محمدحسن ملک مدنی شهردارسابق تهران:

ثبت جهانی یزد، دنیا را به تحسین وا می دارد

روزنامه بشارت نو در جدیدترین شماره خود در گفت و گویی با محمدحسن ملک مدنی شهردار سابق شهرهای یزد، اصفهان و تهران با تیتر 'ثبت جهانی یزد، دنیا را به تحسین وا می دارد' درباره اهمیت ثبت جهانی بافت تاریخی یزد منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزدر این مطلب که در صفحه ۳ شماره ۹۳۳ این روزنامه انتشار یافته، آمده است : ثبت بافت تاریخی شهر یزد در یونسکو موضوعی است که با پیگیری برخی مسئولین جدی شده است. درحالیکه اقدامات قانونی برای ثبت جهانی از سوی اداره میراث فرهنگی یزد در حال انجام است؛ برخی صداهای مخالف هم بلند است که پیش از این در روزنامه بشارت نو انعکاس یافت، اگرچه این مخالفت ها اندک است اما در راستای رسالت مطبوعاتی این نشریه و ضرورت شفاف سازی موضوع، به دنبال پاسخ به ادعاهایی که این ثبت را به نفع یزد نمی دانند، رفتیم.
محمدحسن ملک مدنی علاوه بر اینکه مدتی به عنوان شهردار یزد فعالیت داشته سوابقی همچون شهرداری، اصفهان و تهران را هم در کارنامه خود داراست؛ وی در گفتگو با خبرنگار بشارت نو از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به شدت دفاع می کند و با تاکید بر اینکه قدر یزد را نمی دانیم، می گوید: شهر یزد را باید هم چون نگینی، حفظ کرد.او معتقد است که بجای پاک کردن صورت مساله باید بافت تاریخی را با استفاده از متخصصین ودانشگاهیان مشکلات آن را حل کرد.
ملک مدنی با تاکید بر قابلیت جهانی شدن شهر یزد، از مظلوم واقع شدن آن می گوید و معتقد است که باید قدر یزد و فرهنگ آن را دانست و آن را به دنیا معرفی کرد؛ چراکه ویژگی های این شهر در زمینه معماری دنیا را به تحسین وا می دارد.
او ویژگی بارز معماری یزد را استفاده حساب شده از مصالح ساختمانی و طراحی، در مقوله های مختلف می داند و می گوید: معرفی بافت تاریخی یزد به دنیا، جهانیان را مات و مبهوت می کند.
او همچنین معتقد است نسل قدیم یزد که یزد بودن را ثروت و اعتبار ملی و حتی بین المللی کرده است، در همین ساختمان های قدیمی رشد کرده و شکل گرفته است و می پرسد: آیا نسلی که در آپارتمان ها و ساختمان های جدید پرورش می یابد، یزدی است؟ آیا این نسل فرهنگ یزدی را دارد؟ او همچنین به ارزشمندی بافت تاریخی در کشورهای پیشرفته اشاره می کند و می گوید: باید در کشور ما هم بافت تاریخی ارزشمندترین نقطه شهر باشد.
مشروح گفتگوی بشارت نو با وی را در ادامه می خوانید:
شهردار اسبق یزد، اصفهان و تهران، بافت تاریخی یزد را حاصل تجربه بشری در حوزه معماری دانست و گفت: در ثبت بافت تاریخی یزد اقدام بجا و مناسبی انجام شده است تا این میراث بشری در حوزه معماری، ثبت جهانی شود.
محمدحسن ملک مدنی پیرامون ویژگی های شهر یزد اظهار داشت: سالیان سال مردم و نسلهای مختلف با کسب تجربه های مختلف توانستند با طبیعت کنار بیایند و یک مکان را برای زندگی تدارک ببینند. ویژگی شهر یزد استفاده بسیار بجا و حساب شده از مصالح ساختمانی و طراحی در مقوله های مختلف است.در واقع اجداد ما به بهترین شکل امکاناتی فراهم کردند و این سرمایه را برای ما به جا گذاشتند.
وی ادامه داد: امروزه با تکنولوژی های جدید موفق شدند با استفاده از تجربه قنات و زیرزمین های شهر یزد گرمایش و سرمایش ایجاد کنند؛ در صورتی که این تجربه قرن ها پیش با بکارگیری زیرزمین ها در یزد مورد استفاده قرار گرفته بود.

