ضرورت توجه به زیبایی سیمای شهری:

شهر یزد سیمای جذابی ندارد/ ضرورت رفع آلودگی‌های بصری شهر

در نظر بسیاری از مردم کشور، یزد به عنوان شهری زیبا تعریف شده است اما جالب است بدانید که کارشناسان معماری و شهرسازی شهر یزد را زیبا نمی‌دانند؛ از این رو معاونت شهرسازی شهرداری یزد طرح جامع سیما و منظر شهری را تا نیمه دوم سال جاری تدوین خواهد کرد تا شهر یزد زیباتر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزهر شهروند دیدگاه متفاوتی از زیبایی شهر و جلوه‌های بصری آن دارد اما اشتراک همه دیدگاه‌ها، پرهیز از شلوغی‌ها و بی‌نظمی در مبلمان شهری است. گاهی عناصری که برای زیبایی شهر به کار می‌رود به دلیل مکانیابی نادرست و اجرای نامناسب، خود نوعی آلودگی بصری محسوب می‌شود که از زیبایی شهر می‌کاهد.

شهر یزد سیمای جذابی ندارد
به عقیده یک دکترای شهرسازی  ، شهر یزد سیمای خوبی ندارد چرا که آلایندگی‌های بصری در شهر یزد بیداد می‌کند. «حسین نورمحمدزاد» کمرنگ بودن نظارت‌‌ها را عامل تشدید این آلایندگی‌ها می‌داند.
وی با انتقاد از اینکه شهر یزد فاقد طرح شهرسازی مناسب است، می‌افزاید: توسعه نامتوازن و بی‌برنامه شهر، ساخت و سازهای غیرمجاز بدون رعایت استانداردها و دیگر عوامل باعث شده است که شهر زیبایی خود را از دست بدهد.
نورمحمدزاد با طرح ایراد به نبود نگرش مدیریت شهری در شهر یزد ادامه می‌دهد: الزامی به رعایت قواعد و قوانین در شهرسازی شهر یزد مشاهده نمی‌شود از این رو لازم است که توجه به اصول و قواعد شهرسازی در مدیریت شهری تقویت شود. این دکترای شهرسازی می‌گوید: بعضی مسئولان ۹۰‌درصد ساخت و سازهای شهر یزد را فاقد پروانه عنوان می‌کنند که پیروی نکردن از اصول شهرسازی، ناهنجاری‌های زیادی برای شهر و شهروندان به همراه دارد.
وی با تاکید بر اینکه بافت شهر یزد از دیدگاه شهرسازی و معماری، قابل قبول نیست، می‌افزاید: دیدگاه مدیریت شهری به تراکم فروشی و شهرفروشی باید عوض شود، چرا که عوارض این دیدگاه، به طور قطع متوجه مردم است. نورمحمدزاد اضافه می‌کند: شهرداری نباید در ازای دریافت عوارض و درآمد، به صورت خواسته یا ناخواسته مجوزهایی برای برهم‌زدن ساختار شهرسازی و معماری شهر صادر کند.

ساماندهی وضعیت شهرسازی
این عضو نظام مهندسی ساختمان استان می‌گوید: متاسفانه در برخی از نقاط شهر از جمله منطقه صفاییه شاهد فروش تراکم‌هایی هستیم که حتی در کلان‌شهرها نیز مجوز این تراکم‌ها صادر نمی‌شود.
نورمحمدزاد می‌افزاید: به این ترتیب بدون اینکه زیرساخت‌ها برای افزایش تراکم مهیا شود، جمعیت نقاط مختلف شهر افزایش می‌یابد و عوارض افزایش جمعیت بدون توجه به افزایش زیرساخت‌ها، آرام آرام شهر را فرامی‌گیرد و وضعیت را بغرنج خواهد کرد.
وی تهیه طرح برای ساماندهی وضعیت شهرسازی را فقط یک ابزار می‌داند و می‌افزاید: باید در کنار تهیه طرح، توجه به اصول و قواعد شهرسازی نیز در مدیریت شهری یزد تقویت شود. نورمحمدزاد اضافه می‌کند: در این صورت شهروندان خود را به رعایت این اصول و ضوابط مقید می‌دانند و تجمیع این دیدگاه‌ها به زیبایی شهر می‌انجامد. وی یکی از مهم‌ترین عوارض شهرسازی نادرست را زیر پا گذاشتن حقوق شهروندان عنوان می‌کند و می‌گوید: زمانی که مجوز ساخت ساختمانی بلندمرتبه در کنار یک خانه ویلایی صادر می‌شود، آزادی، آرامش و احساس امنیت از همسایگان این مجتمع مسکونی سلب خواهد شد.

