بقعه شیخ کله پریده بنایی بازمانده از دوران ایلخانیان در خاتم

سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاتم از پاربرجا بودن بنای تاریخی بقعه شیخ کله پریده چاهک، بازمانده از عهد ایلخانی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل ایسنا"حمید مشتاقیان" گفت: این بنا در یک محوطه باستانی مهم در یک گورستان قدیمی در روستای چاهک از توابع شهر هرات در استان یزد واقع شده است.

وی مهمترین ویژگی‌های این بقعه را ارتفاع زیاد بنا دانست که به هشت متر می‌رسد و از شکوه آن در دوران آبادانی‌اش حکایت دارد.

مشتاقیان افزود: قدمت این بنای تاریخی با توجه به نوع مصالح و سبک معماری، گنبدسازی و نوع تزیینات داخلی به دوره ایلخانی بازمی‌گردد.

وی از ویژگی‌های معماری دوران ایلخانی را پلان مربع شکل عنوان کرد که با استفاده از گوشه‌سازی فضای مربع شکل به هشت ضلعی و از آنجا به دایره تبدیل شده است.

وی همچنین درونگرا بودن بنا، تقارن در فضاها، وجود دو در ورودی اصلی و فرعی به ترتیب در ضلع شمال غربی و در جبهه جنوبی قرار گرفته است، وجود محراب، تزیینات گچی و صفه‌های الحاقی را از دیگر ویژگی‌های خاص این بقعه تاریخی خواند.

این مقام مسئول تصریح کرد: این بنا احتمالاً در گذشته مکانی برای تجمع دراویش، چله‌نشین‌ها و غیره بوده است که بعدها به آرامگاه بانی خود تبدیل شده است و اکنون به عنوان یکی از بناهای خشتی دوران اسلامی منطقه هرات و مروست محسوب می‌شود که پس از گذشتن چندین سده، هنوز پابرجاست.

۱ دیدگاه