برداشت ۱۰۰ تن محصول گیاهان دارویی در ابرکوه

با تغییر الگوی کشت، سال گذشته، ۱۰۰ تن انواع گیاهان دارویی از ۱۶۵ هکتار زمین‌های زیرکشت ابرکوه برداشت شد.

به گزارش یزدی نیوز مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با توجه به توسعه کشت گیاهان کم آبخواه و با هدف بهره وری بیشتر از آب مجازی و تغییر الگوی کشت، در سال ۱۳۹۸، ۱۰۰ تن انواع محصول گیاهان دارویی از ۱۶۵ هکتار زمین‌های زیرکشت شهرستان برداشت شد

مهدی غیب الهی افزود: کاشت و توسعه گیاهان دارویی علاوه بر صرفه جویی در آب به طور متوسط در هر هکتار برای کشاورزان ۱۰۰ میلیون ریال و در مجموع ۱۶.۵ میلیارد ریال درآمدزایی دارد.
وی با تاکید بر اینکه توسعه کشت این نوع گیاهان مورد توجه این نهاد است افزود: پیش بینی می‌شود در سال ۹۹ با توجه به ارزش افزوده بالا، کم آبخواه بودن آن و استقبال کشاورزان سطح زیرکشت به ۴۰۰ هکتار افزایش یابد.
این مسوول اظهارکرد: گیاهان دارویی از جمله زودبازده‌ترین محصول کشاورزی است که تاکنون ۱۵ رقم با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه (گرم و خشک) مناسب تشخیص داده شد که می‌توان به زعفران، به لیمو، نعناع، زوفا، شیرین‌بیان، شوید، زیره، شنبلیله، مرزنگوش و بادرنجوبه اشاره کرد.
غیب الهی ادادمه داد: گیاهان دارویی سالانه، حداکثر سه مرحله نیاز به آبیاری دارند و به دلیل نیاز کم به آب، می‌تواند به منابع سفره‌های آب زیرزمینی منطقه کمک کند و هم منبع درآمد مطمئنی برای کشاورزان باشد.
مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه، یادآورشد: برای توسعه و افزایش محصول علاوه بر آموزش کشاورزان، معرفی گونه‌های مقاوم و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه این موارد در برنامه‌های کاری جهاد کشاورزی قرار دارد.
وی ادامه داد: این شهرستان ظرفیت‌های خوبی با توجه به تبعات خشکسالی و کم‌آبی و افت سطح آب‌های زیرزمینی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و محصول گلخانه‌ای دارد.
۱۵ هزار هکتار اراضی شهرستان ابرکوه به کاشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و بقیه اراضی هم زراعی است.
 
 
منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..