زیرمیزی گرفتن پزشکان یزدی!!!

no-thumbs

پدیده شوم زیرمیزی سالهاست که مردم و علی الخصوص بیماران را رنج می‌دهد و مسئولان حوزه سلامت نیز با تأیید این مشکلات، راه‌حل برون‌رفت از آن را عادلانه کردن تعرفه‌ها و تقویت نظارت‌ها عنوان می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از بشارت نو،این در حالی است که گرفتن زیرمیزی توسط پزشکان طبق قانون تعزیرات حکومتی، جرم محسوب می شود و طبق قانون باید متخلف با مجازات هایی مثل جریمه نقدی تا ۱۰ برابر مبلغ زیرمیزی و حتی باطل شدن پروانه فعالیت مواجه شوند.

با این حال چند وقتی است موضوع درآمدهای میلیاردی برخی پزشکان نیز مطرح شده است. زیرمیزی های پزشکان متخلف ماهانه به مبالغ میلیاردی نیز می رسد؛ اما مردم به دلیل ناآگاهی و یا اجبار، اقدام به پرداخت آن می کنند.

 چندی پیش نماینده مردم لاهیجان در مجلس  در گفتگو با تسنیم مطرح کرد: "در سطح کشور ۳۰۰پزشک وجود دارد که هرکدام از آنها ماهیانه یک میلیارد تومان درآمد دارند که بخشی از این درآمدها از دریافت زیرمیزی بدست می آید که این گروه از پزشکان در بیمارستان‌های خصوصی و همچنین با انجام عمل‌های جراحی متعدد به چنین درآمدهایی دست پیدا می‌کنند".

از طرفی مشاهده می شود برخی مسئولین مدعی نبود قانون در مورد گرفتن زیرمیزی از سوی پزشکان بخش خصوصی می شوند. اما با توجه به شیوع زیرمیزی و رشوه در بین برخی پزشکان، این موضوع معضلی شده که وزیر بهداشت نیز در مواردی برخورد جدی با چنین پزشکانی را مطرح کرده است.

 خبرنگار روزنامه بشارت نو پیرامون موضوع رشوه‌گیری پزشکان متخلف، گفتگویی با حامد دهقان کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی داشت.او معتقد است زیرمیزی علاوه بر اینکه به خودی خود جرم محسوب می شود، به عنوان پرداخت رشوه در بخش خصوصی هم محسوب می شود.او در گفتگو با خبرنگار بشارت نو گفت: دریافت زیرمیزی توسط پزشکان، علاوه بر اینکه توسط تعزیرات حکومتی قابل پیگرد است و می تواند مجازات لغو پروانه فعالیت پزشک متخلف را به دنبال داشته باشد، قابل پیگرد در مراجع قضایی نیز است.

کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی پیرامون رشوه‌گیری در بخش های خصوصی گفت: بعضاً مسئولین مجازات رشوه را فقط برای ماموران و مستخدمان دولت در نظر می گیرند، که این باعث شده کارکنان بخش های غیردولتی و خصوصی به عنوان رشوه‌گیر قابل تعقیب در مراجع جزایی نباشند.

حامد دهقان با عنوان اینکه برابر ماده ۲۱ کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد، رشوه در بخش خصوصی پیش بینی شده است، بیان کرد: علاوه بر جرم بودن رشوه در بخش های دولتی، دریافت رشوه در بخش غیردولتی و خصوصی نیز قابل پیگیری است و برابر قانون یادشده جرم محسوب می شود.

این کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، برابر با ماده ۲۱ کنوانسیون مبارزه با فساد و رشوه، پیشنهاد و یا پذیرش رشوه را جرمی مطلق دانست و گفت: نیازی به توافق رشوه دهنده و رشوه گیرنده نیست و رفتار یک جانبه هریک از طرفین برای تحقق جرم رشوه کافی است. حتی وعده پیشنهاد مال بدون اینکه از طرف رشوه گیرنده دریافت شود نیز رشوه محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد.

