گزارشی از تلاش های دولت برای انتقال آب به یزد:

ساخت خط لوله سیزده هزار میلیارد تومانی انتقال آب خلیج فارس به یزد/چادرملو: تا پایان کار در کنار استان یزد هستیم

خبرها حکایت از آن دارد عملیات اجرایی ساخت خط لوله انتقال آب از خلیج فارس به استان یزد مدتی است با چراغ خاموش دولت و با مدیریت یزدی ها کلید خورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزآخرین اظهارنظر رسمی سیدحسینی، مسئول آب در استان یزد مربوط به یک ماه پیش است که در جمع فعالان عرصه روابط عمومی از ضرورت کمک برای فرهنگ سازی در بخش بحران آب سخن گفته و تاکید کرده بود طرح انتقال آب در دست اقدام است.
سیدمحمدرضا سیدحسینی در جمع مدیران و کار‌شناسان روابط عمومی‌های استان افزود: گرچه برای جبران کمبود منابع ابی استان دو طرح بزرگ انتقال آب در حال اجراست ولی در شرایط فعلی باید تلاش کنیم تا منابع آبی موجود حفظ شود.
وی، نقش روابط عمومی‌ها را در این زمینه مهم ارزیابی کرد و گفت: روابط عمومی‌ها می‌توانند با تهیه بنر، پوستر و ارائه مطالب آموزشی، فرهنگ صرفه جویی را ترویج دهند و بیان اهمیت آب در سربرگ مکاتبات اداری نیز می‌تواند به این امر کمک کند.
این مقام مسئول با بیان اینکه مسئله کمبود آب در استان جدی است اما تا حد امکان آب را جیره بندی نخواهیم کرد یادآور شد: برخی دستگاههای دولتی مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها که به دلیل پوشش جمعیتی بالا مصرف بالاتری دارند باید بیشتر دقت کنند و امیدواریم آحاد مردم به خصوص دستگاههای دولتی موضوع کم آبی و صرفه جویی را مد نظر قرار دهند.
سیدحسینی گفت: در سال جاری با وجود بارندگی‌های مناسب بویژه در فروردین و اردیبهشت متاسفانه با افت ۴۰ سانتیمتری آبهای زیرزمینی دشت یزد – دشت اردکان که اصلیترین منبع آب استان است روبرو هستیم.
وی از اجرای دو طرح بزرگ انتقال آب به استان یزد خبر داد و گفت: طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون با برآورد اولیه یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از سوی مشاور اجرای طرح در حال اجرا است و طرح انتقال آب خلیج فارس با برآورد اولیه ۱۳ هزار میلیارد تومان در حال پیگیری است و اگر اعتبار آن به موقع تامین شود و در بهترین شرایط اجرای آن حداقل پنج سال زمان خواهد برد.
سیدحسینی، استفاده از پساب در برخی شهرستان‌های استان از جمله اردکان و مهریز در مصارف کشاورزی و پلمپ برخی چاههای آب را از دیگر طرح‌های استان در راستای جبران کمبود آب و حفظ منابع آبی موجود بیان کرد و گفت: در این راستا، توسعه کشت و کاشت گیاهان و استقرار صنایع پر آب خواه ممنوع است؛ چراکه رویکرد ما توسعه گیاهان و استقرار صنایع کم آب خواه می‌باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به افت سفره‌های آب زیرزمینی و تبعات ناشی از آن از جمله شوری و کاهش کیفیت آب گفت: از مجموع منابع استان بیش از ۹۰ درصد در بخش کشاورزی و پنج درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود و بقیه به مصرف شرب و بهداشت می‌رسد.
معاون عمرانی استاندار یزد با بیان اینکه در تابستان مصرف سرانه آب در استان از ۱۸۰ لیتر به حدود دو برابر افزایش می‌یابد اظهار داشت: آب به هر میزانی که وارد مخازن استان شود مصرف می‌شود و فرصت ذخیره آب برای مصرف در مواقع ضروری و انجام عملیات تعمیر تاسیسات انتقال آب به ما داده نمی‌شود.
وی با بیان اینکه آب در هیچ یک از بخش‌های مصرفی نباید هدر رود و باید به نحو بهینه استفاده شود، تصریح کرد: مسئولان استان با تمام توان برای اجرای طرح انتقال آب تلاش می‌کنند و ما از مردم انتطار داریم مسئولان را در زمینه تامین آب و صرفه جویی یاری رسانند.
هرچند سیدحسینی در این جلسه سخنی از روند اجرای این طرح نداده بود اما شنیده های پرگار حاکی است طرح انتقال آب خلیج فارس به شدت در دست اقدام است به طوریکه کل مسیر لوله ها، مسیربابی و تملک شده است و کار در فاز یک یعنی از خلیج فارس تا سرچشمه در کرمان شروع شده است و از سرچشمه تا یزد نیز تا چند مدت آینده اقدام اجرایی برای جاگذاری لوله ها شروع می شود.
با توجه به اینکه هزینه اجرای این طرح بسیار بالا و خارج از توان دولت است ایده حمایت بخش خصوصی از این طرح دنبال شده است به طوریکه بخش اعظمی از هزینه این طرح ار شرکت مس سرچشمه و شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو پرداخت می کنند و در عوض برای مدت مشخصی از آب انتقالی در صنایع خود بهره خواهند برد.
بر همین اساس شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو  در نظر رسمی در این باره آورده است: مشارکت شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو درطرح انتقال آب خلیج فارس به کویر مرکزی ایران یکی از اهداف این شرکت در راستای تحقق محور توسعه پایدار در اقتصاد کلان کشور است .

