مدیر کل صدا و سیمای یزد:

نمره رسانه‌های یزد در دوران بحران کرونا مثبت است

مدیر کل صدا و سیمای استان یزد با اشاره به این که رسانه‌های این استان در دوران بحران کرونا فراتر از عملکردی عادی فعالیت داشتند، گفت: سلامت فضای رسانه‎ای، حسن نیت، دلسوزی و نگرانی برای همشهریان دغدغه مشترکی بود که در تمام رسانه‌های یزد حتی در دل تندگویی‌ها و نگاه‌های غیرمنصفانه برخی از رسانه‌ها نیز دی...

به گزارش یزدی نیوز«احمد پهلوانیان»  در رابطه با ارزیابی عملکرد رسانه‌ها در زمینه بحران کرونا، به شرایط متلاطم کشور در دوران قبل از بحران اشاره کرد و گفت: قبل از بحران کرونا، کشورمان درگیر نوسانات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی متعددی بود و  هر چند که اقدامات پیشگیرانه‎ای از سوی کشور انجام می‌شد، کمتر در دوران قبل از بحران مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

 
وی عملکرد رسانه‌ها در دوران بحران را فراتر از عملکرد عادی رسانه‌ای در یزد اعلام کرد و گفت: برآیند عملکرد رسانه‌های یزد در دوران بحران کرونا فراعملکردی بود چرا که سلامت فضای رسانه‎ای، حسن نیت، دلسوزی و نگرانی برای همشهریان دغدغه مشترکی بود که در تمام رسانه‌های یزد وجود داشت.
 
پهلوانیان خاطرنشان کرد: حساسیت و نگرانی مهمترین عواملی بود که در فعالیت همه رسانه‌ها بعضاً در دل تندگویی‌ها و نگاه‌های غیرمنصفانه برخی از رسانه‌ها نیز دیده می‌شد به طوری که در حالت کلی، معدل عملکرد رسانه‌های استان در این بحران مثبت بوده است.
 
وی اطلاع رسانی‌های مناسب مسئولان و همچنین پاسخگویی در این بحران و حساسیت بالای رسانه‌های یزد را بسیار مهم خواند و گفت: البته اطلاع رسانی‌های شفاف و به موقع مسئولان حاصل تشنگی رسانه‌ها و خبرنگاران و پاسخگویی و عملکرد مطلوب دستگاه‌ها، افزایش حساسیت عمومی و رساندن مدیران به آستانه پاسخگویی نیز نتیجه عملکرد رسانه‌های استان بوده است.
 
وی با اشاره به نقش رسانه‌ها و نهادهای اجتماعی در ارتباط با افکار عمومی، اظهار کرد: این قشر برای هدایت و جهت دهی در حوزه بحران‌ها سه وظیفه برعهده دارند که یکی از این وظایف مربوط به پیش از بحران و در حوزه آموزش‌های کاربردی است تا بایدها و نبایدها را به مردم بیاموزند.
 
وی با بیان این که دستگاه‌ها در این رابطه باید بسترساز رسانه‌ها در پیش از آغاز بحران باشند، گفت: دستگاه‌ها به تنهایی نمی‌توانند در آموزش‌ها موفق باشند مگر این که در کنار رسانه‌ها و با ایجاد بستری برای فعالیت رسانه‌ها به این مهم بپردازند چرا که رسانه‌ها نقش کاتالیزور و تاثیرگذار بر این فعالیت‌ها دارند.
 
این مسئول با بیان این که وظیفه اصلی رسانه‌ها در زمان بحران عمدتاً اطلاع رسانی است، تصریح کرد: اطلاع رسانی هشدارها و نکات ایمنی و همچنین آگاه‌سازی جامعه در زمینه ساز و کارهای کمک در بحران‌ها و جلوگیری از سوء استفاده‌ها و ناهماهنگی‌ در هنگام بروز بحران‌ها از وظایف عمده رسانه‌هاست.
 
وی دستگیری را رویکرد مهم رسانه‌ها در زمان بحران مطرح کرد و گفت: رسانه‌ها باید عملکرد دو سویه داشته باشند و علاوه بر اطلاع رسانی، چالش‌ها و نواقص را نیز به منظور رفع مشکلات موجود به خصوص جلوگیری از غفلت مسئولان از حوزه‌های دیگری جز بحران که ممکن است فراموش شوند، مورد توجه قرار دهند.
 
پهلوانیان رعایت اخلاق رسانه‌ای را در همه حال ضروری خواند و گفت: بعضاً برخی از رسانه‌ها در شدیدترین بحران‌ها با رویکرد ابعاد سیاسی و تمرکز بر مچ‌گیری به جای دستگیری به بازتاب چالش‌ها می‌پردازند که در واقع دنبال کننده اغراض سیاسی و پایگاه‌های اجتماعی است.
 
وی با بیان این که حفظ آرامش جامعه در دوران پسا بحران نیز در حیطه وظایف رسانه‌هاست، گفت: بعضاً با طولانی شدن بحران‌ها، این وظیفه در دل بحران وارد می‌شود و رسانه‌ها موظف به اجرای هر دو مسئولیت می‌شوند.
 
به گفته این مسئول، پیگیری نواقص و کاستی‌ها تا زمان رسیدن به شرایط قبل از بحران یا شرایط بهتر از آن، افزون بر نشاط آفرینی ضروری است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..