دوچرخه ایمن‌ترین وسیله رفت و آمد در بحران کرونا

شیوع ویروس کرونا دغدغه‌های زیادی را در زندگی روزمره بسیاری از مردم ایجاد کرده که تا قبل از آن بدون کوچکترین مشکلی انجام می‌دادیم، یکی از دغدغه‌های جدی ایجاد شده در ایام کرونا نحوه رفت و آمد در سطح شهر است، رفت و آمدی ایمن که در عین حال شهروندان را از ابتلا به ویروس کرونا نیز حفظ کند.

به گزارش یزدی نیوزدوچرخه یکی از ایمن‌ترین وسایل نقلیه فردی است که استفاده از آن نقش مهمی در کاهش عوارض بیماری‌های زمینه‌ای نظیر فشار خون و دیابت ایفا کرده و با بهبود ضربان قلب و تهویه مناسب ریه‌ها منجر به بهبود گردش خون و اکسیژن در بدن می‌شود.

 
شاید در نظر بسیاری از مردم دوچرخه وسیله‌ای تفریحی و بیشتر مختص کودکان است اما در کشورهای پیشرفته نقشی بیشتر از وسیله تفریحی ایفا کرده و وارد حوزه حمل و نقل شده است.
 
ترویج فرهنگ دوچرخه سواری از جمله سیاست‌ها و اقدامات در دستور کار مدیریت شهری در شهر میراث جهانی یزد است که برای کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و افزایش سلامت شهروندان مد نظر قرار گرفته است.
 
تأمین بهداشت اجتماعی مهمترین ویژگی دوچرخه‌سواری
 
«الهه جورابی» عضو شورای اسلامی شهر یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به ضرورت ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های دوچرخه سواری در یزد، اظهار کرد: یزد، سابقه‌ای دیرینه در زمینه دوچرخه‌سواری دارد ولی متأسفانه به دلیل بی‌توجهی مناسب به این مهم، در حال حاضر استان‌های دیگر عنوان شهر دوچرخه‌ها را به خود اختصاص دادند.
 
وی با بیان این‌ که بسیاری از چالش‌های ترافیکی امروز یزد، ناشی از بی‌توجهی به زیرساخت‌های پیاده محوری و ساخت پارکینگ‌های مختلف در سطح شهر یزد است، افزود: طبق برآوردهای انجام شده در کمیسیون عمران شورا، هر چقدر نسبت به ساخت پارکینگ اقدام شود باز هم کمبود در این حوزه وجود دارد.
 
این عضو شورای اسلامی شهر، تأمین سلامت عمومی و بهداشت اجتماعی را از جمله ویژگی‌های دوچرخه‌سواری دانست و گفت: این در حالیست که تک سرنشینی از آفت‌های رانندگی و ترافیک شهر میراث جهانی یزد است.
 
جورابی استقبال عمومی نامناسب از مسیرهای ایجاد شده دوچرخه سواری در یزد را به دلیل اجرای ناقص این طرح عنوان و تصریح کرد: در نظرسنجی‌های انجام شده اکثر جامعه هدف با ایجاد مسیر دوچرخه سواری در سطح معابر یزد موافق بودند.
 
این مسئول ایجاد گسترده زیرساخت‌های دوچرخه سواری را از جمله مطالبات گسترده و جدی شهروندان یزدی از شورای شهر دانست و بیان کرد: خوشبختانه افراد با سلایق مختلف از طرح دوچرخه سواری شهرداری و شورای اسلامی یزد حمایت کردند.
 
فعالیت فیزیکی عاملی موثر در کاهش بیماری‌های زمینه‌ای
 
«سجاد فیروزیان» مربی دوچرخه سواری و کارشناس تربیت بدنی نیز اظهار کرد: ورزش و فعالیت‌های بدنی نقش مهمی در سلامتی و کیفیت زندگی افراد به عهده داشته و به طور مسلم در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها یک عامل مهم و حیاتی محسوب می‌شود.
 
وی با بیان این‌ که متاسفانه بیماری‌های غیرواگیر از قبیل بیماری‌های قلبی، عروقی، دیابت، فشارخون و سرطان‌ها در جامعه رو به افزایش است، افزود: بر اساس اعلام وزارت بهداشت علل اصلی مرگ بسیاری از مبتلایان به ویروس کرونا داشتن بیماری‌های زمینه‌ای است.
 
این مربی دوچرخه سواری افزایش تحرک بدنی و نهادینه سازی فرهنگ ورزش فردی را از جمله راهکارهای مناسب برای مقابله با شیوع کرونا دانست و بیان کرد: با اصلاح الگوی زندگی شهری و فعالیت فیزیکی مناسب می‌توان نسبت به کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای اقدام کرد.
 
فیروزیان در پایان با بیان این‌که می‌توان گفت دوچرخه سواری و پیاده‌روی بهترین فعالیت و طبیعی‌ترین ورزش در جهت کسب آمادگی جسمانی و روانی است، تصریح کرد: دوچرخه‌سواری به عنوان یک ورزش لذت بخش و کم خطر در همه جا در دسترس همگان بوده و به نوعی یک فعالیت اجتماعی محسوب می‌شود.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..