اطلاع‌رسانی ضعیف و برخورد نادرست با مسافران:

افزایش میانگین تاخیر پروازها در یزد/ انجام ۵۰ پرواز هفتگی در یزد

تاخیر در پروازهای فرودگاه شهید صدوقی یزد باز هم مسافران را کلافه کرده است چرا که مسافران معتقدند که تاخیرها افزایش یافته است و در این زمینه آمارها نیز از افزایش میانگین تاخیر پروازهای استان در سال جاری به 40 دقیقه خبر می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزآمار تاخیر پروازها آنقدر زیاد شده است که این روزها باید از انجام پروازها در ساعت مقرر تعجب کرد نه از تاخیرها!
مردم دل خوشی از فرودگاه و پرواز ندارند و به انجام پرواز در ساعت معین شده روی بلیت‌‌های خود مطمئن نیستند از این رو بیشتر مسافران در روز سفر، ساعت پرواز را بارها و بارها با فرودگاه چک می‌کنند اما باز هم شاهد تاخیر هستند!

تاخیر ۳ ساعته پرواز تهران
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: هفته گذشته پرواز یزد به مقصد تهران با ۳ ساعت تاخیر انجام شد و متاسفانه هیچ کس در ازای وقت و زمانی که از مسافران تلف شده بود، حتی یک عذرخواهی هم نکرد.
«رضا عباسی» می‌افزاید: شرکت‌های مسافربری ایرانی نیز مانند بسیاری از نقاط جهان، باید در ازای تاخیر به مسافران غرامت پرداخت کنند چرا که در غیر این صورت، این تاخیرها باز هم ادامه خواهد یافت. وی ادامه می‌دهد: زمانی که مسافر هزینه به مراتب گران‌تری برای استفاده از پرواز نسبت به هزینه سایر وسایل حمل و نقل عمومی پرداخت می‌کند، انتظار دارد که در ازای این هزینه، خدمات مناسبی نیز دریافت کند؛‌ اما این اتفاق نمی‌افتد.
این شهروند می‌گوید: متاسفانه مسئولان فرودگاه یزد هم در قبال بی‌مسئولیتی شرکت‌های مسافربری نسبت به تعهداتشان به مسافران، برخورد جدی ندارند؛ از این رو تاخیرها، برای بسیاری از شرکت‌ها امری عادی شده و اصلا در برابر آن احساس مسئولیت نمی‌کنند.

دریافت خدمات به ازای هزینه
یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز با اشاره به ضعف ناوگان هوایی کشور به ویژه از دوران تحریم، اظهار امیدواری می‌کند که با رفع تحریم‌ها، ناوگان هوایی کشور نوسازی شود.
«اصغر رسولی» می‌افزاید: مسئولان باید توجه کنند که مردم حتی برای استفاده از ناوگان ضعیف فعلی، هزینه بیشتری نسبت به قبل پرداخت می‌کنند؛ از این رو مستحق دریافت خدمات خوب هستند.
وی ادامه می‌دهد: زمانی که به اعتراضات مسافران در سالن فرودگاه بی‌اعتنایی می‌شود و مسئولان شرکت‌های هواپیمایی برای اعلام علت و زمان تاخیر در بین مسافران حاضر نمی‌شوند، مردم تصور نادرستی از این وضعیت پیدا می‌کنند و این نوع رفتار را نشانه بی‌اعتنایی متولیان به زمان و پول مسافران می‌دانند.
وی می‌گوید: توسعه صنعتی استان باعث شده است که بسیاری از شهروندان یزدی به دلیل کار، سفرهای هوایی زیادی کنند؛ از این رو اگر وضعیت ارائه خدمات به این نحو ادامه یابد، نباید همچنان منتظر استقبال شهروندان از ناوگان هوایی بود.

اطلاع‌رسانی ضعیف و برخورد نادرست با مسافران
یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز خواستار اطلاع‌رسانی دفاتر خدمات سفر درباره تاخیرها می‌شود و می‌افزاید: زمانی که مسافران قبلا از تاخیر پروازها و ساعت دقیق آن مطلع باشند، قطعا تاخیرها دلخوری کمتری به وجود می‌آورد اما متاسفانه کمتر این اتفاق می‌افتد.
«ساغر هاشمی» می‌افزاید: بیشتر شرکت‌های هواپیمایی اصلا زمان و علت تاخیر را به مسافران اعلام نمی‌کنند و مسافران باید ساعت‌ها در سالن فرودگاه منتظر بمانند که هواپیما در فرودگاه یزد بنشیند و تازه مشخص نیست که بعد هم توانایی انجام پرواز از یزد به دیگر مقاصد فراهم باشد.