دهقان ادامه داد: قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد در تاریخ ۲۱ خرداد ماه ۱۳۸۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در تاریخ ۲۰ مهر ماه ۱۳۸۷ در اجرای اصل ۱۱۲ قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون یادشده را موافق با مصلحت نظام تشخیص داد و هم اکنون لازم الاجراست. همچنین بنا بر ماده ۹ قانون مدنی مقررات عهودی که ایران نیز به آن ملحق شده، این قانون در حکم قانون داخلی محسوب می شود و لازم الاجراست.

وی در ادامه درخصوص دریافت زیرمیزی توسط پزشکان بیان کرد: علاوه بر مجازات عنوان شده، دریافت زیرمیزی از سوی پزشکان در بخش های دولتی و غیردولتی برابر ماده ۴ قانون تعزیرات حکومتی در امور بهداشتی و درمانی مصوب ۲۳/۱۲/۱۳۶۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام، جرم بوده و فرد مجرم به تعداد دفعات از جریمه نقدی به میزان ۲ تا ۱۰ برابر اضافه دریافتی و لغو پروانه تأسیس، محکوم می شود که این موضوع در صلاحیت شعبه تعزیرات حکومتی است.

جریمه نقدی پزشکان متخلف

رییس سازمان نظام پزشکی یزد پیرامون چگونگی برخورد با پزشکانی که زیرمیزی می گیرند، گفت: در صورتی که شکایتی علیه یک پزشک مطرح شود، پرونده آن در تعزیرات پزشکی بررسی می شود و اگر گرفتن زیرمیزی توسط پزشک ثابت شد، برای برخورد قانونی به تعزیرات حکومتی معرفی می شود.
علی محمد سادات اخوی در گفتگو با خبرنگار بشارت نو، ادامه داد: پس از ارجاع پرونده تخلف به تعزیرات حکومتی، مجازات های لازم برای پزشک متخلف اعمال می شود، بدین شکل که  پول زیرمیزی را از پزشک پس گرفته می شود و ۲ برابر مبلغ موردنظر جریمه می شود.

وی در پاسخ به این سؤال که مردم چگونه می توانند از پزشکان متخلف شکایت کنند، گفت: افراد شاکی می توانند به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و همچنین نظام پزشکی مراجعه کنند.

در صورتی که نظام پزشکی به عنوان مدعی العموم متوجه گرفتن زیرمیزی یا رشوه توسط یک پزشک شود، مورد بررسی قرار گرفته و اگر ثابت شود با وی برخورد خواهد شد.

سامانه ۱۶۹۰ برای شکایت از پزشکان متخلف

وی هم چنین از وجود سامانه ای برای ثبت شکایت از پزشکان متخلف، خبر داد و گفت: سامانه تلفنی ۱۶۹۰ که زیرنظر وزارت بهداشت است، اماده دریافت شکایات شهروندان پیرامون زیرمیزی گرفتن پزشکان است که وزارت بهداشت نیز شکایت را به سازمان نظام پزشکی ارجاع می دهد.

سادات اخوی پیرامون نظارت بر پزشکان از سوی سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: در صورتی که گزارشی درمورد زیرمیزی گرفتن یکی از پزشکان به سازمان  نظام پزشکی برسد، این سازمان برای بررسی موضوع، افرادی را به  عنوان بیمار به مطب پزشک موردنظر می فرستد؛ در صورتی که پزشک، درخواست زیرمیزی کند با وی برخوردهای لازم انجام می شود.

وی در مورد شکایات انجام شده در یزد از پزشکان، گفت: تعداد شکایات معمولا زیاد است اما بسیاری از آن ها پس از بررسی، ثابت نمی شود. برای مثال برخی از این شکایات، مربوط به اطلاع نداشتن شهروندان از تعرفه های جدید پزشکان است که با تعرفه های جدید،  هزینه برخی خدمات پزشکی افزایش یافته اما شهروندان اطلاع ندارند و مبالغ جدید را به پای زیرمیزی می گذارند.

او ادامه داد: در مجموع طی حدودا ۷ ماه گذشته، ۵ یا ۶ مورد شکایت از پزشکان یزد در سامانه ثبت شده که در نهایت به محکومیت پزشکان منجر شده است.

۱ دیدگاه