توجه به زیبایی سیمای شهر
اما معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد می‌گوید: برای ارتقای سیما و منظر شهری یزد، طرح جامعی در این معاونت در حال تدوین است.
«مهدی فعالی» می‌افزاید: این طرح تا نیمه دوم امسال تکمیل و تصویب خواهد شد و به عنوان یک برنامه راهبردی، مسیر حرکت به سمت شهری زیبا را ترسیم خواهد کرد. وی ادامه می‌دهد: همچنین کارگروهی از افراد صاحب نظر و متخصص در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری یزد تشکیل شده است که با بازدید از شهرهای بزرگ کشور، الگوهای مناسب برای زیبایی و مبلمان شهری را پیشنهاد خواهند کرد.
این مسئول اضافه می‌کند: باید با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی هر نقطه از شهر، برنامه و الگوی مشخصی برای آن نقطه تدوین و ترسیم کنیم و ملاک عمل قرار دهیم. وی با اشاره به اهمیت همراهی شهروندان با این معاونت برای زیباسازی هر نقطه از شهر می‌گوید: برگزاری مسابقه و جشنواره‌ برای اجرای طرح‌های شهری با مشارکت شهروندان از دیگر برنامه‌های امسال است.
فعالی ابراز امیدواری کرد که با تصویب نهایی طرح تفصیلی جدید شهر بعد از گذشت ۲۲ سال از طرح اولیه شاهد ضوابط و مقررات جدید و مناسب برای شهرسازی یزد باشیم. معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد درخصوص تراکم فروشی شهرداری برای کسب درآمد و بی‌توجهی به معماری و شهرسازی نیز می‌گوید: ۹۰‌درصد از ساخت‌وسازها در شهر یزد، غیرمجاز و بدون مجوز شهرداری انجام می‌شود و ارتباطی با موضوع تراکم‌فروشی ندارد و درآمدی را نیز عاید شهرداری نکرده است.

ضرورت رفع آلودگی‌های بصری شهر
معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد معتقد است که تهیه طرح جامع و راهبردی سیما و منظر شهری یزد، برای رفع آلودگی‌های بصری شهر کارگشا خواهد بود. «مهدی فعالی» می‌افزاید: شهر زیبا به شادابی و نشاط شهروندان منجر خواهد شد؛ از این رو از تجربیات شهرهای بزرگ استان برای ایجاد شهری شاداب و سرزنده استفاده خواهیم کرد. وی با بیان اینکه ساختار مبلمان شهری و شهرسازی در بافت قدیم و جدید شهر متفاوت خواهد شد، می‌گوید: فضای سبز مورد نیاز شهروندان از فضای خصوصی خانه‌های بافت قدیم به فضاهای عمومی در بافت جدید وارد شده است؛ از این رو باید مبلمان شهری و جلوه‌های بصری بافت جدید و قدیم، متفاوت باشد. این مسئول اضافه می‌کند: باید از جلوه‌های معماری موجود در بافت قدیم برای زیباسازی سیما و منظر شهری این بافت بهره گرفت، اما نمی‌توان این الگو را در بافت جدید شهر هم اجرا کرد.همشهری

۳ دیدگاه

  • علی

    به عنوان یک یزدی خیلی خوشحال شدم که به این موضوع مهم پرداختید. خواهش میکنم به فاکتورهای مهمی چون فضای سبز، آسفالت و خط کشی آن، نورپردازی در شب (تاریکی اغلب خیابان ها و معابر یزد) به عنوان عوامل اصلی زیباسازی شهر یزد اندکی رسیدگی شود

  • اميد

    متاسفانه هيچ قانوني براي سيماي شهر وجود دارد،وارد هر خياباني كه ميشوي انگار بين مغازه ها رقابتي هست كه تابلوشان را بالاتر بزنند.
    هر مغازه اي با يك رنگي و هر شكلي كه خواسته تابلو نصب كرده است، نه محدوديت ارتفاع و نه محدوديت رنگ
    كي قرار است ساماندهي شود،خدا ميداند!
    و مورد ديگر بنرهايي است كه سر هر كوچه و خياباني زده شده است كه از فوت عزيزي خبر ميدهد يا شما را به روضه دعوت ميكند…
    كه هم باعث پايين آمدن سطح شادي مردم مي شود و هم باعث زشت شدن چهره شهر و باعث تعجب هر مسافري از كثرت اين بنرها…

  • شهروند

    بهتر است مدرک افراد دست ذکر شود! دکتر نورمحمدزاد دکتری معماری است نه شهرسازی