چادرملو: تا پایان کار در کنار استان یزد هستیم
محمود نوریان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت وگوی اختصاصی با تابناک یزد، با بیان این مطلب افزود : ایران به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک، با کمبود آب به ویژه در مناطق مرکزی مواجه است. از طرفی، بخش مهمی از ذخایر مواد معدنی، نظیر معادن سنگ آهن و مس در استان های کرمان و یزد واقع شده‌اند، که برای توسعه کشور نیازمند بهره برداری از این معادن هستیم .  اما بهره برداری از معادن و ذخایر موجود در آن مستلزم رعایت یکسری اصول زیست محیطی و نیز زیر ساختار های اقتصادی است .
وی گفت : اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به مناطق مرکزی یکی از این پروژه های عظیم در سطح ملی است که در شرایط فعلی می تواند راهگشای بخشی از مشکلات ناشی از بحران آب در این مناطق باشد .
نوریان افزود : باتوجه به پتانسیل بسیار بالای استان یزد ، علاوه بر معادن در دست بهره‌برداری، سرمایه گذاری عظیمی هم برای طرح‌های بزرگ توسعه معادن و صنایع فرآوری معدنی در حال انجام است. و بدون تردید  این سرمایه‌گذاری‌های عظیم، این منطقه را از نظر توسعه اقتصاد غیر نفتی، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش ظرفیت‌های اقتصادی بسیار حائز اهمیت کرده است . اما بر اساس مطالعات انجام شده و شرایط  مشهود ، استان  یزد، به دلیل بروز خشکسالی‌ها و افزایش تقاضا در بخش‌های شرب و کشاورزی و صنعت  با  کمبود منابع آب مواجه است، بنابراین برای رفع  نیازهای آبی این محدوده، استفاده از آب خلیج فارس به‌عنوان یکی از منابع تامین آب مطمئن و پایدار برای ساکنان استان و صنایع و معادن اجتناب ناپذیر است
نوریان افزود : با بهره برداری از این طرح عظیم ، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ۲۵ میلیون متر مکعب و یا به میزان  20 درصد از توان تولید آب را به خود اختصاص خواهد داد که با ایجاد تاسیسات آب شیرین‌کن بخشی از نیاز آب شرب ساکنین استان نیز تامین خواهد شد . از سوی دیگر شرکت چادر ملو با هدف مصرف بهینه و حفظ منابع آب در محدوده شهرستان اردکان ، طرح احداث تاسیسات و شبکه جمع آوری ، انتقال و تصفیه فاضلاب شهر اردکان را از بهمن  سال ۱۳۹۲ آغاز کرده است  و پیش‌بینی می‌شود در صورت همکاری مسئولان و شهروندان اردکان ، در نیمه دوم امسال  به اتمام برسد. برای اجرای این طرح بالغ بر ۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است .
مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو یاد آوری کرد : با بهره برداری از این پروژه حیاتی و مهم در شهرستان اردکان علاوه بر تامین نیاز صنایع از پسابهای خانگی و عدم استفاده مستقیم از سفره های آب زیر زمینی، بخش مازاد آب تصفیه شده برای سایر مصارف شهری و روستایی در اختیار مردم قرار می گیرد و مهمترین تاثیر اجرای این طرح، پیش گیری از آلودگی سفره های آب زیر زمینی بدلیل انتقال و رسوخ آلاینده های زیست محیطی از طریق چاه های فاضلاب خانگی  است .
نوریان در عین حال با اشاره به آمار منتشره از سوی متولیان امور آب در وزارت نیرو گفت : سالا‌نه در کشور ۹۵ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود که ۹۲ درصد آن در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش عمومی و شرب  و تنها ۲ درصد در بخش صنعت استفاده می گردد. بنابر این بهتر است بجای انتقاد های  یک سویه و غیر کارشناسانه، نظر افکار عمومی و شهروندان را در جهت مصرف صحیح آب، چه در بخش کشاورزی و چه بخش خانگی جلب کنیم . نه تحریک آنها علیه صنایع مولد که هر کدام سهم قابل توجهی در اقتصاد و معیشت خانواده ها و رونق کسب و کار در منطقه دارند .

