دربید، درّی نهفته در دل کویر استان یزد

no-thumbs

شهروندان یزدی که روستاهای ییلاقی شهرستان تفت را با مسافت طولانی از مرکز استان برای گذران اوقات فراغت انتخاب می‌کنند، بد نیست از جاذبه‌های طبیعی که در همین نزدیکی در مجاورت شهر یزد قرار گرفته نیز مطلع شده و از آن استفاده کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزروستای دربید در بخش زارچ در ۳۲کیلومتری شمال شرقی یزد از روستاهای بکر، زیبا و خوش آب و هوای استان است که مسیر دسترسی به آن نیز به صورت کامل آسفالته است.
این روستا که بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارد، برای اولین بار صاحب دهیاری و شورا شده که اولین اقدام آنها، آسفالت کردن مسیر باقیمانده جاده دسترسی به روستا بوده است.
از میدان خاتمی به سمت حسن‌آباد و با طی کردن مسیر  وارد جاده دربید می‌شویم و با کمتر از نیم ساعت رانندگی، به این روستای زیبا می‌رسیم. این روستا در کنار داشتن جاذبه‌های طبیعی زیبا از جمله غارآبی، درخت‌های سرو کهنسال و گیاهان دارویی، دارای جاذبه‌های مذهبی و تاریخی مانند مقبره پیرشاه حسین نیز است.
جمعیت این روستا مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ حدود ۱۱۰ نفر است که بیشتر آنها به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. عمده محصولات کشاورزی این روستا، زردآلو، بادام، گردو، انار و صیفی‌ است و آنغوزه نیز یکی از گیاهان کوهستانی این روستا محسوب می‌شود.
این روستا دارای معماری سنتی، جالب و دیدنی است و خانه‌های این روستا به دلیل کم بودن زمین مسطح برای سکونت، به صورت دو طبقه روی هم قرار گرفته‌اند. مزارع و باغ‌ها نیز به صورت پلکانی و با سنگ چین از هم جدا شده‌اند.
قلعه قدیمی این روستا از سنگ ساخته شده و دارای برج دیده‌بانی است که در زمان‌های گذشته از آن برای محافظت از روستا در برابر دزدان استفاده می‌شد.
آسیابی با سنگ‌های نسبتا بزرگ در روستا قرار دارد که اهالی برای آرد کردن گندم، جو و یا سایر حبوبات از آن استفاده می‌کردند. این آسیاب آبی در مسیر قنات روستای دربید قرار دارد.
پوشش گیاهی و شرایط زیست محیطی دربید، امکان زاد و ولد وحوش و پرندگان مختلف را در این منطقه از کویر به وجود آورده است. کل، بزکوهی، قوچ، میش، روباه، خرگوش و کبک از مهم‌ترین گونه‌های حیات وحش این روستاست.
در چشم‌انداز ورودی روستای دربید، سرو‌های دوقلوی کهنسالی دیده می‌شود که بنابر ادعای اهالی قدمت آنها بیش از ۲۵۰۰سال است.
معادن از عوامل تخریب این روستای قدیمی و بکر محسوب می‌شوند چرا که تردد کامیون‌های حامل بارهای معدنی، جاده‌های این روستا را تخریب کرده است اما صاحبان معدن حاضر به پرداخت بهای این تخریب نیستند.
این روستای زیبا و سراسر جاذبه، در انتظار گشایش درهای توجه مسئولان برای خودنمایی به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان است و اهالی آن در آرزوی تحقق این مهم روزشماری می‌کنند.

