استقلال مالی دختران یزدی و دوری از ازدواج

خطر بالا رفتن سن ازدواج در استان یزد

دور شدن جوانان از مقوله ازدواج، زنگ خطر بالا رفتن سن ازدواج را به صدا درآورده است که پیامدی جز افزایش آسیب‌های اجتماعی به همراه نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزازدواج جوانان، امروز مهم‌ترین مساله خانواده‌ها و جامعه است، جوانان گذشته راحت‌تر با مقوله ازدواج کنار می‌آمدند، چرا که زندگی‌ها بسیار ساده و سنتی شروع می‌شدند.
روزنامه همشهری نوشت:تغییر نگرش جامعه، تغییر سبک زندگی، بالا رفتن سطح توقع جامعه، چشم و هم‌چشمی‌ها و مسائلی مانند آن، همگی دست به دست هم داده‌اند تا جوانان را از ازدواج  دورتر کنند.
این وضعیت سن ازدواج را در استان و کشور بسیار بالا برده است، به طوری که کارشناسان از آن به عنوان یک زنگ خطر برای جامعه یاد می‌کنند، چرا که به عقیده آنها، تاخیر در ازدواج، مهم‌ترین دلیل رشد آسیب‌های اجتماعی است.

استقلال مالی دختران و دوری از ازدواج
یک شهروند یزدی می‌گوید: جوانان امروزی تا پایان تحصیلات دانشگاهی ازدواج نمی‌کنند و برخی دختران بعد از تحصیل و شاغل شدن، توقع بالاتری دارند درحالی که ممکن است خواستگار آنها نتواند تمام شرایط مورد درخواستشان را پوشش دهد؛ بنابراین برخی از این دختران به دلیل استقلال اقتصادی تن به ازدواج نمی‌دهند.
«رضا ذاکری‌یزدی» می‌افزاید: احساس بی‌نیازی به شوهر، اشتیاق به ازدواج و آغاز زندگی مشترک را در بین دختران کاهش داده است؛ اما باید بدانیم این موضوع تبعات بدی دارد. وی همچنین با اشاره به افزایش تمایل جوانان استان به زندگی مجردی ادامه می‌دهد: این وضعیت با فرهنگ اصیل مردم یزد در تضاد است و در تربیت نسل‌های آینده تاثیر بسزایی خواهد گذاشت و فرهنگ استان را تغییر خواهد داد.

عوامل دور شدن جوانان از ازدواج
یک دانشجوی جوان یزدی می‌گوید: مشکل اصلی جوانان برای ازدواج، نداشتن شرایط مالی و کار برای ازدواج است؛ چرا که بیشتر جوانان تا پیدا کردن یک شغل مناسب پا به سن گذاشته و برای ازدواج با مشکل مواجه می‌شوند. «علیرضا شاه‌حسینی» می‌افزاید: خانواده‌ها، با انتخاب جوانان برای ازدواج، همراهی نمی‌کنند؛ چرا که دیدگاه‌های سنتی باعث می‌شود که حساسیت‌های زیادی در انتخاب همسر وجود داشته باشد و این موضوع، مشکلات ازدواج را دوچندان می‌کند.

بی‌توجهی مسئولان و تجمل‌گرایی
یک بانوی یزدی اما به نقش مسئولان در امر ازدواج تاکید می‌کند و می‌افزاید: مسئولان باید شرایط ازدواج آسان را برای جوانان فراهم کنند؛ چرا که بیکاری و نداشتن مسکن، شرایط تشکیل زندگی مشترک را از جوانان گرفته است. «سیدالسادات میررکنی» با اشاره به هزینه‌های سنگین شروع یک زندگی ساده می‌افزاید: بسیاری از جوانان حتی توانایی آغاز زندگی مشترک در ساده‌ترین حالت ممکن را هم ندارند و از همین رو سن ازدواج بالا رفته است.

نبود تعریف درست از عشق و رابطه سالم در بین جوانان
یک دختر یزدی هم با اشاره به نبود تعریف درستی از عشق و رابطه سالم در بین جوانان می‌گوید: در گذشته، ازدواج جوانان با نظارت خانواده‌ها انجام می‌شد اما با تغییر فرهنگ، شاهد افزایش روابط دختر و پسر در محیط جامعه هستیم.
«هانیه زارع» می‌افزاید: با توجه به نبود تعریف مشخص از عشق و یک رابطه سالم، بسیاری از این ارتباط‌ها به ازدواج ختم نمی‌شود، بلکه تمایل به تجردگرایی را نیز در بین جوانان رواج می‌دهد. وی با اشاره به درگیری جوانان با مسائل حاشیه‌ای و به دنبال آن فرسودگی روانی می‌افزاید: این وضعیت باعث ایجاد احساس بی اعتمادی دختران نسبت به پسران و برعکس شده است؛ از این رو تمایل به ازدواج در بین جوانان رو به کاهش است.

دلایل تاخیر در ازدواج
یک مدرس دانشگاه و جامعه‌شناس می‌گوید: بالا رفتن سن ازدواج در بین جوانان، دلایل مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به مشکلات اقتصادی، بیکاری، بالا رفتن سطح توقعات، زندگی مدرن و… اشاره کرد.
«جواد داوودی» می‌افزاید: هر چه ازدواج دشوارتر می‌شود، به تدریج حس دوری نسبت به ازدواج در بین جوانانی ایجاد می‌شود که در سن ازدواج قرار گرفته‌اند.
وی ادامه می‌دهد: ذهن جوانان امروزی همواره درگیر سوالاتی است که منجر به بروز کنش‌هایی می‌شود که عرصه ازدواج را برای آنها تنگ‌تر می‌کند.
این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه خانواده‌های امروزی فرزندان مستقلی تربیت نمی‌کنند، می‌افزاید: به این ترتیب فرصت آزمون و خطا در جامعه از جوانان سلب می‌شود که  اضطراب جوان در رویارویی با فصل مهم زندگی یعنی ازدواج را به دنبال دارد.

راهکارهای رهایی از معضل
این مدرس دانشگاه تاکید می‌کند: خانواده‌ها باید در زمان مناسب، فرزندان خود را به ازدواج سوق دهد و نیز در این زمینه از آنها حمایت کنند.
وی ادامه می‌دهد: باید دیدگاه جوانان به شروع زندگی ایده‌آل را که خواهان شروع زندگی مشترک در بهترین شرایط هستند، تغییر داد.
داوودی می‌افزاید: الگو قرار دادن ائمه اطهار(ع)، تبلیغ زندگی ساده و موفق بعضی خانواده‌ها، روی آوردن به زندگی بومی و فرهنگ اصیل ایرانی از راهکارهایی است که می‌تواند دیدگاه جوانان را به ازدواج تغییر دهد.

۱ دیدگاه

  • مهدی

    راه حلاتون خیلی مسخرس…ببینید شما نمیتونید هیچ تغییری در تفکر توده ها به وجود بیارید…هر تفکر، سنت، مذهب و دینی، زمان و تارخ مصرفی داره…تفکرات شمام داره به موزه تاریخ می‌پیونده…نکنه شما به داستانایی که خودتون میبافین ایمان دارین.