دغدغه های انتخاباتی اصلاح طلبان در گفت‌وگو با تابش بررسی شد:

نگرانی از نفوذ احمدی نژادی ها در هیات های نظارت

تا کنون شورای نگهبان ترکیب هیات‌های نظارت بر انتخابات استان‌ها را تعیین کرده است. که با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد در برخی استان‌ها افرادی در ترکیب‌ این هیات‌ها حضور دارند که صاحب نگاه سیاسی خاص و گاهی تند هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسال،سال انتخابات است و رفتارشورای نگهبان در تایید و رد صلاحیت‌ کاندیداها مجدد پر اهمیت شده است. با توجه به سابقه رد صلاحیت گروهی از اردوگاه اصلاح‌طلبی،  بازهم این نگرانی وجود دارد که شورای نگهبان بخواهد دست به رد صلاحیت دسته‌جمعی‌کسانی‌بزند که از لحاظ‌تفکر سیاسی‌با‌این شورا همخوانی‌ندارند. از سوی دیگر اصلاح طلبان از اکنون عنوان می‌کنند اگر نتوانند تعداد قابل توجهی از کرسی‌های دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به دست بیاورند قطعا به دلیل 
رد صلاحیت‌های این نهاد نظارتی خواهد بود.

سخنان  اخیر دبیر شورای نگهبان در خطبه نماز جمعه به نگرانی جریان اصلاح‌طلب دامن  زد. از سوی دیگر تعیین ترکیب هیات‌های نظارتی استانی شورای نگهبان در انتخابات به مسئله‌ای جدید برای نگرانی اصلاح ‌طلبان تبدیل شده است.موضوعی که در صورت صحت می تواند به جایگاه  واعتبار این نهاد نظارتی تاثیربگذارد.
شاخصه های مبهم
 همیشه این سوال وجود داشت که اعضای شورای نگهبان بر اساس چه موازینی صلاحیت‌ها را بررسی می‌کنند. تا کنون موارد و شاخص‌های رسیدگی به صلاحیت‌ها مشخص نشده و هرگز در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است. مسعود پزشکیان که زمانی برای ریاست جمهوری کاندیدا شده بود در  گفت‌وگو با «قانون» عنوان کرد از طرف شورای نگهبان به او اطلاع داده بودند رد صلاحیت شده است اما هرگز دلایل رد صلاحیت، را پیگیری نکرده است. بر این اساس به نظر می‌رسد حتی کاندیداها از دلایل رد صلاحیت یا احراز صلاحیت بی‌اطلاع هستند و افکار عمومی چنین تصور دارند که برای صلاحیت‌ها ضابطه قابل اعلانی وجود ندارد.با این حال محمد رضا تابش، نماینده دیگر مجلس تاکید دارد که زمان رد صلاحیت شورای نگهبان دلایل را در اختیار کاندیدا می‌گذارد. نماینده مردم اردکان در مجلس نهم شورای اسلامی به «قانون» گفت: شاکله شورای نگهبان هم از فقهای برجسته‌ و هم حقوقدان‌های مبرز تشکیل شده است. بنابراین انتظار می‌رود که بر اساس قانون عمل کنند. وی تاکید کرد : البته آنها این بار اعلام کردند که مر قانون را مراعات خواهند کرد. این نماینده که تصور می‌کند دلایل رد صلاحیت به کاندیداها اعلام می‌شود از شورای نگهبان خواست که در زمینه صلاحیت‌ها به نسبت گذشته اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد. تابش در خصوص قانون شورای نگهبان توضیح داد: در واقع قانون این نهاد، نظارت استصوابی است و در واقع آنها شرایط کاندیداها را برای احزار صلاحیت‌ها بررسی می‌کنند و هر کسی شرایط لازم را داشته باشد تایید خواهد شد. این نماینده اصلاح‌طلب در خصوص نقدهایی که به شورای نگهبان به دلیل مبهم بودن دلایل رد صلاحیت‌ها وارد می‌شود، گفت: این نقدها در واقع به قانون نظارتی این نهاد وارد است نه خود نهاد. بنابراین اگر نقصی وجود دارد باید نسبت به رفع آن اقدام کنیم تا قانونی شفاف باشد. این نماینده همچنین تاکید کرد که شورای نگهبان قول‌داده است بر مبنا و مدار قانون عمل کند بنابراین پیشنهاد کرد در این مسیر اطلاع رسانی کند تا نگاه منفی به این نهاد اصلاح شود.
 ترکیب سیاسی هیات‌های نظارت در استان‌ها
با این حال تابش از نگرانی جدیدی در جریان انتخابات و تایید صلاحیت‌ها خبر داد. وی با اشاره به تعیین ترکیب هیات‌های نظارتی شورای نگهبان در استان‌ها گوشزد کرد که در برخی استان‌ها افراد تعیین شده برای نظارت بر صحت برگزاری انتخابات و تایید صلاحیت‌ها  نگاهی جناحی و سیاسی دارند. نماینده مردم اردکان در مجلس نهم شورای اسلامی عنوان کرد: در استان یزد افرادی از سوی شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان انتخاب شده‌اند که موضع‌گیری‌های شدید و غلیظی داشته‌اند و از مسئولان دولت قبل هستند. این نماینده اصلاح‌طلب اعتقاد دارد که تعیین ترکیب هیات‌های نظارت بر اساس نگاه سیاسی می تواند به وجهه شورای نگهبان هم آسیب برساند.