سیصد کیلومتر خط لوله  امسال اجرایی می شود
بر اساس همین گزارش، مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس در گفت و گویی  از انتقال ۱۱۰ میلیون متر مکعب آب به کرمان و یزد با اجرای فاز نخست اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به کرمان خبر داد.
محمد ایلاقی گفت: شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس با سرمایه اولیه ۳۰۰۰ میلیارد ریال که از سوی برخی شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی تامین شده در نظر دارد  همزمان با ایجاد خط انتقال ، عملیات شیرین سازی آب را نیز انجام دهد
ایلاقی افزود : براساس این طرح امکان انتقال سالیانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس بعد از شیرین سازی به فلات مرکز ایران وجود خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس در خصوص آخرین اقدامات انجام شده گفت : پیمانکار این طرح انتخاب شده و عملیات اجرایی فاز اول  به طول ۳۰۰ کیلومتر انشالله از نیمه دوم امسال آغاز می شود .
وی افزود : در فاز یک ۱۵۰ میلیون مترمکعب شیرین سازی آب انجام می شود که ۴۰ میلیون متر مکعب به بندرعباس و ۱۱۰ میلیون متر مکعب نیز به کرمان و یزد منتقل می شود. ایلاقی تصریح کرد: مقدمات خط دوم نیز انجام شده و امیدواریم با همکاری بخش خصوصی استان های کرمان و یزد خط دوم را به سرعت پیش ببریم.
وی ادامه داد: خط اول عمدتا برای صنایع جنوب شرق بوده و ۱۵ تا ۲۰ درصد آن به بخش شرب اختصاص دارد اما خط دوم عمدتا برای آب شرب در نظر گرفته شده است.
 هرچند دولت با چراغ خاموش ولی با جدیت قابل تقدیر در حال انتقال آب به استان یزد می باشد به نظر می رسد در این مسیر در موعد مشخص موفق باشد. بودجه فاز اول که توسط چادرملود اجرا می شود ۳ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت هرچند گفته می شود کل پروژه در فازهای مختلفش ۱۳ هزار میلیارد تومان برای استان سرمایه گذاری می طلبد.تابناک

۹ دیدگاه

  • علیرضا آیت اللهی

    ابدا” توجیه عمرانی – اقتصادی – اجتماعی ندارد .

