رئیس پلیس آگاهی استان یزد در گفتگویی مطرح کرد:

سهم غیر یزدی ها در جرم های یزد

همه ماجرا از ادعای یک مقام قضایی آغاز شد. زمانی که استان یزد جزو سه استان جرم خیز کشور معرفی شد. خبری که انعکاسش تعجب همگان را برانگیخت. تا پیش از این مسئولان از پایین بودن رتبه یزد در لیست جرائم کشور خبر می دادند و به ناگهان ورق برگشته بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از هفته نامه پرگار  همه ماجرا از ادعای یک مقام قضایی آغاز شد. زمانی که استان یزد جزو سه استان جرم خیز کشور معرفی شد. خبری که انعکاسش تعجب همگان را برانگیخت. تا پیش از این مسئولان از پایین بودن رتبه یزد در لیست جرائم کشور خبر می دادند و به ناگهان ورق برگشته بود. 

اولین مقام رسمی که واکنش شدیدی داشت، تابش نماینده اردکان در مجلس بود که این آمار را غیرواقعی خواند و آن را حاصل یک اشتباه محاسباتی دانست.
تابش بر جایگاه اخلاق و گذشت در جامعه تاکید کرده بود و به صراحت اعلام کرد: استان یزد جزو کم جرم ترین استان های کشور است.
مسئولان دیگر نیز هر یک به نوبه خود کوشیدند اعتراض خود را اعلام کنند و سرانجام مسئولان دادگستری استان نیز در یک نشست خبری که البته همه رسانه ها دعوت نشده بودند، بر نادرستی این آمار تاکید کرد.
مقوله جرم و مجرم  در هر منطقه و شهری که باشد تاثیرات قابل توجهی بر وجهه و اعتبار تک تک شهروندان ان جامعه خواهد گذاشت. استان یزد نیز از این قائده مستثنی نیست. اولین نهادی که به صورت مستقیم با جرائم سر و کار دارد، پلیس آگاهی است.
بهانه گفتگو با رئیس پلیس آگاهی استان یزد نیز همین آمار الکی یزد جرم خیز بود. رئیس پلیس آگاهی استان یزد معتقد است: استان در گروه سوم کم جرم ترین استان های کشور قرارگرفته است.
سرهنگ علی رضا خالقی اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود، بنا به تناسب و در نظرگرفتن جمعیت و جغرافیای استان، یزد کمترین جرم را در کشور دارد.
این مقام انتظامی در پاسخ به این سوال که جرم جیست و مجرم چه کسی است، گفت: هر فعل یا ترک فعلی که به موجب قانون، برای آن مجازات تعیین شده باشد، جرم تلّقی می کنیم.
رئیس پلیس آگاهی استان یزد با اشاره به نقش غیر یزدی ها در جرائم استان گفت: محل تولد نیمی از زندانیان استان، استان های دیگر یا به قولی غیر بومی این استان است. حدود ۱۴ درصد از زندانیان استان یزد در سال ۱۳۹۳، از نظر ملّیت غیر ایرانی بوده اند که اکثریت آنها شامل افغانی های ساکن استان می شود.
سرهنگ خالقی ی درباره ی رتبه بندی جرائم در استان گفت: بالاترین آمار پرونده های ورودی به پلیس آگاهی، مربوط به سرقت است که بیش از ۸۰ درصد کل پرونده های موجود را تشکیل می دهد.
وی ادامه داد: از این تعداد سرقت، حدود ۴۱ درصد مربوط به سرقت موتورسیکلت در سه ماهه اول سال ۱۳۹۴ بوده است. بعد از آن، سرقت وسایل داخل خودرو و قطعات آن با ۲۲ درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. 
این مقام انتظامی  درباره ی سرقت های دیگر گفت: سرقت از اماکن خصوصی حدود ۲۰ درصد است و پس از آن سرقت از منازل قرار دارد که حدود ۱۲ درصد از کل سرقت ها را تشکیل می دهد.
رئیس پلیس آگاهی استان یزد تأکید کرد: بعد از سرقت، جعل و کلاهبرداری بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است که حدود ۱۵ درصد از کل جرم ها را شامل می شود و پس از آن جرائم جنایی و اقتصادی قرار دارند که شامل ۵ درصد جرائم است.
وی کاهش جرائم در سه ماهه اول امسال را نسبت به مشابه پارسال امیدوار کننده دانست و گفت: در سه ماهه ی ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاهد کاهش حدود ۴۰ درصدی وقوع سرقت در سطح استان بوده ایم که در این مدّت حدود ۲۸ درصد کشف سرقت ها افزایش داشته است.