نقص فنی ناوگان هوایی
معاون عملیات هوانوردی فرودگاه شهید صدوقی یزد می‌گوید: میانگین تاخیر پروازهای فرودگاه شهید صدوقی یزد در ۴‌ماه نخست امسال به ۴۰‌دقیقه رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با اندکی افزایش همراه بوده است.
«محمدباقر دهقان‌تفتی» علت اصلی تاخیرها را کاهش ناوگان به دلیل تحریم‌ها و نقص فنی اعلام می‌کند و می‌افزاید: امسال نزدیک به ۱۷۸‌هزار مسافر در قالب ۱۶۳۴ پرواز از فرودگاه شهید صدوقی یزد جابه‌جا شده‌اند که ۴۰۰ پرواز آن با تاخیر بیش از ۳۰ دقیقه انجام شده است.
وی با تاکید بر اینکه تعدادی از هواپیماهای ناوگان هوایی کشور به دلیل نقص فنی از رده خارج شده است، ادامه می‌دهد: توافق‌نامه هسته‌ای کشور و رفع تحریم‌ها هنوز به رفع تحریم‌های هوایی منجر نشده و تا زمانی که تحریم‌ها برداشته و ناوگان جدید خریداری شود، مشکلات در حمل و نقل هوایی کشور و استان وجود خواهد داشت.

انجام ۵۰ پرواز هفتگی در یزد
دهقان تفتی با بیان اینکه هر هفته ۵۰ پرواز از فرودگاه شهید صدوقی یزد انجام می‌شود، می‌گوید: این پروازها شامل ۳۱‌پرواز به مقصد تهران، ۱۳‌پرواز به مقصد مشهد، ۴‌پرواز به مقصد اهواز و ۲‌پرواز به مقصد کیش است.
وی ادامه می‌دهد: در گذشته ۳ پرواز هم به مقصد بندرعباس در فرودگاه شهید صدوقی یزد دایر بود که به دلیل مشکلات شرکت مسافربری در تامین هواپیما، همه این سفرها حذف شده است.
وی با بیان اینکه انجام نشدن پرواز بعد از گذشت ۳۰ دقیقه از زمان بلیت پرواز، تاخیر محسوب می‌شود، می‌افزاید: بیشترین زمان تاخیر پروازهای استان در سال جاری ۴ ساعت انتظار مسافران برای سفر از فرودگاه یزد به مقصد تهران بوده است.
این مسئول بیشتر سفرهای پروازی با تاخیر فرودگاه شهید صدوقی را ناشی از تاخیر در مبدا قبل عنوان می‌کند و می‌گوید: زمانی که هواپیمایی که قرار است مسافران یزدی را به مقاصد مختلف جابه‌جا کند، دیرتر از زمان مشخص در فرودگاه شهید صدوقی یزد می‌نشیند، قطعا پروازهای بعدی نیز با تاخیر انجام خواهد شد.

مکث
پاسخ مسئول
معاون عملیات هوانوردی اداره کل فرودگاه شهید صدوقی یزد درباره پاسخگویی مسئولان فرودگاه به مسافرانی که با تاخیر پروازها روبه‌رو می‌شوند، می‌گوید: مسئولان فرودگاه امکانات لازم را برای مسافرانی که در سالن انتظار حضور دارند، ارائه می‌کنند. «محمدباقر دهقان تفتی» ادامه می‌دهد: مسئولیت پاسخگویی به مسافران و عذرخواهی از تاخیرها به عهده شرکت‌های هواپیمایی است که معمولا در این باره کوتاهی می‌کنند. وی درباره اطلاع‌رسانی تاخیرها به مسافران می‌گوید: معمولا شرکت‌های هواپیمایی تاخیر پروازها را به شماره‌ همراهی که در دفاتر خرید بلیت ثبت شده است، اعلام می‌کنند.همشهری

۱ دیدگاه

  • ياشار

    چرا پرواز به امارات و تركيه رو نميگذارن؟ هفته پيش براي بدرقه يكي از دوستان كه عازم استانبول بود به فرودگاه اصفهان رفته بودم به جرات ميتونم بگم ٨٠ درصد مسافران پرواز يزدي بودن! با اين حجم مسافر چرا يزد پرواز مستقيم نداره خودش؟؟؟ حداقل هفته اي يك پرواز به دوبي و استانبول بايد باشه