معاون فرهنگی و امور جوانان استان یزد خبر داد:

افزایش نرخ طلاق و کاهش ازدواج در استان یزد

طی دولت دهم بسیاری از سمن‌ها کنار گذاشته و طرد شدند؛ به گونه‌ای که تعداد آنها از 142 سمن به 29 سمن کاهش یافت ولی در 6 ماه اخیر توانسته‌ایم حدود 8 سمن را احیا کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمعاون فرهنگی و امور جوانان استان یزد احیای سازمان‌های مردم نهاد جوانان را از برنامه‌های معاونت فرهنگی و امور جوانان استان یزد برشمرد و گفت: طی دولت دهم بسیاری از سمن‌ها کنار گذاشته و طرد شدند؛ به گونه‌ای که تعداد آنها از ۱۴۲ سمن به ۲۹ سمن کاهش یافت ولی در ۶ ماه اخیر توانسته‌ایم حدود ۸ سمن را احیا کنیم.

 

فریبا مازارزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: جوانان استان یزد مشکلات متعددی دارند. براساس یافته‌های پژوهش «شادکامی مردم ایران و عوامل موثر بر آن»، جوانان یزدی با ۳.۱۲ درصد میانگین امتیاز شادکامی آنان از همه استان‌های کشور کمتر است؛ البته این آمار چندان ملاک عمل ما نیست. از دیگر مشکل جوانان یزدی به کمبود امکانات برای گذران اوقات فراغت می‌توان اشاره کرد.

وی با اشاره به اهداف برنامه‌های معاونت فرهنگی و امور جوانان یزد گفت: سه راه‌حل را در نظر گرفته‌ایم که شامل اعتلای فکری، استفاده از توانایی‌های جوانان و شناسایی توانایی‌های دستگاه‌های اجرایی و انعقاد و اجرای تفاهمنامه با آنان می‌شود. به عنوان نمونه تاکنون تفاهمنامه‌هایی را با کمیته حضرت امام (ره) و سازمان حفاظت محیط زیست امضاء کرده‌ایم و قصد داریم این کار را ادامه دهیم.

مازارزاده اضافه کرد: سمن‌های جوانان در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری، اعتقادی و مذهبی در استان یزد فعالیت می‌کنند که تعداد سمن‌های اعتقادی و مذهبی بیشتر است؛ اما در زمینه‌هایی مانند ازدواج، خانواده و آسیب‌های اجتماعی سازمان مردم نهاد جوانان نداریم و احیای این سمن‌ها در اولویت‌ ماست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به عنوان مدیر زن با مشکلاتی در زمینه فعالیت مدیریتی در یک استان سنتی مانند یزد مواجه هستید، گفت: مدیران زن زیادی در استان یزد فعالیت می‌کنند و حتی برخی مشاوران فرماندار یزد، زن هستند. بنابراین جنسیت برای من مشکلی در یزد به وجود نیاورده است.

معاون فرهنگی و امور جوانان استان یزد درباره اقدامات انجام شده در زمینه افزایش ازدواج و کاهش طلاق در استان یزد گفت: براساس آمار ارائه شده از سازمان ثبت احوال یزد، آمار طلاق در این استان افزایش و آمار ازدواج کاهش یافته است. براساس این آمار میانگین سن ازدواج مردان ۲۷ سال و زنان ۲۲ سال و میانگین سن طلاق مردان ۳۴ سال و زنان ۳۰ سال است.

معاون فرهنگی و امور جوانان استان یزد اضافه کرد: ۲۰ درصد از طلاق در کمتر از یک سال و یک سال و اندی از زندگی مشترک و ۴۴ درصد از طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی مشترک رخ می‌دهد. علت طلاق‌ها دخالت اطرافیان، بی‌علاقگی زوجین، اعتیاد شوهر و خشونت ذکر شده است.

۲ دیدگاه

  • ناشناس

    اعتیاد شوهر یا اعتیاد همسر(زن یا شوهر) ؟؟؟؟؟؟!

  • ناشناس

    وقتی میتوانند ازدواج کنند که کار داشته باشند با این تورم بالا بتوانند درامد خوبی داشته باشند تا بتوانند خونه بگیرند وسایل زندگی از همه مهمتر شکمشونا سیر کنند همین طور رو هوا ازدواج کنند اخه منطق هم چیز خوبیه