خواسته‎‎های ساکنان محله
لزوم توجه بیشتر مسئولان

یکی از اهالی این روستا می‌گوید: روستای دربید فاصله زیادی تا مرکز استان ندارد اما همواره از توجه و عنایت مسئولان دور بوده است. خوشبختانه به تازگی شاهد برگزاری جلساتی در این روستا برای حل مشکلات و مسائل مردم هستیم. «رجب خواسته» ادامه می‌دهد: روستای دربید دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی است اما این جاذبه‌ها در آلودگی و تخریب ناشی از معادن روستا گم شده است و کسی آنها را نمی‌بیند. وی می‌افزاید: این روستای قدیمی و زیبا، قابلیت تبدیل شدن به یک روستای گردشگری را دارد اما متاسفانه هرگز به این جاذبه‌ها توجهی نشده است. یکی دیگر از روستاییان نیز به خسارت‌زدن کامیون‌های حامل بارهای معدنی به جاده‌های روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه معدنکاران حاضر نیستند، خسارتی که به روستا وارد می‌شود را جبران کنند. «محمدحسین سلطان‌پناه» می‌افزاید: پیش از این در خصوص بخشی از جاده دسترسی به روستا که خاکی بود، هیچ کدام از معدنکاران حاضر به همکاری و تکمیل آسفالت آن نشدند تا این‌که با تشکیل دهیاری، این مشکل برطرف شد. «غلامرضا دلاوری‌پور» یکی دیگر از ساکنان روستا نیز به نبود مرکز درمانی و بهداشتی در روستا اشاره می‌کند و می‌گوید: مردم روستا برای دریافت خدمات با مشکلات زیادی مواجه هستند. «محمدحسین سلطانی» دیگر ساکن روستای دربید هم به عرض کم جاده ورودی این روستا و بروز تصادفات در این محور اشاره می‌کند. وی می‌افزاید: عرض این جاده با توجه به تردد کامیون‌های حامل بارهای سنگین معدنی، برای تردد خودروهای شخصی مشکل ایجاد می‌کند. سلطانی همچنین به دردسرهای مجاورت این روستا با گود زباله و نخاله یزد اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از خودروهای حامل نخاله و زباله، بارهای خود را به جای دفن در گود زباله در حاشیه جاده دربید تخلیه می‌کنند.

حضور کمرنگ پلیس در روستا
‌یکی دیگر از روستاییان از حضور کمرنگ ماموران راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی در این روستا گلایه می‌کند و می‌گوید: تصادفاتی که در این روستا اتفاق می‌افتد، باید از سوی ماموران راهنمایی و رانندگی بخش خرانق رسیدگی شود. «رمضان کلمندی» با اشاره به این‌که این روستا در نزدیکی مرکز استان قرار دارد، ادامه می‌دهد: نظارت ماموران نیروی انتظامی برای تامین امنیت این روستا کافی نیست و این روند موجب افزایش ورود اتباع غیرمجاز به روستای دربید شده است. «حسن دربیدی» یکی دیگر از اهالی این روستا هم به مشکلات کیفیت نامطلوب آب شرب روستا به ویژه از بعد بهداشتی آن اشاره می‌کند و می‌افزاید: یک استخر برای ذخیره آب کشاورزی و پرورش ماهی در روستا ساخته شده است که به دلیل عایق‌بندی نشدن، امکان استفاده از آن وجود ندارد.

پاسخ مسئولان
تاکید بر قابلیت گردشگری روستا

دهیار روستای دربید از پیگیری مشکلات مطرح شده از سوی ساکنان روستا خبر می‌‌دهد و می‌افزاید: روستای دربید قابلیت تبدیل شدن به قطب گردشگری را با توجه به بافت بکر و کالبد خاص خود دارد. «علی‌محمد دلاوری‌پور» می‌افزاید: وجود غار آبی، سروهای کهنسال، آسیاب آبی، قنات، بوکن قلعه سنگی و کوچه‌ باغ‌های قدیمی، زیبایی این روستا را دو چندان کرده است. این مسئول با بیان این‌که دهیاری دربید، کمترین اعتبار را در میان دهیاری‌های استان دارد، ادامه می‌دهد: این روستاها قابلیت‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذاران در حوزه صنعت گردشگری دارند. وی می‌افزاید: با توجه به محرومیت این روستا، مسئولان باید تلاش کنند که روستای دربید با قرار گرفتن در زمره روستاهای مناطق محروم از اعتبارات خاص مناطق محروم برخوردار شود. دلاوری‌پور می‌گوید: لازم است که مسئولان برای حفاظت از کالبد سنتی روستا نیز تلاش و از ساخت و سازهایی که به سبک معماری سنتی روستا آسیب نزند، حمایت کنند. این مسئول همچنین بر ضرورت حمایت از دامداران و کشاورزان این روستا تاکید می‌کند و می‌گوید: با توجه به این‌که این روستا مهد پرورش گیاهان دارویی است، ترویج کشت گیاهان دارویی و توسعه صنعت گلابگیری در این روستا باید مورد توجه قرار گیرد.