سرهنگ علی رضا خالقی در ادامه گفت: ما در این مدّت شاهد کاهش ۳۵ درصدی سرقت منزل، کاهش ۳۲ درصدی سرقت مغازه، کاهش ۳۹ درصدی سرقت سایر اماکن، کاهش ۳۲ درصدی سرقت خودرو، کاهش ۱۵ درصدی سرقت موتورسیکلت و کاهش ۱۸ درصدی سرقت لوازم و وسایل داخل خودرو بوده ایم.
 وی ادامه داد: جعل و کلاهبرداری در این مدّت نسبت به مشابه سال قبل ۳۴ درصد کاهش را نشان میدهد. در جرائم جنایی، موضوع قتل عمد، کاهشی ۵۰ درصدی را تجربه کرده است. 
رئیس پلیس آگاهی استان یزد درارتباط با علل کاهش جرائم در سطح استان افزود: پلیس در این راستا با برنامه ریزی های مناسب از جمله تشکیل کمیسیون های پیشگیری و مقابله با سرقت در راستای نظرات کارشناسان خبره  و اجرای مصوبات این جلسات، طرح های عملیاتی  و انتظامی در سطح استان را به اجرا در آورده است که از جمله این طرح ها می توان به طرح جمع آوری موتورسیکلت های فاقد تجهیزات ایمنی رها شده توسط شهروندان در سطح شهر اشاره کرد که این طرح توسط پلیس پیشگیری در همه مناطق استان اجرایی شده که در سال جاری شاهد اثرات مثبت آن و کاهش ۱۵درصدی سرقت موتورسیکلت بوده ایم.
وی به طرح های دیگری در راستای کاهش سرقت اشاره کرد و گفت: از دیگر برنامه های پیشگیری و کشف سرقت موتورسیکلت، طرح توقیف موتورسیکلت های فاقد پلاک و پلاک مخدوش در سال جاری توسط عوامل انتظامی و آگاهی  اجرا گردید که موفقیت آمیز بوده است.
سرهنگ خالقی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه ی پیشگیری از سرقت مراکز تجاری و محل کسب و کار مردم، طرح گشت های انتظامی به صورت پیاده در این مراکز از دیگر عوامل تأثیرگذار بر کاهش سرقت در استان قلمداد می شود. 
وی از طرح تفرج گاه ها و پارک ها برای جلوگیری از مزاحمت اوباش برای خانواده ها  نام برد و گفت که این طرح  در سال جاری و در شب ها اجرا شده و اثرات مثبتی در کاهش جرائم به همراه داشته است.
رئیس پلیس آگاهی استان یزد با اعلام اینکه علاوه بر این طرح ها که به صورت منطقه ای اجرا می شود، طرح هایی از مرکز در جهت مقابله و مبارزه با سارقین به صورت سراسری در کل کشور ابلاغ و اجرا می شود افزود:  با حضور پلیس در مدارس و مساجد و دیگر اماکن عمومی  و از طریق روزنامه ها، تلویزیون و دیگر رسانه های ارتباط جمعی، می توان هشدارها و توصیه های آگاهی بخشی در جهت پیشگیری از وقوع جرم به اطلاع مردم عزیز رساند.
وی درباره ی عوامل اصلی و زمینه ساز کلیه ی جرائم، تأکید کرد و گفت: سهل انگاری و بی احتیاطی مردم در نگهداری از اموال خود، بیشترین عامل بروز سرقت هاست. در ارتباط با عامل دوم میتوان به اعتماد و اطمینان بیش از اندازه به ناشناخته اشاره کرد که نداشتن شناخت کافی نسبت به افراد، علّت اساسی وقوع جرائم مالی و اقتصادی است. و علّت سوم، عدم کنترل والدین بر فرزندان، زمینه ساز  وقوع جرائم جنایی  است که باید به شدت از این عوامل پرهیز کرد.
سرهنگ خالقی در پایان  توصیه هایی هم درباره ی پیشگیری از سرقت ها بیان کرد و افزود: برای پیشگیری از سرقت منزل و اماکن خود، باید به حفاظت فیزیکی بیشتر توجه شود که می تواند شامل  نصب قفل های مناسب، نصب نرده برای پنجره ها و محل های ورودی، محکم سازی ساختمان، نصب سیستم های هشدار دهنده ی الکترونیکی و استفاده از دوربین های مدار بسته باشد.
آنچه آمار رئیس پلیس آگاهی استان یزد ارائه کرده است برخلاف ادعای یکی از مسئولان، نه تنها رتبه یک جرم خیز کشور نیست بلکه نسبت به قبل هم کاهش داشته است.
اما یک سوال باقی می ماند اگر چه طبق آمار رئیس پلیس آگاهی استان یزد تعداد جرائم کاهش یافته است و در واقع “امنیت” بیشتر تامین شده است اما آیا مردم در جامعه یک میلیون نفری استان یزد “ احساس امنیت” بیشتری کرده اند؟
 

۱ دیدگاه