شایعه ای عجیب

ابتلای ماهی‌های یزدی به ایدز

با توجه به پرورش قزل آلای رنگین کمان در محیط‎‎های محصور و نیز دوره پرورش کوتاه شش ماهه، تاکنون مواردی در خصوص شیوع بیماری "وی. اچ. اس" مشاهده نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز‌مدیر شیلات استان یزد گفت: با توجه به پرورش قزل آلای رنگین کمان در محیط‎‎های محصور و نیز دوره پرورش کوتاه شش ماهه، تاکنون مواردی در خصوص شیوع بیماری "وی. اچ. اس" مشاهده نشده است.

به نقل از ایسنا،  "محمد مهدی شطرنجی" در این باره تصریح کرد: بیماری سپتی سمی هموراژیک ویروسی(VHS) در ماهیان قزل آلای رنگین کمان با اندازه انگشت قد (۵ تا ۸ سانتی متر) تا اندازه بازاری (۳۰۰ گرم) شیوع یافته و عمدتاً در آب‎‎های با دمای زیر هشت درجه سانتی گراد ظاهر می‎‎شود.


وی افزود: مشاهده رنگ تیره در ماهیان مبتلا، چشم‎‎های بیرون زده، خونریزی بر روی آبشش‎‎ها و قاعده باله سینه‌ای از علایم این بیماری در شکل حاد است.

به گفته این مسئول، تلفات شدید در بین ماهیان مبتلا و نیز امکان شیوع بیماری به طرق مختلف (از قبیل ماهیان آلوده، پرندگان ماهیخوار، وسایل و ابزار کارگاه‎‎ها و غیره) این عارضه را به یک بیماری اخطار دهنده در اداره بین المللی همه‎‎گیری بیماری های دامی تبدیل ساخته است.

شطرنجی گفت: هر چند این بیماری از انواع بیماری‌های مشترک با انسان نبوده ولی به منظور جلوگیری از زیان اقتصادی و وقوع تلفات در ماهیان پرورشی، تهیه بچه ماهی سالم از مراکز تکثیر دارای گواهی سلامت دامپزشکی از الزامات بوده و در دستور کار این مدیریت است.

‌مدیر شیلات استان همچنین گفت: هرچند عمده تلفات ناشی از VHS، در مراکز پرورش استان‎‎های چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان و همدان مشاهده شده اما با توجه به شایعات ایجاد شده در خصوص شیوع این بیماری در بین ماهی‎‎های قزل آلای استان، لازم است تا آبزی‎‎پروران علاوه بر گزارش هرگونه تلفات در بین ماهیان پرورشی خود به نزدیکترین اداره دامپزشکی، به طور جدی از خرید تخم‎‎های چشم زده، بچه ماهی، غذا و سایر نهاده‎‎های شیلاتی از مراکز غیرمجاز خودداری و نسبت به ارتقای ساختار بهداشتی مزارع پرورشی خود زیرنظر مراجع ذی‌صلاح دامپزشکی و مدیریت شیلات اقدام کنند.

وی یادآور شد: سازمان دامپزشکی کشور به کمک سازمان شیلات ایران و اتحادیه‌های سراسری پرورش دهندگان ماهیان سردآبی، برنامه کنترل و پیشگیری بیماری را مدون و اقدامات لازم را به عمل آورده‌اند.

۱ دیدگاه

  • مهرزاد شفیعی

    سلام
    لطفا قبل از درج خبر از مسولین و کارشناسان امر سوال و پیگیری بفرمایید!ایدز HIV می باشد نه VHS! مردم ماعادت دارند اغلب به خواندن تیتر خبر اکتفا کنند لذا با طرح چنین مواردی به بازار تولید آبزی صدمه وارد می شود!نمونه بارز آن ماهی تیلاپیا است که خبرگزاری ها طوری وانمود کردند که ماهی مشکل بهداشتی دارد در صورتی که مصرف آن برای انسان هیچ ضرری نداشته و صرفا رقیب ماهان بومی کشور هست!موفق باشید