تقویت جاذبه‌های روستا
دهیار روستای دربید، در ادامه حمایت همه جانبه از شرکت تعاونی کشاورزی و منابع طبیعی روستا را مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌افزاید: مسئولان استان و شهرستان باید برای ساخت پارک کنار کوه‌های سنگسر (گلودروازه) و برگزاری جشنواره‌ آنغوزه‌گیری در این روستا، برنامه‌ریزی و اقدام کنند. وی همچنین خواستار تکمیل سد سنگی دربید با همکاری اداره‌کل منابع طبیعی و همچنین تکمیل سنگ‌فرش معابر، کوچه‌باغ‌ها و نیز سنگ‌فرش مسیر ورودی به سروهای کهنسال می‌شود. وی از حل شدن مشکل کیفیت بد آب شرب این روستا خبر می‌دهد و می‌افزاید: آب مصرفی اهالی این روستا از مظهر یک قنات برداشت می‌شد، اما در حال حاضر برای کاهش آلودگی آب از نزدیک‌ترین نقطه‌ای که آب از زمین بیرون می‌آید، برداشت می‌شود. دلاوری‌پور از تلاش برای توسعه صنعت گردشگری در این روستا خبر می‌دهد و می‌گوید: با همکاری ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرمانداری و سازمان جهاد کشاورزی استان پیگیر جذب اعتبار خاص به این روستا هستیم. وی با تشکر از تلاش‌های فرماندار یزد و بخشدار زارچ برای حل مشکلات این روستای زیبا می‌افزاید: در اثر این تلاش‌ها برای اولین بار جلسه شورای تامین در روستای دربید برگزار شد. دهیار دربید ماحصل این جلسه را واگذاری امور مربوط به پلیس راهنمایی رانندگی این روستا به شهرستان یزد و همچنین انتخاب یکی از کلانتری‌های شهر یزد برای بازدید از روستای دربید اعلام کرد. وی همچنین از پیگیری رفع مشکلات استخر کشاورزی این روستا خبر می‌دهد و می‌افزاید: کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی با بازدید از این استخر، مشکلات آن را حل خواهند کرد. وی با تاکید بر محدودیت اعتبارات دهیاری، می‌گوید: این روستا تنها روستای بخش زارچ است که طرح هادی آن مصوب و اجرایی شده است و امیدواریم از ظرفیت‌های آن به خوبی استفاده شود. این مسئول همچنین از قول مساعد شورای شهرستان برای توسعه فضای سبز در کنار گود زباله یزد و نظارت بر تخلیه مناسب نخاله‌ها و زباله‌ها در محل گود خبر می‌دهد.

ضرورت پرداخت عوارض معادن به دهیاری
رئیس شورای اسلامی روستای دربید نیز با تایید مشکلاتی که از سوی اهالی مطرح شده است، بر ضرورت اختصاص یافتن عوارض از بهره‌برداران معادن روستا برای جبران خسارت وارده به جاده‌ها تاکید می‌کند. «مرتضی دربیدی» می‌افزاید: در سال جاری هیچ بودجه‌ای به این روستا اختصاص نیافته است در حالی که کار عمرانی و ساخت و ساز در روستا بدون تامین اعتبار ممکن نیست. وی با اشاره به تشکیل اولین دوره شورا و دهیاری در روستای دربید می‌گوید: با توجه به حجم محدود اعتبارات، دهیار و اعضای شورای روستا موفق به حل مشکلات نمی‌شوند.

