌های شهر در شب
یک کارشناس نورپردازی معتقد است که زیبایی شهر همان‌طور که در روز نمایان است باید در ساعات شب نیز برای شهروندان قابل مشاهده باشد؛ از این رو نورپردازی بهترین ابزار برای جلوه‌کردن زیبایی‌های شهر در شب است.
«حمید تقوی رکن‌آباد» می‌افزاید: اجرای این مهم در شرایطی که شهروندان یزدی در ساعات شب بیش از روز در محیط شهر حضور دارند ضرورت بیشتری می‌یابد چرا که گرمای هوا و شرایط اقلیمی، شب را به ساعت مناسب‌تری برای بیرون‌آمدن از خانه برای یزدی‌ها تبدیل کرده است.
وی ادامه می‌دهد: شهرداری یزد از حدود ۵ سال پیش اقداماتی را برای نورپردازی شهر به ویژه نورپردازی گونه‌های گیاهی آغاز کرد و این روند هر سال تکمیل شده است.
به گفته این کارشناس ارشد برق، شهرداری امسال پا را فراتر گذاشته و با نورپردازی‌ آبنماهای ثابت و متحرک، تحولی در نورپردازی سیما و منظر شهر یزد به وجود آورده است.
وی اضافه می‌کند: رونق اقتصادی و ارتقای امنیت محیطی از دستاوردهای مهم نورپردازی شهر محسوب می‌شود چرا که ایجاد جاذبه‌های نوری در محیط شهر در ساعات شب، مردم را به حضور بیشتر در محیط شهر ترغیب می‌کند.
تقوی می‌گوید: با توجه به این‌که نورپردازی نمادها، مبلمان و سازه‌های شهری به بالا رفتن شدت نور شهر منجر شده است، امنیت در معابر شهری نیز بالا رفته و در نتیجه شاهد افزایش حضور مردم در محیط شهر و بهره‌گیری از سیما و منظر شهری هستیم. وی از جمله نقاط مستعد نورپردازی به نورپردازی رفیوژ میانی بلوارها اشاره می‌کند و می‌افزاید: شهرداری یزد اقداماتی را در برخی از معابر از جمله بلوار امامزاده جعفر(ع)، بلوار شهید پاکنژاد و بلوار جمهوری آغاز کرده و از این حیث در کشور سرآمد است.

نکات مهم برای نورپردازی شهر
این کارشناس نورپردازی می‌گوید: نکته حائز اهمیت در نورپردازی شهر یزد، توسعه و هدایت نورپردازی از معابر شهری به سمت پارک‌ها و فضای سبز است تا شور ونشاط بیشتری را در شهروندان ایجاد کند.
وی با تاکید بر این‌که نورپردازی فضاهای عمومی تاثیر مضاعفی در روحیه شهروندان دارد، می‌افزاید: باید توجه داشت که نورپردازی عناصر و سازه‌های شهری باید با نهایت دقت و با رعایت استانداردها انجام شود. وی یکی از ملزومات نورپردازی شهر را توجه به لوکس نوری مورد استفاده برای نورپردازی گونه‌های گیاهی عنوان می‌کند و می‌افزاید: در نورپردازی گونه‌های گیاهی باید توجه داشت که نور، چرخش زندگی گیاه را مختل نکرده و آن را پیر نکند.
تقوی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از نکات قابل توجه در نورپردازی شهر، مخفی کردن منابع نوری است چرا که هر چه این منابع مخفی‌تر باشند و در دسترس نباشند، زیبایی بیشتری به نورپردازی خواهند بخشید. وی می‌افزاید: نورپردازی باید با رعایت نکات ایمنی برای رانندگان نیز همراه باشد چون ایجاد خیرگی دید برای رانندگان، یکی از معایب نورپردازی تلقی می‌شود.
این کارشناس ارشد برق همچنین مدیریت مصرف انرژی در نورپردازی شهر را مهم می‌شمارد و می‌افزاید: با توجه به این‌که نورپردازی‌ها در زمان پیک مصرف انرژی برق اتفاق می‌افتد باید از منابع نوری کم مصرف مانند لامپ‌های ال.ای.دی و اس.ام.دی برای اجرای نورپردازی بهره گرفت.

توجه به نورپردازی به عنوان ساختار نشانه‌ای
اما مدیرعامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد با اشاره به اهمیت نورپردازی برای زیبایی شهر یزد یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان را ارتقای نورپردازی شهر عنوان می‌کند.
«امید فتاحی» می‌افزاید: کارکرد نور دیگر تنها استفاده از جنبه روشنایی آن نیست بلکه نور ساختاری نشانه‌ای است و می‌توان از این ابزار برای جلوه زیبایی‌های روز شهر در شب استفاده کرد.
وی ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان برای نورپردازی شهر، نورپردازی بر اساس فرهنگ و ساختار نگرش اجتماع است برای مثال برای همه مناسبت‌های ملی و مذهبی نورپردازی کاربرد خواهد داشت اما با دید متفاوتی اجرا خواهد شد.
این مسئول می‌گوید: یکی از جلوه‌های زیبایی شهر یزد، سازه‌های معماری تاریخی است که نورپردازی آنها، زیبایی خاصی به شهر می‌بخشد از این رو با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای نورپردازی عناصر معماری بافت تاریخی، برنامه‌ریزی شده است.
فتاحی اضافه می‌کند: سازه‌های شهری از جمله پل‌های عابرپیاده، تقاطع‌های غیرهمسطح و نمادهای شهری نیز فضاهای مناسبی برای نورپردازی شهر محسوب می‌شوند و مورد توجه سازمان رفاهی تفریحی شهرداری قرار دارند.

رایزنی با مراکز علمی و صنعتی برای نورپردازی شهر
به گزارش همشهری،مدیرعامل سازمان رفاهی تفریحی شهرداری یزد از رایزنی با مراکز علمی و صنعتی برای ارتقای نورپردازی شهر خبر می‌دهد. «امید فتاحی» می‌افزاید: شهر یزد شهری زیباست و باید زیبایی‌‌های آن در ساعات شب نیز در معرض تماشای شهروندان قرار گیرد از این رو به کارگیری ابزار نور به عنوان ساختار نشانه‌ای، ضرورت دارد.
وی وضعیت فعلی نورپردازی معابر شهر را رو به رشد معرفی می‌کند و می‌افزاید: در نظر داریم که با تشکیل کارگروهی از متخصصان، برای ارتقای نورپردازی شهر یزد اقدام کنیم.همشهری

۱ دیدگاه

  • ياشار

    خيلي خوبه عاليه. اول هم بايد از پارك ها شروع كنن. پارك هاي آزادگان،هفتم تير،پرستار،مهرآوران اصلأ نور خوب ندارن چه برسه به نورپردازي!! دو سه تا چراغ بلند زدن و ديگه هم هيچي! در صورتي كه چراغ بلند ديگه همه جا منسوخ شده.