مروجان تفرقه، یا خائن اند یا جاهل!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسیاست "تفرقه بیانداز و حکومت کن" از اصطلاح انگلیسی divide and conquer گرفته شده است. تقسیم و غلبه. تفرقه بیانداز و تسخیرکن. در معنی این جمله می توان گفت:"استراتژی اتخاذ شده در حیطه های نظامی، اقتصادی، سیاسی و حتی اجتماعی توسط قدرتهای بزرگ تر از راه شکستن یک قدرت متمرکز به قطعات کوچکتری که هر کدام از این قدرتهای کوچکتر، توان رویارویی با قدرت بزرگتر را به تنهایی نداشته باشند."

پایه و ارکان این استراتژی را می توان چنین برشمرد: تشویق تقسیمات زیردست به دامن زدن اختلافات خود به منظور جلوگیری از ایجاد اتحادی بزرگ که قدرت عالیه را به چالش بکشد و از طرفی تقویت کینه، عداوت، خصومت و بی اعتمادی بین مردم و حکمرانان تقسیمات زیردست.

سیاست "تفرقه بیانداز و حکومت کن" از سیاستهای دیرینه بشری است و از جمله استعمار پیر بر علیه کشورهای مستعمره و جهان سومی است که نمونه اش را می توان در کشورهای آفریقایی نظیر سودان و نیجریه و شبه قاره هند و پاکستان و … دید.

ماکیاولی می گوید: هنر یک کاپیتان این است که نیروهای تحت امر خود را به دو دسته مورد اعتماد و مشکوک (خودی و غیرخودی) تقسیم کند و ازاینطریق باعث شقه شدن قدرت زیردست شود. در اینصورت است که این دو نیروی متضاد، با استهلاک انرژی و اصطکاکی که از برخورد قدرت بین خودشان ایجاد می کنند، نمی توانند در شکل واحد قدرت کاپیتان، خللی ایجاد کنند. نمونه های بسیاری از این سیاست را در همه جا می توان یافت. اصولا می توان گفت که دولتها، بطور کلی، نیم نگاهی به این سیاست آزموده شده و بقول معروف جواب پس داده ، دارند.

تقسیم بندی های قومیتی، مذهبی ، جغرافیایی و … از این دسته اند. امام خمینی (ره) بارها نسبت به این سیاست، هشدار داده اند و حتی رواج لطیفه های توهین آمیز نسبت به قومیتها در ایران را بخشی از اجرای همین سیاست دانسته اند. مقام معظم رهبری نیز بارها در سخنان خود، وحدت شیعه و سنی را خواستار شده و هرگونه اختلاف مابین این دو را ناشی از بازی همین پرده نمایش "تفرقه بیانداز و حکومت کن" برشمرده اند.

هدف نگارنده از نوشتن این مطلب؛ تنها و تنها اشاره به اهمیت وحدت ملی و با هم بودن مردم است. تفرقه، از دیرباز در دین اسلام به عنوان حربه ای برای پیروزی کفر بر اسلام به شمار آمده تا جاییکه خداوند وحدت مردم را در یکی شدن و چنگ انداختن به ریسمان الهی می داند. تشبیه گرفتن ریسمان توسط مردم، تنها و تنها در صورت یکی شدن و وحدت، متجلی می گردد نه کثرت. چرا که وقتی ریسمان الهی ، یکتاست، مردم نیز باید یکتا شوند. در فرهنگ و ادبیات ما نیز بارها در سخنان بزرگان و فلاسفه، وحدت، مورد تاکید قرار گرفته و بهترین مثالش نیز، حکایت حضرت مولاناست که از سه گاوی که توسط یک شیر، با ایجاد تفرقه، خورده شدند، مثل آورده است.

یکی از زمینه های ایجاد تفرقه و شکاف بین مردم، بحثهای جغرافیایی است. در کشور پهناور ایران زمین، جای تاسف است که بسیاری از مناطق جغرافیایی همجوار، بدلایلی واهی و ناشی از نااگاهی مردم آن خطه، دچار اختلاف اند. بگونه ای که مردم مناطق همجوار و مخالف هم، حتی حاضر به ساختن لطیفه می شوند برای بازگو نمودن اختلافاتشان و ناخردمندانه به آنچه که موجبات اختلاف و تفرقه اشان است ، می خندند!

در هیمن استان یزد، شاهد هستیم که بسیاری از مناطق همجوار، باهم دچار مشکلات عدیده اند. گویی که دستی از بالا، برای ایجاد و تقویت تفرقه بینشان، شبانه روز در حال گربه رقصانی است. جای تاسف بیشتر اینجاست که بسیاری از نویسندگان و تحلیلگران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان نیز دانسته (خائنانه) و یا نادانسته (جاهلانه) به آن دامن می زنند.