نبود زیرساخت‌های گردشگری در روستا
بخشدار زارچ درباره خسارت زدن معادن به زیرساخت‌های روستای دربید به ویژه جاده دسترسی روستا می‌گوید: عوارض تخریب عرصه‌های طبیعت از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت از معدنکاران دریافت می‌شود اما به صورت مستقیم چیزی به دهیاری‌ها پرداخت نمی‌شود. «امیر صادقی‌مقدم» می‌افزاید: عواید معدن برای اهالی روستا چیزی جز خرابی راه‌ها، آلودگی‌های زیست محیطی و ترافیک خودروهای سنگین در جاده‌های روستایی نیست. وی ادامه می‌دهد: این روستا ظرفیت‌های لازم را برای توسعه صنعت گردشگری دارد اما فاقد برخی زیرساخت‌ها از جمله مراکز پذیرایی و اقامتی برای جذب گردشگران است. بخشدار زارچ درباره تامین امکانات بهداشتی و درمانی برای روستاییان نیز می‌گوید: جمعیت محدود روستای دربید، امکان ایجاد مرکز بهداشتی درمانی مستقل را ایجاد نکرده است اما اکیپ‌های سیار درمانی و بهداشتی ماهانه یا دو هفته یکبار در این روستا حضور می‌یابند.

عرض جاده کافی است
مدیر توسعه راه‌های اداره کل راه و ترابری استان مدعی است که جاده‌ای به عرض ۶ متر با کارکرد جاده روستایی برای دسترسی به این روستا کافی است. «محسن صادقیان» ادامه می‌دهد: علائم و تجهیزات ترافیکی برای کاهش تصادفات در این جاده نصب شده است.

شناسایی و رفع مشکلات دربید
فرماندار یزد از بازدیدهای مکرر از روستای دربید برای شناسایی و حل مشکلات آن خبر می‌دهد و می‌افزاید: این روستای بکر یکی از جاذبه‌های استان در دل کویر است. «محمود شاکرشمسی» با تاکید بر زیبایی بافت سنتی این روستا می‌گوید: ساخت و سازهای جدیدی که در روستا انجام شده، بافت را نازیبا کرده است. وی تاکید می‌کند: شرکت تعاونی دهیاری‌ها و بخشداری‌ها باید بر ساخت و سازهای جدید روستا نظارت کند تا ساختمان‌های جدید با بافت سنتی روستا همخوانی داشته باشد. این مسئول همچنین از توجه مدیران و مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به تقویت گردشگری در این روستای دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خبر می‌دهد. وی با اشاره به وجود سروهای کهنسال در این روستا به عنوان جاذبه‌های طبیعی آن که به گفته اهالی قدمتی چندین هزار ساله دارند، عنوان می‌کند: کار کارشناسی برای ارزیابی عمر این درختان کهنسال انجام خواهد شد. فرماندار یزد درباره تخصیص عوارض معادن برای جبران خسارت‌هایی که در روستا ایجاد کرده‌اند می‌گوید: برای تشخیص میزان خسارت باید کار کارشناسی صورت گیرد و سپس عوارض از سوی شورای بخش زارچ تصویب شود تا قابلیت اجرا پیدا کند. شاکری شمسی می‌افزاید: تمام برنامه‌هایی که برای این روستا در دست اقدام است باید با تدبیر و درایت اجرا شود تا به بافت بکر و دست نخورده روستا آسیبی وارد نشود.همشهری

۱ دیدگاه

  • mohsen

    سلام
    با اجازه تون در سایت دربید این مطلب درج شد
    درصورتی که رضایت ندارید از طریق ایمیل اطلاع دهید تا حذف گردد

    موفق و پیروز باشید