 انتقادی به پیشینه‌عملکرد‌شورای‌نگهبان
تابش در ادامه به حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: در آن سال شاهد بودیم که از ۱۲ عضو شورای نگهبان، هشت نفر در خصوص یکی از کاندیداها اعلام موضع کردند، اظهار نظر افرادی که قرار است نهاد داوری را اداره کنند دور از انصاف و عدالت بود. به این جهت توصیه می‌شود این بار شورای نگهبان با تعیین سیاسی ترکیب هیات‌های نظارت استانی، مجدد بی عدالتی نکند. وی تاکید کرد: قبول داریم که هر فردی نگاه سیاسی دارد اما نباید این نگاه در زمان قضاوت و داوری اعمال شود. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس همچنین از شورای نگهبان خواست ترکیب هیات نظارت بر انتخابات دراستان‌ها به نحوی نباشد که این تلقی به وجود افراد که موضع گیری دارند و شناخته شده‌ هستند در انتخابات اثرگذار خواهند بود. تابش تاکید کرد: این اتفاق قطعا شورای نگهبان را زیر سوال خواهد برد در گزینش اعضای نظارتی شورای نگهبان در استان‌ها  نگاه منصفانه اعمال شود و به طور متناسب از جناح‌ها و گروه‌های سیاسی نماینده‌ای حضور داشته باشد تا عدالت در مقام داوری رعایت شود.
 نگاه‌های خاص در ترکیب شورای نگهبان
تا کنون شورای نگهبان  ترکیب هیات‌های نظارت بر انتخابات استان‌ها را تعیین کرده است. که با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد در برخی استان‌ها افرادی در ترکیب‌ این هیات‌ها حضور دارند که صاحب نگاه سیاسی خاص و گاهی تند هستند. در استان اصفهان از ۵ عضو هیات نظارت شورای نگهبان بر انتخابات  سه نفر از اردوگاه جریان‌های خاص هستند. به طور مثال حجت الاسلام و المسلمین سید احمد محی‌الدین میر مرشدی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی هوایی سپاه و علیرضا جوادی در دولت احمدی نژاد حضور داشته او زمانی معاون استاندار و فرماندار کاشان دولت سابق بوده است. همچنین حسین آذین، عضو دیگر هیات نظارت شورای نگهبان در استان اصفهان،  گزینه معاونت سیاسی و امنیتی وزیر کشور دولت احمدی نژاد برای استان اصفهان بود. یکی از شاخص‌های اعضای شورای نگهبان و نظارت بر انتخابات بیطرفی است اما احمد قنبریان که قائم مقام هیات نظارت بر انتخابات گیلان است در گفت‌وگویی برای رد صلاحیت شدگان انتخابات گذشته خط و نشان کشید و گفت: اگر فردی در دوره‌های گذشته رد صلاحیت شده، این امر به قوت خود باقی است مگر اینکه شرایطی ایجاد شده و آثار آن رد صلاحیت از بین رفته باشد که احتمال و مصادیق آن کم است. حجت‌الاسلام احمدی خرم از اعضای هیات نظارت بر انتخابات خراسان شمالی نیز مسئول دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در سپاه جوادالائمه (ع) است. در استان فارس نیز محمد هادی صادقی که زمانی ریاست دانشگاه شیراز را بر عهده داشت، در ترکیب هیات نظارت بر انتخابات حضور دارد. این استاد دانشگاه در زمان دولت احمدی نژاد در واکنش به بداخلاقی رئیس دولت با کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت وقت نامه حمایتی از لنکرانی نوشت. باید یادآوری کرد که لنکرانی زمانی سخنگوی جبهه پایداری که نگاه خاص سیاسی داشت، بود. این افراد مشتی از نمونه خروار بودند که نشان می‌دهد نگرانی اصلاح‌طلبان برای نگاه سیاسی شورای نگهبان و عدم ترکیب متناسب سیاسی در این نهاد صحت دارد.

 

 

۱ دیدگاه

  • ناشناس

    رئیس دفتر شورای نگهبان استان یزد با اشاره به اظهارات «تابش» گفت: تابش افرادی را به عنوان «احمدي ن‍ژادی‌ها»مطرح می‌كند که اين نهايت دخالت دادن گرايش خطي و حزبی در اظهار نظر است و احتمالاً وی توقع دارد كه شورای نگهبان هم مانند ايشان از دريچه خطی و حزبی عمل كنند.