بارها در شهر بافق، شاهد بوده ام که اختلافات بافق و بهاباد و یا بافق و اردکان و یا بهاباد و اردکان، توسط نویسندگان و تحلیلگران بعضاً توانا، در بوق و کرنا می شود در صورتی که هر کدام از این مناطق، جزوی از کشور عزیز ایران اند که مهمترین چیزی که امروز، بدان نیازمند است وحدت ملی در برابر آنانی است که خواهان تضعیف تاریخ ایران اند. از مردم سرزمینم، درخواست می کنم از این پس، هر نوشته، تحلیل و یا پیامی در شبکه های اجتماعی راجع به تفرقه و اختلافات قومیتی، مذهبی، اجتماعی و اقتصادی و …. دیدید، نخوانید و اگر هم خواندید ، نشر ندهید چرا که درصورت منتشر کردن، سربازان بی جیره و مواجب جنگ همیشگی تاریخ یعنی "تفرقه بیانداز و حکومت کن" آنهایی هستید که در حال به یغما بردن هویت ایران و ایرانی اند. در هر گروه و یا کمپین مجازی ای که حضور دارید، با قاطعیت، از همه بخواهید هر آنچه را که موجب اختلاف است، از لطیفه های قومیتی تا تحلیل های اقتصادی و سیاسی که به وحدت شهرها و استان ها و قومیتها و فرهنگ های مردم ایران زمین، ضربه می زند، ممنوع کنید تا ببینید که وجوه اشتراک بسیاری در مردم ایران زنده خواهد شد. اشتراکاتی که قدرتی می سازد شایسته ی نام ایران و ایرانی. بامید آنروز

 

 

۵ دیدگاه

  • باهوش

    كاملا نكته درستي نوشتيد. امروز همه اختلاف دارند. استان يزد و اصفهان. گيلان و مازندران. و … ملاير و خرم اباد. اردكان و ميبد. بافق و بهاباد و ….. كاملا درست است. اين اختلافات عمدي است. براي شقه شدن قدرت. مردم ما بايد بدانند كه براي رسيدن به توسعه بايد يكي باشند و اختلافات را كنار نهند.

  • سمیعی

    اگر این نکته که گفته اید درست باشد، بنابراین بسیاری از مسئولین ما خودشان این سیاست را در پیش گرفته اند. من از زبان مسئولان بارها شنیده ام که مثلا در بافق، مسئولین اردکان را مقصر می دانند. آیا این همان سیاست مورد اشاره در متن بالا نیست؟

  • حسین رسولی

    احسنت. دیده ام بارها که برخی نویسندگان و تحلیلگران، اردکان را دشمن شماره یک بافق می دانند. و این نشان می دهد که این افراد، آب به اسیاب دشمنان اتحاد مردم می ریزند، به قول نویسنده اگر می دانند که خائن اند و اگر نمی دانند جاهل!

  • داود خ.ش.م

    اتحاد ملی یعنی چه ؟
    عده ای اتحاد ملی را به گونه ای معنی می کنند که مترداف است با سکوت در مقابل خیانتها و عدم اعتراض در مقابل حق خوری ها . اما معنی اتحاد ملی ، این است که همه ی شهرها ، همه ی اقشار ، همه اصناف یک کشور در مقابل غارتگری دزدان سرمایه های ملی بایستند . در مورد بافق نیز همین معنی صادق است .
    آیا بافقی ها با هم متحد هستند ؟
    این اتحاد تا حدودی شکل گرفته است ، اما هنوز کامل نشده است . در جریان اعتصابات سال گذشته ، سایر اقشار جامعه به اعتصاب کارگران سنگ آهن نپوستند . مثلا اگر پرسنل راه آهن به کارگران سنگ آهن پیوسته بودند ، تیغ اعتصاب بران تر می شد .
    ایا بافقی ها برای جلب همراهی مردم سایر شهرها کاری انجام داده اند ؟
    خیر-بی شک مردم بافق بدون همراهی مردم سایر نقاط ایران نمی توانند به اهداف خود برسند ، اما در این مسیر اقدامی نکرده اند . مثلا کارگروه مطالبات مردم-هر چند مستقل نیست-باید در حمایت اعتصابات و اعتراضات کارگران سایر شهرها بیانیه صادر می کرد . اما در یکسال گذشته با هیچ یک از این اعتراضات همراهی نکرده است و این یک نقطه ضعف است .

  • سمیرا

    با اجازه کپی میکنم عالیه