** قدر یزد را نمی دانیم
ملک مدنی با بیان اینکه اگرچه یزد قابلیت جهانی شدن دارد اما مظلوم واقع شده است، عنوان داشت: ما قدر معماری و ویژگی های شهر یزد را نمی دانیم و نمی دانیم چه گوهری داریم. متأسفانه برخی کشورها که نه هویت دارند و نه ویژگی قابل توجه، سالانه میلیون ها توریست جذب می کنند؛ ولی ما قدر یزد را نمی دانیم و هنوز آن را به جهان معرفی نکرده ایم؛ امکانات توریستی مناسبی برای آن تدارک ندیده ایم و قدر این نعمت را که یادگار گذشتگان است، ندانسته ایم.

** احیای دوباره صنایع دستی یزد
شهردار اسبق تهران پیرامون ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، گفت: باید با چنگ و دندان و همچنین با استفاده از نیروهای متخصص و دانشگاهیان و علاقه مندان، میراث تاریخی یزد را حفظ کنیم و به دنیا معرفی کنیم؛ چرا که با آمدن گردشگر به یزد، بسیاری از صنایع دستی فراموش شده یزد دوباره احیا خواهد شد و رونق پیدا خواهد کرد.
ملک مدنی با بیان اینکه باید قدر یزد و فرهنگ یزد را بدانیم و آن را به دنیا معرفی کنیم، تصریح کرد: ویژگی های شهر یزد در زمینه معماری، دنیا را به تحسین وا می دارد که چگونه از خاک و آب و باد و به دست هنرمندان و معماران یزد، این بناهای تاریخی ساخته شده و به یادگار گذاشته شده اند.

** بناهای تاریخی، شناسنامه و ثروت یزد
شهردار اسبق یزد بناهای تاریخی یزد را شناسنامه، ثروت و تاریخ یزد دانست و افزود: هرچقدر دانشگاه ها و علاقه مندان بتوانند در جهت جهانی شدن یزد گام بردارند، خدمت بسیار مثبتی برای این شهر انجام داده اند.
ملک مدنی با تاکید بر در معرض آسیب بودن یزد خاطرنشان ساخت: اگر قبلاً به فکر افتاده بودیم صدمه های وارد شده به شهر همچون آسیب های وارد شده به بافت تاریخی، گسترش بی رویه شهر یزد و یا ساخت خیابان هایی که بافت تاریخی شهر را از بین برد، اتفاق نمی افتاد.

** چرا در جهت بی هویتی یزد حرکت می کنیم؟
وی با طرح این سؤال که شهر یزد معماری و هویت داشته، چرا در جهت بی هویتی شهرمان قدم برمی داریم؟، افزود: باید شهر یزد را همچون نگینی بسیار ارزشمند حفظ کرد؛ نظارتهای بین المللی و مداخله یونسکو باعث می شود که جایگاه و منزلت این شهر بیشتر شود، لذا باید در این جهت گام برداریم.
شهردار اسبق یزد در ادامه پیرامون تخریب بخش هایی از بافت تاریخی و راه حل آن بیان کرد: خیابان هایی که در یزد بدون مطالعه و حساب و کتاب به وجود آمد، تعداد بسیار زیادی از ساختمان های ارزشمند را تخریب و بافت تاریخی را از هم متلاشی کرد؛ در حالیکه این ساخت و ساز ها، راه حل علمی داشت. ما حق نداریم با یزد و معماری یزد سلیقه ای برخورد کنیم. هر قدم و حرکتی که می خواهد انجام شود باید با حضور متخصصین، دانشگاهیان و ادارات مربوطه انجام شود.

** ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، دنیا را مات و مبهوت می کند
وی با بیان اینکه معرفی بافت تاریخی یزد به جهانیان، اهل فن را مات و مبهوت می کند، اضافه کرد: باغ دولت آباد و یا آب انبار ۶ بادگیری در دنیا قابل مطرح شدن هستند و این میراث ساده بدست نیامده است. هرچقد در جهت ارتقاء و استحکام بخشی روابط ساخت و ساز و نظارت های بیشتر تلاش کنیم، می توانیم به آیندگان بگوییم ما وظیفه خود را انجام داده ایم.
ملک مدنی با بیان اینکه باید به یزد با نگاه علمی نگریست، اظهار داشت: هیچ اقدامی نباید بدون مطالعه، کارشناسی و حساب و کتاب دقیق انجام شود. یزدی ها آبروی بین المللی دارند و این ثروت کمی نیست؛ ما افتخار می کنیم که یزدی هستیم.

** ارزشمندترین نقطه شهر یزد، بافت تاریخی آن است
وی با طرح این سؤال که آیا توسعه بی رویه شهر و ساخت مجموعه آپارتمان ها با درنظر گرفتن فرهنگ یزدی انجام می شود؟، گفت: بی توجهی نسبت به بافت تاریخی یزد و تبدیل یزد به شهری شبیه شهرهای دیگر، خدمتی به یزد نمی کند.
او با تاکید بر اینکه ارزشمندترین نقطه شهر باید بافت تاریخی آن باشد؛ اظهار داشت: این بافت تاریخی، هویت ماست؛ در حالی که این روزها در یزد ساختمان های بلند زیادی ساخته شده است اما این زیرزمین ها، پله ها، ساباط ها، آب انبار ها و خشت و گِل شهر است که قابل ارائه به دنیاست. باید قدر یزد را بدانیم، آن را بشناسیم و به دنیا نیز بشناسانیم.
شهردار اسبق تهران در پاسخ به سؤالی پیرامون راه حل جلوگیری از مهاجرت یزدی ها از بافت تاریخی و جایگزین شدن اتباع بیگانه، گفت: در صورتی که به بافت تاریخی توجه شود بناهای تاریخی آن، متناسب با همین دوره قابل استفاده هستند اما تاکنون کاری انجام نشده و به برخی قسمت های بافت های تاریخی به عنوان مخروبه نگاه شده است؛
ملک مدنی ادامه داد: البته سلایق مختلفی وجود دارد ولی این تجربه بین المللی است. این بافت ها ارزش دارد ولی مسئولین شهر به خصوص شهرداری و میراث فرهنگی باید اقداماتی انجام دهند و امکانات جدید برای بافت تاریخی را متناسب با شرایط جدید فراهم کنند.

** فقط به دنبال خیابان سازی هستیم
وی در ادامه گفت: باید عزم و اراده ای ایجاد شود و منزلت شهر یزد را بشناسیم و قدر بدانیم؛ راه حل های مشکلات زندگی در بافت قدیم در کشورهای مختلف تجربه شده است؛ چرا باید اتباع خارجی در بافت قدیمی شهر یزد خانه بخرند، تجهیز کنند و لذت زندگی در آن را ببرند؟ چرا زندگی در بافت قدیم به نسل جدید معرفی نمی شود؟ این موضوع مثل یک ویروس است که شهر یزد را تحت تأثیر قرارداده، همه تلاشمان بر این است که در سطح شهر خیابان ایجاد کنیم و با ماشین در آن رفت و آمد کنیم؛ در صورتی که ماشین برای زندگی است نه زندگی برای ماشین.
ملک مدنی در پایان تأکید کرد: یزد باید جهانی شود و امکانات لازم در آن فراهم شود؛ باید گردشگران خارجی و داخلی را به یزد بکشانیم؛ شهر یزد تاکنون قربانی شده است اما باید آن را به دنیا بشناسانیم.ایرنا

۱ دیدگاه

  • شهروند

    اقای ملک مدنی کاش دوباره به شهرداری یزد می امدند کارنامه درخشان ایشان در اصفهان نشان دهنده مدیریت و دید عال ایشانهست.