  • ناشناس

    اگر پروژه بتواند خود اب شیرین نشده را به عمق کویر که حدود ۲۰۰ متر از اب خلیج گود تر است برساند دریاچه عظیمی مابین استان کرمان یزد سمنان قم و کاشان بوجود میاید و بخار حاصله از تابش خورشید به این دریاچه مابین کوههای بندرعباس سیرجان وکرمان شیرکوه یزد سلسله جبال زاگروس و کوههای البرز قرار میگیرد ک بارندگی طبیعی در تمام منطقه امکان پیدا میکند . کویر در سالیان دور گذشته دریاچه بوده است . یاری حمایت شیرمردان را میطبد

  • ناشناس

    انتقال اب به کویر نیازمند کانل و حفاری است و لوله کشی برا ی پر کردن کویر وتبدیل ان به دریاچه عظیم مرکزی ایران با لوله کشی صحیح نیست وهزینه بیهوده است . کانال کشی و سرازیر کردن ااب خلیج با کمک پتانسیل ارتفاع ۲۰۰ متری بدون هزینه پمپاژ به مرکز ایران وداشتن دریاچه عظیم مابین اکثر استانها . خارج از گزینه بارندگی طبیعی که حتما بوجود میاید هر استان مسقلا میتواند از تاسیسا اب شیرین کن نیز استفاده نماید

  • ناشناس

    طرح استفاده کانال از کنار و کف خلیج به سمت میناب و کنار گوههای کرمان اب مسیر خود را پیدا میکند و با مقداری مطالعه مسیر سرازیر شدن اب امکان پذیر است واز هزینه لوله سرفه جویی و عملا کار میبایس بدو ن پمپاژ صورت گیرد وپس از بوجود امدن دریاچه همچنان اب خلیج و دریاچه پیوند همیشگی داشته باشند و همیشه تغذیه اب دریاچه از خلیج باشد وهرگز اب دریاچه کم نشود . ط رح لوله کشی میتواند حرکت کوچکی باشد و برتی لوله فروشها سود داشنه باشد اما طرح اصلی و بزرگ اندیشی نیست و نحایتا لوله کشیدر مراحلی احتیاچ به پمپاژ ومصرف برق عظیم. خواهد داشت و طرح ضعیف و پر هزینه و موقتی خواهد بود .کانال و تونل ابی راه گشای این پروژه عظیم و نجات دهنده میباش

  • مصطفی فارسیجانی

    کانل کشی و تونل زدن از خلیج تاکویر تا بوجود امدن همیشگی دریاچه در مرگز ایران بمراتب عقلانیتر از لوله کشی و پمپاژ است .شاید جهت راهیابی بهترین مسیر وقت صرف شود ام کار اصولی و ابدی صورت میگیرد

  • دکتر حامد رضا م.

    با سلام. پیشنهاد میکنم کمپینی تشکیل دهیم و از انتقال آب دریای عمان به کویر مرکزی ایران واحیای دریاچه های خشک شده حمایت کنیم. بدیهی است که با اجرای کانال کشی و انتقال آب ضمن افزایش شدید بارندگی ها در بخش وسیعی از کشور میتوان از ایجاد اشتغال زایی بینظیر آن در بخش کشتی رانی. شیلات. کشاورزی. صنعت و معدن. آب آشامیدنی وهزاران پروژه ی عظیم دیگر استفاده کرد. با اجرای این طرح عظیم ایران یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان خواهد شد.

  • دکتر حامد رضا م.

    با سلام. پیشنهاد میکنم کمپینی تشکیل دهیم و از انتقال آب دریای عمان به کویر مرکزی ایران واحیای دریاچه های خشک شده حمایت کنیم. بدیهی است که با اجرای کانال کشی و انتقال آب ضمن افزایش شدید بارندگی ها در بخش وسیعی از کشور میتوان از ایجاد اشتغال زایی بینظیر آن در بخش کشتی رانی. شیلات. کشاورزی. صنعت و معدن. آب آشامیدنی وهزاران پروژه ی عظیم دیگر استفاده کرد. با اجرای این طرح عظیم ایران یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان خواهد شد.

  • علی

    این طرحها چندین بار کارشناسی شده.از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست و به محیط زیست بیشتر لطمه میزند.

  • ابوالفضل تقوی

    باسلام بنده پمپ اب کم مصرف بسیارقدرتمندازنوع وکیوم اختراع کردم که برای پروژه آبرسانی یزدبسیارمفید میباشد
    این پمپ قابلیت ۲۰۰ لیتر در ثانیه راداردتلفن تماس شما درسایت نبودخواستم تماس بگیرم این پمپ بادور ۳۰۰دردقیقه یعنی یک دهم پمپهای شناورقادراست میزان آب بیشتری را انتقال دهددرتمام مراحل پروژه میتوانم همکاری چشمگیری داشته باشم